WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zaterdag 22 maart 2008

De koningin & de bibliobus

In de 'Boeken'-bijlage van NRC Handelsblad van gisteren stond een interview met de schrijver Alan Bennett, n.a.v. het verschijnen van De ongewone lezer, de vertaling van zijn novelle The Uncommon Reader.

'De novelle gaat over de Britse koningin die achter haar wegrennende hondjes aanloopt, en achter het paleis op een bibliobus stuit. Na het lenen van een paar boeken raakt ze verslaafd aan lezen en ontregelt zo ernstig de monarchie. Zwaaien vanuit de koets doet ze voortaan met een boek op schoot. De ongewone lezer is een studie naar wat boeken lezen betekent, en het geeft een beeld van een ontlezende samenleving.'

Volgens Bennett geldt die ontlezing niet voor de hele samenleving: "Er wordt juist steeds meer gelezen. De uitleencijfers van bibliotheken zijn hoger dan ooit. (...) Er is echter één groep die wel gestopt is met lezen, en dat is de elite, vooral de politieke elite. Daarover schrijf ik in De ongewone lezer."

De Nederlandse vertaling is van Harm Damsma en Niek Miedema, met een voorwoord van Pieter Steinz.

Ik vraag mij af of dat van die uitleencijfers klopt. Zo ja, hoe doen die Engelsen dat?

Namens The Queen en mijzelf:
En bovendien zijn wij van mening dat de bibliobus behouden moet blijven.

4 opmerkingen:

  1. Ha Schrijver,
    Wat fijn dat die hondjes nu ook boeken hebben, net zoals de commune. Ze lezen zeker 'Dribbel'?
    Paasgroet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Anna,
    Dat zou best kunnen. Ik vroeg me af of Dribbel wel in het Engels vertaald is, maar dat is inderdaad het geval (het is zelfs in 65 talen vertaald). In Engeland heet hij Spot. Misschien leest HMTQ er wel uit voor.
    Met wederkerige paasgroet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een tijdje geleden stond er een grote reportage in bibliotheekblad, over Engelse bibliotheken. Ze doen daar veel aan klantenbinding, zetten veel jonge mensen in, enz. Dat schijnt goed aan te slaan. Misschien dat dat dan ook weer invloed heeft op de uitleencijfers?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Edwin,
    Ja, dat heb ik gelezen, dat was nog vóór de 23 dingen geloof ik. Ik zal het nog eens opzoeken. Ik herinner me dat het me wel aansprak. Maar een bibliobus hebben ze blijkbaar ook!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen