WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

donderdag 22 oktober 2009

Wat ik las 30 / Hoezo cliché? 2

Onderweg van mijn werk naar huis las ik vandaag een boek dat geheel gewijd is aan de bibliotheek: Niet brullen in de bieb!, geschreven door Michelle Knudsen en geïllustreerd door Kevin Hawkes. Dit (prenten)boek kreeg ik door enkele oorzaken & gevolgen in handen. Ik zal ze verder niet uit de doeken doen, behalve de oorspronkelijke oorzaak: Conny vertelde ooit op haar blog over een voorstelling die zij samen met haar buurvrouw in de bibliotheek van haar woonplaats had gegeven n.a.v. dit boek.

Dit is het verhaal. Een leeuw wandelt een bibliotheek binnen. (Het wordt niet vermeld, maar misschien werd hij daartoe verleid door de twee stenen soortgenoten die de ingang flankeren.) Daar stuit hij in de frontoffice op meneer Van Puffelen, die het snel bij mejuffrouw Slingelandt van de backoffice gaat melden. Mejuffrouw Slingelandt vraagt of de leeuw zich aan de regels houdt en als dat het geval blijkt te zijn mag hij blijven.

De leeuw geniet van het voorleesuurtje en brult van teleurstelling als het afgelopen is. Hem wordt te verstaan gegeven dat brullen (evenmin als rennen) in de bibliotheek niet is toegestaan. Als hij belooft niet meer te brullen mag hij de volgende dag weer naar het voorleesuurtje komen. De volgende dag komt hij veel te vroeg. Mejuffrouw Slingelandt laat hem karweitjes doen, zoals het afstoffen van encyclopedieën met zijn staart. De leeuw komt elke dag terug. Op een keer valt mej. S. van het krukje waarop zij in haar backoffice is gaan staan om een boek van de bovenste plank te kunnen pakken. De leeuw gaat men. Van P. roepen, maar die begrijpt hem niet. Er zit voor de leeuw niets anders op dan te brullen. Van P. jaagt de leeuw weg en gaat het melden bij mej. S. Hij vindt haar op de grond en belt de dokter.

Mejuffrouw S. heeft een gebroken arm en is erg treurig omdat de leeuw weg is. Meneer Van P. gaat de leeuw zoeken en als hij hem gevonden heeft (hij stond door de deur van de bibliotheek naar binnen te kijken) zegt hij dat er een nieuwe regel in de bieb is: brullen is toegestaan als je er b.v. een vriend of vriendin die gewond is mee kunt helpen.

Eind goed al goed: de leeuw komt terug en alle kinderen juichen, wat voor deze ene keer mag.

Het boek is uit 2006 en er zijn computers in de bibliotheek. Meneer van P. draagt een vlinderstrikje, een geruite broek en een malle bril. Mejuffrouw (!) S. heeft een rond brilletje, een knot en een rok tot ver over de knie. In de bibliotheek mag je niet rennen en geen herrie maken. Toch vond ik het een leuk boek.

9 opmerkingen:

  1. Sofie vond het ook een mooi verhaal en wil nu een bibliotheekpasje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het zo'n heerlijk boek. En clichés lezen natuurlijk wel heerlijk weg. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Juffouw Slingelandt is zoóóó leuk, streng maar rechtvaardig en zo hoort het ook.
    Heel cliché inderdaad maar volgens mij horen kinderen cliches te leren kennen want dat maakt de wereld overzichtelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @WvS,
    Die leeuw had volgens mij geen pasje. Maar hij kwam dan ook alleen voor het voorlezen en deed karweitjes bovendien.
    Maar een pasje voor S. zal vast wel kunnen. Er zijn tenslotte ook muizen met een pasje. Ik ben benieuwd wat S. gaat lezen.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Essen,
    Ik vond het ook leuk! Heb je nog meer tips? Ik ben er helaas helemaal uit wat prentenboeken betreft.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Tenaanval,
    Ik stoorde me ook niet aan de clichés hoor, maar het kwam toevallig aardig uit met de titel van de blogpost.
    Inderdaad geeft het cliché wat houvast in het bestaan.
    Voor kinderen is het volgens mij heel leuk dat Mej. S. zo consequent is en altijd 'niet rennen' zegt. Ik vond dat zelf in elk geval leuk.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Henk,
    Weet je er zo nog een paar? Veel prentenboeken vind ik lelijk, maar er zitten natuurlijk ook heel mooi tussen. Alleen, vindt ze maar 's als buitenstaander.
    Groe, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Henk,
    Dank voor deze en wellicht toekomstige tips. De collega waar ik altijd mee samenwerk maakt sinds enkele maanden ook een dag per week themacollecties voor scholen, vandaar dat ik de laatste tijd wat vaker over (o.a.) prentenboeken praat. Toen mijn kinderen nog klein waren ging ik elke week een stapeltje halen op de bibliotheek en genoot daar zelf net zo van als zij.
    Groet, schrvrdzs
    p.s. Mijn collega vraagt af en toe: weet jij toevallig nog een boek over .....? Ik heb gemerkt dat het antwoord Het goedige monster in veel gevallen goed is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen