WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 2 maart 2008

ZB Digitaal & De Poezenkrant









Maker van ZB Digitaal:
Edwin Mijnsbergen









Maker van De Poezenkrant:
Piet Schreuders


Sinds ik van het bestaan ervan gehoord heb door deze cursus, lees ik af en toe (ik streef naar regelmatig) ZB Digitaal, het weblog van onze docent Edwin. En toen overkwam me een week of wat geleden het volgende: ik werd 's morgens wakker en dacht opeens: ZB Digitaal is eigenlijk net zoiets als De Poezenkrant. Vreemd! Ik denk zelden of nooit aan De Poezenkrant en de laatste keer dat ik er een gezien heb is een jaar geleden. Hoe kom je dan aan zo'n associatie? Raadselachtig, die sluipwegen in je hoofd. Wel wist ik meteen dat mijn hersens hiermee een compliment bedoelden (waarvan ik maar hoop dat de maker van ZB Digitaal dat er ook in wil zien; de maker van De Poezenkrant zal dit wel niet lezen). Maar gek blijft het.

De verschillen vallen meteen op: ZB Digitaal bestaat een jaar of 3, De Poezenkrant bestaat 34 jaar; ZB Digitaal verschijnt (bijna) elke dag, De Pokra verschijnt uiterst onregelmatig en slaat gerust een paar jaar over; ZB Digitaal gaat over ontwikkelingen waarvan de reikwijdte voor mij in de verste verte niet te overzien is, De Pokra gaat over minieme gebeurtenissen en biedt een hoge mate van herkenbaarheid; ZB Digitaal lees je op je pc, De Pokra is van papier; ZB Digitaal kost de lezer niks, De Pokra moet je kopen; ZB Digitaal wordt gesubsidieerd, De Pokra bedruipt zichzelf (of kost zijn maker geld); en er zullen nog wel meer verschillen te bedenken zijn, al was het alleen maar dat het in ZB Digitaal nooit over poezen gaat (of toch?). (Hoe 2.0 zijn poezen eigenlijk?)

Toch moesten er ook overeenkomsten zijn, dat hoopte ik althans, want hoe kom je anders op zo'n zonderlinge gedachte? Dus, om mezelf gerust te stellen, heb ik er een paar bedacht: zowel ZB Digitiaal als De Pokra zijn iets dat je verder nergens tegenkomt; beide worden gemaakt door één man die dat met enthousiasme en toewijding doet; in beide kom je 'grote namen' tegen; beide getuigen van vakmanschap; beide getuigen van liefde voor het onderwerp; beide zijn bedoeld om mensen in die liefde mee te slepen; beide zijn niet los te zien van hun maker; beide zijn aangenaam non-conformistisch. Vooral dat laatste is het denk ik dat mij deze twee zaken aan elkaar deed 'linken' (althans, die gedachte bevalt me).

Ik keek eens op internet of daar iets over De Poezenkrant te vinden was en enigszins tot mijn verbazing bleek dat inderdaad het geval te zijn: een eigen website en zelfs verschillende nummers om te bekijken. Voor wie benieuwd is: hier klikken.

Zowel ZB Digitaal als De Poezenkrant kan ik van harte aanbevelen. Er gaan werelden voor je open.

En bovendien ben ik van mening dat de bibliobus behouden moet blijven.

5 opmerkingen:

  1. Ik vind het een groot compliment, Schrijver. Dankjewel!

    Ik was natuurlijk meteen nieuwsgierig of ik ooit heb geschreven over katten. In een postje kwam ik iets tegen, maar dat ging over iets heel anders.

    Er zijn er wel over katachtigen en over papegaaien.!

    Geheid dat ik er nu elke keer aan moet denken als ik er iets over lees :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Schrijver,
    De 'Poezenkrant'? Ik word een beetje bang en durf zeker niet te klikken!
    Bibberdebibber, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vooral niet doen, Anna! Al sluit ik in het geheel niet uit dat ergens in De Poezenkrant een poes voorkomt die vriendjes is met een muis. Maar laat je daar niet door misleiden.
    Dag, schrvrdzs
    p.s. Bibberdebibber doet mij denken aan een belofte...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Edwin,
    Gelukkig maar dat je het zo opvat; je had wel een poezenhater kunnen zijn...
    Ik denk ook nog na over een wat serieuzer stuk over ZB Digitaal, maar daar ben ik nog niet uit. Misschien word ik nog een keer met een ingeving wakker.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen