WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

vrijdag 28 maart 2008

Een mooi plan?


















Plaatje gevonden via Google-afbeeldingen


Vanvond stond in de 'Boeken'-bijlage van NRC Handelsblad, in de rubriek WeekBoek, het volgende stukje:

'Mogelijk bibliotheken op stations Zuid-Holland

Een aantal stations in de provincie Zuid-Holland zal binnen een paar jaar mogelijk voorzien worden van een kleine bibliotheek. De provincies Zuid- en Noord Holland en de bibliotheekorganisatie Probiblio zijn hierover in overleg gegaan met de Nederlandse Spoorwegen. In eerste instantie zou het gaan om de stations van Gouda, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Zoetermeer. Probiblio vindt 'de oververtegenwoordiging van hoger opgeleide veellezers op stations' een goede aanleiding om er bibliotheken te vestigen. Ook gaf een kleine steekproef die Probiblio hield de indruk dat ook reizigers zelf belangstelling hebben voor het plan.'

Zie ook nrc.nl/boekenblog voor een uitgebreider bericht en bekijk hier de uitnodiging voor de startbijeenkomst.

Ik krijg hier weer hetzelfde gevoel bij dat ik al een paar jaar heb bij de standbibliotheek. Natúúrlijk is het leuk, maar is het niet een beetje zonde van het geld, dat je immers maar één keer uit kunt geven? Ik denk dat 'hoger opgeleide veellezers' prima in staat zijn hun eigen boeken te kopen. Waarom zou je ze extra verwennen met een bibliotheekvoorziening op het station? Waarom wordt dat geld niet in de bibliobussen gestopt? Of in de voorzieningen voor zorginstellingen? Waarom moet ik nu toch opeens aan de bijbeltekst 'Want aan een ieder, die heeft, zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben. Maar wie niet heeft, ook wat hij heeft zal hem ontnomen worden ' (Matthéüs 25:29) denken? Het zal mijn cynische aard wel weer wezen. Ik hoop dat iemand me kan & wil uitleggen waarom dit wél een goed plan is.

En bovendien ben ik van mening dat de bibliobus behouden moet blijven.

9 opmerkingen:

  1. Tja...
    De commune op 'Centraal' kan er haar voordeel mee doen.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, warempel! Daar had ik nog niet aan gedacht. Zo zie je maar weer, elk nadeel heb z'n voordeel.
    Groet terug, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar dan lees ik in je 'posting' dat Probiblio denkt aan 'hoger opgeleide veellezers'. Dat zijn de stationsmuizen niet hoor, ze moeten net als wij eenvoudig beginnen met wat kaas erbij.
    Groet en wltrstn, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Anna,
    Ik ben al weer wakker. Tja, hoe moet dat nu? Ik zie op het station wel vaker 'wat lager opgeleide niet-zo-veel-lezers' een broodje kaas eten, dus misschien komt het toch wel goed. En anders vragen we de Bruna om hun oud papier, daar zitten vast leuke dingen tussen. Kan de CS-commune ook Engels en andere talen leren, en koken en tuinieren en truien breien.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha schrijver,
    Wij ook!
    De CS-commune vindt dat vast een prima oplossing. Het zijn leuke onderwerpen. Misschien kunnen ze ook sudoku's leren maken, en voor de j.m. is er dan Nijntje.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als het gebracht wordt als de bibliometro, met een leuke bemensing, zou het nog best eens wat toe kunnen voegen denk. Maar helemaal zeker ben ik er ook niet van. Als mensen op treinen moeten wachten zou het een prima afleiding kunnen betekenen..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Edwin,
    Het gaat me niet om het idee; natúúrlijk kan dat leuk worden. Het gaat me om het contrast tussen stationsbibliotheek wél en bibliobus níet. Ik hoorde vandaag nog van mijn blogvriendin Annamuis, die tegenwoordig regelmatig in de bibliobus komt, dat daar al iemand gezegd heeft: 'Moet ik nu voortaan mijn boeken op het station gaan halen?' Kijk, leg dát maar eens uit, als ProBiblio en provincie.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Al zo'n 30 jaar geleden werd een experiment in de V.S. gedaan met een stationsbibliotheek in Chicago. Reizigers blijken bij vertrek veel haast te hebben hun trein te halen en willen bij terugkeer snel naar huis. Uiteindelijk koos men voor een 'bookmobile'. De vroegere 'Bibliothèques de Gare', in Frankrijk, een initiatief van Hachette, richtten zich vooral op de verkoop van literatuur.
    Sinds 1990 is een stationsbibliotheek te vinden in metrostation Castellane van Marseille. Met circa 7.000 boeken voor volwassenen, 3.000 voor kinderen en 5.000 cd's, dvd's e.d. De geleende media kunnen ook elders in de openbare bibliotheek van Marseille worden teruggebracht. Met gemiddeld 100 tot 300 bezoekers per dag is het gebruik redelijk.
    In de Spaanstalige Wikipedia is een lemma gewijd aan BIBLIOMETRO met een beschrijving van metro/stationsbibliotheken in Santiago (Chili), Madrid en Valencia (Spanje) en Medellin (Colombia). Laatst kwam ik op het wereldwijde web Wim Keizer van ProBiblio tegen bij een metrobieb in de Spaanse hoofdstad.
    Iets anders: in het vm. centraal station van Mexico-Ciudad is tegenwoordig de hoofdbibliotheek 'José Vasconcelos' van deze Mexicaanse stad gevestigd.
    Een stationsbibliotheek in ons land in het leven roepen is een lovenswaardig initiatief, maar persoonlijk zie ik meer in een bibliobusvoorziening in kernen zonder vaste vestiging. Helaas wordt die laatste service thans ernstig bedreigd.
    Hans Krol (Heemstede)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Hans,
    Je hebt misschien gezien dat ik mijn weblog bijhoud in het kader van de cursus '23 dingen'. Ik was dan ook verrast er opeens een reactie van een 'buitenstaander' op aan te treffen. Ik ben wel benieuwd hoe je op mijn blog bent terechtgekomen.
    Dank voor je informatie over
    stationsbibliotheken elders ter wereld. Ik ben 'op zich' niet tegen een stationsbibliotheek, evenmin als tegen een strandbibliotheek, maar het zijn in mijn ogen toch vooral 'aardigheidjes' voor mensen die ook best zelf een boek kunnen meenemen, terwijl de bibliobus voor veel mensen heel belangrijk is. Dát bevalt me niet aan deze ontwikkeling en het was plezierig te lezen dat ik daar blijkbaar niet alleen in sta.
    Ook met de term 'hoogopgeleide veellezers', die de a.s. klanten van de stationsbibliotheek zouden moeten worden, heb ik moeite. Hoogopgeleid: prima natuurlijk en veellezer: prachtig, maar waarom een voorkeursbehandeling voor deze groep?
    Met hartelijke groet van schrijverdezes

    BeantwoordenVerwijderen