WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

dinsdag 18 maart 2008

Van oude mensen, de dingen die blijven 2

Nog een gedicht in het kader van de boekenweek.

















Foto gevonden via Google-afbeeldingen


LATER LEVEN

Hout voor het vuur, een boek en een glas wijn,
Dit zijn de dingen van het latere leven,
Die den alleen gewordene nooit begeven,
Maar steeds ter hand en nooit onwillig zijn.

Het lijkt wel weinig, wanneer men de lijn
Teruggaat, die het leven heeft beschreven,
En dan één troost slechts vindt na heel dit streven:
Dat er een einde komt aan alle pijn.

Misschien. Misschien ook is dit nog het meest,
Die eendre dagen, die hun waden binden
Om wat geneest, maar nooit geheel geneest.

De wolken trekken langs dezelfde lucht.
Hetzelfde water stroomt. Dezelfde winden
Maken om de' eenzame 'tzelfde gerucht.

J.C. Bloem


En bovendien ben ik van mening dat de bibliobus behouden moet blijven.

9 opmerkingen:

  1. Nou, Edwin & Pientje, koop (of leen) zijn Verzamelde Gedichten. Daar staan nog mooiere in. (Waarom ik dan toch dit gedicht gekozen heb? Vanwege de combinatie boek - later leven.)
    Trouwens, de biografie van J.C. Bloem, 'Van alle dingen los', van Bart Slijper, is ook de moeite waard.
    Groet van schrvdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De verzamelde gedichten van J.C. Bloem heb ik hier in de hand (gekocht).
    Maar jouw tip over de biografie neem ik ter hand. Ik houd erg van dat genre.
    Groet
    P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel even naar Van Gennep gaan hè Pientje.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nogmaals hallo,
    Zojuist op RTV Rijnmond Treelertrash gezien. Er was een item over het verdwijnen van de bibliobus! Er is woede in de gemeenten Graafstroom, Zederik en Liesveld. RTV Rijnmond maakte daar een item over. Ik weet niet of we ook kunnen hyperlinken bij 'reacties', maar dan in ieder geval maar de link: www.rtvrijnmond.nl
    HG, PP

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja natuurlijk ga ik naar Van Gennep! Maak je geen zorgen, schrijver
    (Bij blogger gaan de reacties niet zo snel omdat je steeds die woordverificatie moet doen en dan nog je open ID moet invullen (ik wil niet anoniem nl.)
    Hiervoor gaat chatten toch beter (alhoewel, de kans dat je samen in een blog bezig bent is naturlijk erg klein)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hé Pientje,
    Wat goed! Kun je dit niet op de startpagina van 23 dingen zetten, of heb je dat al gedaan? Ik bedoel natuurlijk dat van de bibliobus.
    Groet van schrvrdzs
    p.s. Je kunt ook hyperlinken bij reacties; dat gaat wat omslachtig als je niet met html overweg kunt, wat ik dus niet kan, maar voor de goede zaak heb ik graag wat moeite over, dus hier is hij:
    www.rtvrijnmond.nl
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Pien,
    Ik heb het gezien. En helaas dacht ik: typisch ProBiblio. Misschien niet terecht, maar de indruk dat er iets besloten is zonder vooraf met alle betrokkenen te praten wordt hier in elk geval wél gewekt.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen