WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zaterdag 8 maart 2008

Meer klein leed: Ding #11 en #12













Foto: www.hetgeheugenvanwest.nl

Vandaag was het wiki-dag. Eindelijk iets waar ik eerder van gehoord had, door wikipedia. De filmpjes & voorbeelden stemden me niet vrolijk, want ik begreep er weinig van, maar het is me toch wel duidelijk geworden wat een wiki is: een soort website waar je met z'n allen aan kunt werken en die eenvoudig (?) te starten is. Het voorbeeld van de kampeervakantie sprak me het meest aan. Níet omdat ik ooit op kampeervakantie ben geweest of denk te gaan, maar omdat het simpel was. Ik kan me voorstellen dat wiki's door een bibliotheek te gebruiken zijn, b.v. voor een leeskring. Voor mijn eigen werk (het maken van collecties voor zorginstellingen) zie ik nog geen toepassing. Voor privé-gebruik zou het misschien ooit wel wat kunnen zijn. (Docenten: ik ga vooruit, zoals u ziet.)

Toen de zandbak in. Was dat niet zo'n plaats waar het naar kattenpis rook en waar pesterige meisjes met zand gooiden en klierige jochies je taartjes kapot trapten? Dít was natuurlijk een heel sociale zandbak waar iedereen braaf liet staan wat de ander gemaakt had. Hoe gaat dat in de echte wereld? Hoe bescherm je je wiki tegen vandalen of al te bemoeizuchtige types? Ik ken iemand die aanvankelijk met enthousiasme vanalles op wikipedia zette, maar daarmee is gestopt vanwege de eindeloze veranderingen en discussies. Zelf kon ik het niet laten een typefout bij een ander te verbeteren, maar dat zal wel niemand erg vinden. Ik bakte mijn taartje en ging weer. Had ik hier nou zo tegenop gezien? Ja. En nog terecht ook, want het was voor mij tot nu toe het dieptepunt van de '23 dingen'. Reden: het leek makkelijk, maar ik vond het moeilijk en het kostte me weer eens een halve zaterdag waarop ik wel wat leukers of in elk geval nuttigers had kunnen doen.

Volgende Ding beter hoop ik.

p.s. Ik las bij Lakeitje de vraag wat er gebeurt als twee mensen tegelijk een wiki aan het redigeren zijn. Ik heb gemerkt (jawel) dat je dan soms een waarschuwing krijgt: die-en-die is bezig deze wiki te bewerken; wacht tot hij/zij klaar is (vrij vertaald), en dat je dan zelf niks kunt veranderen. Ik weet natuurlijk niet of dit standaard is.


En bovendien ben ik van mening dat de bibliobus behouden moet blijven.

5 opmerkingen:

  1. Hoi Schrijver,
    Wat een goed idee om een wiki te starten voor de boekensmurfenlees-
    kring!
    Dat met vandalisme vroeg ik mij ook af. Komt er die smurf die zegt: 'Ik haat wiki's'.
    Groet Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Anna,
    Je leest later nog wel over de smurfenleeskring. Hij is nu compleet, zelfs overcompleet.
    De smurf die zegt 'Ik haat wiki's', die smurf c'est moi (behalve waar het wiki's over picknicken betreft).
    Au revoir, schrijverdezes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Âllo Schrijver,
    Ja, de picknick gaat 'lekker' nu!
    Goed om dat te horen, dat de lees-kring compleet is, ik heb vandaag weer flink misgesmurfd.
    A bientôt, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schrijver,
    Wat een super leuke foto!
    Wie zijn dat?
    Anna
    ps.Zie de foto nu pas, eerder alleen een kruisje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Cher Anna,
    Ja, soms zet ik alleen een kruisje.
    Ik weet niet wie het zijn, 't is zomaar een bij Google-afbeeldingen gevonden foto.
    Binnenkort oprichtingsvergadering van de Eerste Enige Echte Smurfenleeskring in Nederland. Wij onderhandelen nog met AH over de sponsorgelden.
    Au revoir, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen