WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

maandag 24 maart 2008

Ding #15 Podcasts













Foto gevonden via Google-afbeeldingen

'Podcasts: radio waar en wanneer jij wilt.' Dat lijkt mij niet helemaal te kloppen: toch alleen als je daar waar je iets wilt beluisteren een pc hebt staan, of als je een iPod of andere draagbare speler hebt. Die podcasts hebben, net als Flickr en nog zo het e.e.a. uit deze cursus, voor mij het nadeel van de grote hoeveelheid. Toen ik een beetje rondkeek naar wat er aan podcasts te vinden is, begon het me al snel weer te duizelen, en dan zocht ik alleen nog maar naar podcasts die iets met literatuur te maken hebben. Gesprekken met schrijvers, lezers die een boek aanprijzen, allemaal vast leuk om te beluisteren, maar wanneer? Misschien tijdens het strijken, dan doe ik dat ook weer eens (sinds de '23 dingen' is die berg nóg hoger geworden dan hij al was), maar helaas: bij de strijkplank heb ik geen pc met internet. In de trein dan? Maar daar lees ik al. (Of ik slaap.) Het enige wat ik graag in de trein zou beluisteren is het hoorspel van 'Het Bureau' waarmee ik destijds halverwege gestopt ben, maar dát is nu net niet meer als podcast verkrijgbaar. (Ik heb overigens geen iPod, maar die zou ik er misschien wel voor willen kopen.)

In de trein is de iPod zeer gangbaar. Met ondoorgrondelijk gezicht zit men te luisteren naar wat men van dat o-zo-sociale-internet-waar-vanalles-te-delen-valt geplukt heeft, maar verder gaat het sociale gedrag toch niet: als er in een volle trein een oud vrouwtje binnenkomt moet ze toch wel minstens 80 zijn en met twee stokken lopen om kans te maken op een zitplaats. Kijk, dat wou ik even kwijt...

De site van DOK-Delft vond ik leuk. Hun podcasts helaas een beetje saai en achterhaald. Maar het idee vind ik prima: raar dat niet meer bibliotheken dat doen. Ik kwam op mijn speurtocht nog terecht op een site die ik jullie even wil doorgeven: De Letteren Spreken. Bibliotheek Dordrecht doet er ook aan mee. Schrik niet: hij is een beetje elitair! (Maar ze leggen uit waarom.)

Hoe het zat met RSS was ik dus duidelijk vergeten, waaruit maar weer blijkt dat je van iets wat je maar één keer doet weinig leert. Collega Bozbezbozzel was gelukkig in de buurt en zette mij weer op het juiste spoor. Ongetwijfeld vergeet ik het nu opnieuw.

Bezig zijn met radio deed me terugdenken aan de jaren 60, toen wij op zaterdagochtend nog naar school moesten en 's middags huiswerk maakten bij de top-40 van Radio Veronica. (En toen we in de trein nog opstonden voor oude vrouwtjes...)

Nu moet ik eigenlijk ook nog naar YouTube gaan kijken, maar helaas, ik ben het zat!


En bovendien ben ik van mening dat de bibliobus behouden moet blijven.

1 opmerking:

  1. Ha Schrijver,
    De commune heeft een radio die speelt op zonne-energie, milieu vriendelijk, maar we missen af en toe een top 40! De oudere muizen mogen altijd eerst luisteren, en
    strijkmuziek zit op radio 4, de link staat op mijn blog.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen