WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 16 maart 2008

Wat geklets over Ding #14















'Nou doei, ik spreek je wel op MSN.'
Foto gevonden via Google-afbeeldingen


Over ding 14 kan ik niet veel zeggen. Ik heb het meeste bekeken en was verbaasd dat er zoveel méér is dan MSN, dat nu ook al weer anders heet als ik het goed begrepen heb. Aan mij is het allemaal niet zo besteed. Ik heb een MSN-account genomen (d.w.z. hij is voor me aangemaakt) toen één van mijn kinderen voor een aantal maanden naar Turkije ging. En dan ging ik op zondagochtend eens kijken of zij on-line was en dan konden we wat 'praten'. Dat was leuk en ik was blij dat het kon. Gisteravond heb ik een hele tijd met een mede-blogger zitten chatten, omdat we er nu net mee bezig zijn. Dat was ook leuk. Maar daar zal het wel bij blijven. Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat die mensen elkaar allemaal maar altijd te vertellen hebben. En waarom je, áls je iets te vertellen hebt, niet liever een e-mailtje zou sturen, waarin je tenminste nog wat aandacht aan de formulering kunt besteden. Want dat is geloof ik wat me in chatten nog het meeste hindert: dat je in zo'n klein vakje moet schrijven en dat het ook nog snel moet, waardoor er nooit eens een mooie zin zal ontstaan.

Over chatten met de bibliotheek of vragen stellen aan al@din per chat heb ik eigenlijk geen mening. Het staat ver af van het werk dat ik doe. Ik vrees dat het veel tijd kost, die misschien nuttiger besteed kan worden. Het speelt mij ook wat teveel in op de (moderne?) gedachte 'ik wil iets en ik wil het nu', die mij niet zo bevalt. Als je iets graag wilt weten kun je daar toch een beetje moeite voor doen? En als dat je teveel is wil je het blijkbaar niet écht graag weten. Zo'n bibliothecaris die achter de pc zit te wachten tot iemand iets vraagt of die misschien juist 5 mensen tegelijk antwoord moet geven (ik heb geen idee), die kan verder niks doen (behalve misschien als het een jonge multi-tasker is, maar hoeveel zijn die er in in de bibliotheek?). Mij lijkt het eerlijk gezegd een beetje tijd- (en dus geld-)verspilling. Kan dat niet beter naar de bibliobussen? Dus toch een mening...

Ik moest n.a.v. het onderwerp 'IM' denken aan een stuk uit het boek 'Een verhaal van liefde en duisternis' van Amos Oz. Een prachtig stuk vind ik het (het boek bevat nog meer prachtige stukken) en met hulp van collega Bozbezbozzel is het gescand en tot een Google-document gemaakt. Ik hoop dat iemand het leest en er net zo van geniet als ik gedaan heb. Het is hier te vinden.

En bovendien ben ik van mening dat de bibliobus behouden moet blijven.

11 opmerkingen:

  1. Hoi Schrijver,
    Je bent weer helemaal terug, wat een goed stuk(je)!
    Heb ook het boekfragment gelezen en vind het ontroerend. Ken dit een beetje van vroeger toen de enige telefoon in de straat bij de overburen was.
    Ik mocht, toen ik jonger was, niet lang aan de telefoon hangen. Als het zo belangrijk was moest ik de fiets maar pakken...(heb nog steeds geen mobieltje).
    Sprong gisteren wel van mijn stoel toen het Meebo belletje ging, dus met mij kan het nog alle kanten op.
    Groet, Anna-bel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Anna,
    Pas maar op dat je geen Pavlov-muis wordt, met dat belletje.
    Over de telefoon herinner ik me niks uit de tijd voordat we hem thuis hadden; maar toen we er eenmaal wél eentje hadden was ik er erg bang van. Als hij ging en ik alleen thuis was stopte ik mijn oren dicht tot ik dacht dat het gerinkel opgehouden was. Opnemen durfde ik absoluut niet (en ik was toch al 14 ofzo), en nog steeds ben ik er niet dol op.
    Met groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schrijverdezes,
    Wat een energie zeg. Je slaat op hol.
    Welkom terug, het was het wachten waard. Trash bzzz,
    Je kan die woordverificatie toch ook uitzetten?ptvrdr

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is het toch een leuk stuk hé? Ik geloof dat ik het nu al voor de vierde keer las. Het blijft geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Treeler,
    Ja, misschien moet ik een beetje dimmen... Mijn probleem is dat ik, als ik wat ga opschrijven, het nooit kort kan houden. Daarom is chatten ook niet mijn 'Ding'.
    Die woordverificatie manifesteert zich alleen als ik niet ben ingelogd. Het stoort me niet echt hoor.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog even zeggen: Leuk, weer zo'n nostalgische foto erbij!
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Anna,
    Het duurde lang voor ik iets toepasselijks gevonden had. Deze kwam tevoorschijn bij het trefwoord 'kletsen'. Het lijkt me wel ongeveer de tijd waarin ik zelf op de middelbare school zat, gezien de haardracht e.d. Overigens vond ik het op de middelbare school niet erg leuk.
    Dag, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Pientje,
    Ik dacht eerst dat je de brief aan Prinses Laurentien bedoelde en schreef al terug: 'Je kunt het niet vaak genoeg lezen. En: zegt het voort! De zaak is het waard.'
    Maar je bedoelt waarschijnlijk Amos Oz. Dat hoef je niet per se voort te zeggen, al kan dat ook geen kwaad.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Schrijver,
    Trefwoord 'kletsen' mooi gevonden!
    De commune kent geen schoolsysteem,
    misschien kunnen we een klein klasje j.m. starten.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik hoor dat argument wel vaker, dat je niets anders zou kunnen doen, maar in de praktijk is het niet anders dan telefonische inlichtingen, dat chatten. Bij aladin heeft chatfone ook een belletje en onze afdeling heeft altijd iemand die de telefoon oppakt, of er wordt een pieper meegenomen.

    Bij chat kun je ook altijd een status aangeven. AFK is 'away from keyboard', als je bijvoorbeeld even naar het toilet gaat.

    Het is niet helemaal te vergelijken met telefoneren misschien maar echt heel anders is het nu ook weer niet, naar mijn mening.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Edwin,
    Nog een geluk dat je op de wc niet hoeft te chatten! Verder vind ik het feit dat chatten op telefoneren lijkt geen aanbeveling: de telefoon is vaak heel storend als je met iets bezig bent. E-mail is veel minder opdringerig en geeft je ook nog 's de gelegenheid even over je antwoord na te denken. Een chat-spreekuur is misschien wel aardig, voor de mensen die daar behoefte aan hebben, dan kun je je er echt even op concentreren.
    Met groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen