WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

woensdag 5 maart 2008

De relativiteit van tijd

Is het echt nog maar een week geleden dat ik mij via ijzerhandel en bloemenzaak een weg moest banen naar mijn weblog? En is het echt nog maar zes weken geleden dat wij begonnen met de cursus 23dingen? Ongelooflijk! En meteen een mooie illustratie van wat Douwe Draaisma in zijn boek 'Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt' zegt. Als ik mij goed herinner valt in dat boek o.a. te lezen dat je naarmate je ouder wordt in toenemende mate het gevoel krijgt dat de tijd je door de vingers glipt. Is het nou alwéér kerst, het lijkt of ik die boom nog maar net heb opgeruimd; dat idee. Dat zou komen doordat je als je ouder wordt steeds minder nieuwe dingen tegenkomt. Je hebt het meeste al eens eerder gedaan/gezien/gehoord/geproefd/meegemaakt, of zelfs al 1000 keer, of tot vervelens toe. Je maakt de zoveelste reorganisatie mee, je krijgt alweer een nieuw afdelingshoofd, je gaat voor de 40e keer op wintersport, ik noem maar wat, en je vraagt je af: is het nou 3 of 4 jaar geleden, dat ik mijn been brak in Oostenrijk? Was dat nou 2 of 3 reorganisaties geleden dat onze afdeling werd samengevoegd met die andere?

En dan gebeurt er iets nieuws en lijkt de tijd opeens weer langzamer te gaan, omdat je even met meer aandacht leeft. Op mij hebben de 23 dingen, en daarnaast mijn zelfbedachte 'psiegologiese eksperiment' om gedurende enige tijd elke dag wat op mijn blog te zetten, duidelijk dat effect. Veel dat ik moeilijk vind, veel om uit te zoeken, veel om over na te denken, niet alleen in de cursus maar ook daaromheen (ZB Digitaal b.v., of de weblogs van mede-cursisten), het nodige om aan te wennen, heel wat om me kwaad over te maken, gelukkig ook het e.e.a. dat vrolijk stemt.

Is dit alles een voordeel? Misschien, maar ik sluit niet uit dat ik er ook sneller van verslijt. Ik word best moe van die 'dingen' en nachtrustbevorderend zijn ze ook niet. Maar saai is het in elk geval niet.

En bovendien ben ik van mening dat de bibliobus behouden moet blijven.

10 opmerkingen:

  1. Hoi Schrijver,
    Mooi stukje, vooral dat laatste is heel herkenbaar hoewel wij vaak nachtdienst hebben.
    Ook hebben we moeite met het onthouden van onze leeftijd.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Las zojuist in een reaktie dat je je recente reakties niet meer kan lezen. Maar dit verschijnt wel?
    Een 'paradox' heet dat toch?
    Groet weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Anna,
    Het probleem is dat ik mijn 'widget' voor 'recente reacties' in mijn sidebar(!) kwijt ben. Ik kan ze nog wel onder het bericht lezen, maar moet dan steeds kijken of er soms iets bijgekomen is. Dat is mijn straf omdat ik niet wil fietsen. Het stemt me treurig want ik had die widget geheel op eigen houtje gemaakt m.b.v. een Blogger-blog voor dummies. Tja, dan vraag je erom misschien. Ik ga in het weekend, als ik meer tijd heb, kijken of ik het kan herstellen. Tot die tijd mis ik misschien wel eens wat.
    hwfnhukq,schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Schrijver,
    Oei, hoe raak je een 'widget' kwijt? Ik ga snel tellen of ik ze nog allemaal heb.
    Af en toe mis ik ook een reaktie, meestal bij oudere 'postings'.
    Sterkte en glghor, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goeie vraag, Anna. Ik weet het niet, hij was gewoon opeens verdwenen. Ik ben nu aan 't proberen een nieuwe te maken, maar dat lukt nog niet erg. Ik wil hem nl. per-se in het Nederlands en dat is niet zo 2.0 geloof ik.
    En de boer, hij blogde voort.
    Groeten van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat boek heb ik ook wel eens gelezen. Toen ik nog op Interbibliothecair Leenverkeer werkte werd dat boek zo vaak aangevraagd dat ik nieuwsgierig werd. Boeiende materie!

    Ik zie dat je reacties nog steeds niet terug zijn.

    Staat bij onderdelen nog wel de code van de widget? Als dat zo is: wil je dat blok dan eens openklikken, de code selecteren en met control+c op het toetsenbord kopieren en in een mail naar mij plakken? Ik wil wel eens kijken of hij elders wel werkt!

    Als het niet lukt hoor ik het natuurlijk ook graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anna,
    Ik had geen idee dat het een titel was; ik dacht dat je het zelf verzonnen had (en dat denk ik eigenlijk nog steeds).

    Edwin,
    Nee, ik heb die code eruit gegooid, teleurgesteld als ik was, sorry! In elk geval hartelijk dank voor je aanbod. Ik begrijp inmiddels dat widgets die je elders vandaan haalt (of geldt het voor alle widgets?) niet voor de eeuwigheid zijn, maar zomaar kunnen verdwijnen. Als je er goed over nadenkt is dat misschien juist wel leuk; dus ik ga er eerst maar eens goed over nadenken.

    Voor beiden een hartelijke groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een mooi stukje. Ik heb pas in De heimweefabriek van Douwe Draaisma gelezen. Niet helemaal uitgelezen (teveel andere dingen aan mijn hoofd), maar het is wel een interessant boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Henk,
    Dank je. Ik vond het zelf bij herlezen ook niet tegenvallen gelukkig. De heimweefabriek heb ik ook gelezen. Je moet het maar bewaren tot het moment dat je merkt dat je dingen begint te vergeten (in de eerste plaats namen). Dan is het wel troostend omdat Draaisma zegt dat dat iedereen overkomt.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen