WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zaterdag 1 maart 2008

Lekker Ding? (Ding #10)

Bron: Flickr, foto: adlaw


Zo leer je nog eens wat. Ik wilde een foto van een mensenmenigte boven dit bericht zetten, begaf mij naar Flickr, zocht op 'crowd + people', vond vanalles en tenslotte deze, die me wel aanstond. Toen ik de foto dacht te hebben opgeslagen bleek hij spoorloos en hoe vind je die dan weer terug in die Flickr-fotomassa? Weer 'crowd + people' gebruiken leek me logisch, maar het lijkt erop dat Flickr elke keer een andere volgorde aanhoudt; in elk geval kreeg ik deze foto er niet meer uit. Ik had de naam van de maker (bleek een maakster te zijn) opgeschreven en zocht daarop. Bleek iemand te zijn die duizenden foto's had geplaatst. En toen, geachte docenten & collega's, ging er een lichtje branden. Een klein lichtje weliswaar, maar in een grote duisternis kan dat toch veel uitmaken. Tags! dacht ik. En ik klikte binnen de site van de fotografe ('adlaw') op 'tags' en zag daar een 'wolk' die warempel iets bekends voor me had en zocht in die wolk naar 'crowd'. Dat bleek er helaas niet in te staan, maar ik voelde toch dat ik op het goede spoor zat en klikte op 'more tags', de wolk werd groter en daar stond het: CROWD. En daar had ik mijn foto.
Opslaan ging wederom de mist in (moet ik dus ook nog 's beter leren), toen het inmiddels geliefde 'Snippy' erbij gepakt en daar had ik hem.

Ik wilde eigenlijk in dit stukje gaan zetten dat ik aan 'delicious' niks heb, maar dat durf ik nu niet zo goed meer. Dat zei ik geloof ik van Flickr eerst ook en nu haal ik er toch regelmatig wat vanaf. En het fenomeen tagwolk is me toch al van pas gekomen. Toch denk ik dat ik met 'delicious' verder niet veel zal doen, alleen al door het feit dat ik, misschien raar maar toch echt waar, helemaal geen favorieten héb. Een paar in mijn hoofd en verder niks.

Ik vond, in tegenstelling tot collega's die er al over schreven, dit onderdeel best lastig. Gelukkig kreeg ik hulp van Bozbezbozzel en is toen alles wat 'moest' wel gelukt: account maken, paar favorieten (die ik eerst moest verzinnen) erop zetten, beetje rondkijken. Achteraf de handleiding gelezen (die wilde gisteren niet openen) en toen werd het me nog wel wat duidelijker.

Voor mijn werk heb ik er niks aan. Privé zal ik er niet snel iets mee doen. De algehele indruk probeer ik te 'verbeelden' met het plaatje.

Misschien is het ongeveer zoals op het blog van Mareikie: je ziet een erg verleidelijke doos bonbons, en docent Edwin vraagt 'Mag ik de witte?' M.a.w.: eet niet de hele doos achter elkaar leeg. Bij bonbons heb ik altijd moeite me daaraan te houden. Van delicious kan ik geloof ik heel goed afblijven.

En bovendien ben ik van mening dat de bibliobus behouden moet blijven.

16 opmerkingen:

  1. Wat zitten we weer lekker te bloggen hé? Ik wilde naar Boymans maar ben bang dat ik van de straat waai. Kun je altijd nog aan een ding gaan werken, toch?
    Je ben toch best een knapperd, en waar zou je zijn zonder bozbezboggel?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Schrijver,

    Een mooie beschrijving van vindbaarheid. Op dit moment is her en der de discussie begonnen over iets dat het 'semantische web'of 'web 3.0'wordt genoemd. Dat heeft betrekking op de betekenis die aan sites, foto's enz wordt meegegeven. Daar schort nog heel veel aan.

    De 'tags'behoren tot de hulpmiddelen en kunnen, mits veel toegepast, een krachtige aanvulling zijn op officiele standaarden etc.

    Ik vind het mooi hoe je ze op die manier hebt gebruikt bij flickr.

    In de IDM-opleiding zei een docent altijd dat een database net zo goed is als de info die er wordt ingestopt. In een bibliotheekcatalogus merk je dat goed. Er is niets mis met een gecontroleerd trefwoordensysteem maar door de starheid ervan kun je heel vaak dingen ook niet meteen vinden.

    En het is precies daar dat Google vaak de slag wint omdat ze sneller en makkelijker met relevante treffers komen.

    Een heel verhaal, dat nog veel complexer is natuurlijk, maar daar ligt wel de kern van het web zoals we dat nu kennen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Angeline,
    Wat is er in Boijmans momenteel?
    Ja, zonder Bozbezbozzel zou ik het soms wel moeilijk hebben in de 23 dingen. Zag je dat onze docent nu ook met web 3.0 aankomt? Zou ik 2.0 niet kunnen overslaan? Zal wel weer niet.
    Groeten van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Edwin,
    Moeilijk stuk, die reactie van je. Evengoed bedankt, maar 't is nu weekend hoor...
    Ik had vroeger een leraar (van welk vak weet ik niet meer, misschien scheikunde) en die zei: dan hebben de mensen van die prachtige stereo-installaties (wij spreken nu over de 60-er jaren) en dan draaien ze er James Last op!
    Dat idee, als ik je goed begrijp.
    Wat is 'betekenis'? Ook zo'n uitgeholde term als 'sociaal'?
    Groeten van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En dit is er te zien in Boijmans van Beuningen:
    Vroege Hollanders
    Schilderkunst van de late Middeleeuwen

    Met ruim zestig zeldzame en ontroerende werken geeft Museum Boijmans Van Beuningen een indrukwekkend overzicht van de laatmiddeleeuwse Hollandse schilderkunst rond 1500. Vanuit musea van over de hele wereld komen de panelen samen voor deze eenmalige tentoonstelling. Over de Hollandse primitieven is slechts weinig bekend, maar ze doen niet onder voor hun Vlaamse tijdgenoten. De belangrijkste exponent, Geertgen tot Sint Jans uit Haarlem, legde in zijn werk een ongekende expressie aan de dag. Zijn realistische weergave van emoties en oog voor detail waren typisch Hollands.

    Ik wil er graag naartoe. Wil jij ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoiets ja. Punt is vooral dat de platen van James Last op veel plaatsen worden aangeboden zonder dat de naam van de plaat wordt vermeld, de plaats van opname of met bijvoorbeeld spelfouten of het verkeerde muziekgenre.

    Of alleen met 'last'. Dan kan het ook gebeuren dat iemand die op zoek was naar de film 'the last emperor' per ongeluk James zit te downloaden, om maar eens wat te noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Angeline,
    Dankjewel! Klinkt goed, ik wil er ook wel heen. Dit als de 'Dingen' het toelaten.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Edwin,
    Ik geloof dat het hier toch om twee dingen gaat, maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt: zonder de juiste 'tags' vind je iets niet terug. (Sommige dingen kúnnen misschien maar beter onvindbaar getagd worden, maar dat is weer wat anders.)
    Wat ik min of meer bedoelde is dat je wel een prachtig systeem kan hebben maar dat je daar allerlei rotzooi in kunt opslaan. Dat was misschien toch niet geheel ter zake.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Daar heb je helemaal gelijk in. Ik zie het web wat dat betreft een beetje als het leven zelf, of als een stad met mooie parken en lelijke achterbuurten...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie foto, die illustreert goed wat je bedoeld. Ik vind het altijd leuk om je blog te lezen. Uitgesproken visie op de dingen. Grappig dat je Flickr eerst maar niets vindt en het nu toch regelmatig gebruikt. Heb ik zelf nog niet ervaren, maar misschien overkomt het mij ook nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Anne Marie,
    Dank voor je reactie. Ik vind Flickr eigenlijk nog steeds niet iets waar ik plezier aan beleef, maar het is wel eens nuttig. Als je een stukje schrijft maakt een plaatje het toch wat leuker en ja, op Flickr zitten natuurlijk wel érrug veel plaatjes. Toch probeer ik altijd eerst Google-afbeeldingen even, misschien uit een soort protesthouding, maar je vind er toch ook best vaak wat.
    Hoe was het feestje van je dochter? Is al weer even geleden geloof ik.
    Dat ik nog geen beroep op je begeleiding heb gedaan is niet omdat ik alles meteen snap (was het maar waar), maar omdat ik de opdrachten thuis doe en daar gelukkig een collega in de buurt heb die het wel allemaal begrijpt.
    Dag! schrijverdezes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schrijver,
    Even kort, ik moet zo gaan werken.
    Wat betreft zoeken in flickr, dat komt mij heel bekend voor. Ik heb uiteindelijk een eerder bezochte foto terug kunnen vinden door in mijn geschiedenis te browsen.
    Laterrr Trash.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Trash,
    Is dat moeilijk, in je geschiedenis browsen? Ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Als het inderdaad moeilijk is, laat dan maar, want dan doe ik het toch niet. Als het meevalt wil ik het wel graag leren.
    Dag, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schrijverdezes,
    Dit is niet zo moeilijk, je hebt het vast al vaker gedaan. Klik op geschiedenis
    , maak een keus voor weergaven: zoiets als:Op datum en website of Op enkel website, datum ,meest bezocht, laatst bezocht. En klik dan op ooit eerder bezochte sites, bijvb flickr dan kom je op plekken waar je vast eerder bent geweest. Of de rest van de familie. Maar ook hier moet je de boel eens opruimen, inderdaad gooi eens....
    Succes zegt Trash.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Trash,
    Dankjewel! Voor mij is alles moeilijk op dit gebied, maar dit lijkt te doen. Ik vrees dat ik misschien wel nooit op 'geschiedenis' heb geklikt. Ik leef erg in het heden misschien...
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen