WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zaterdag 24 oktober 2009

Toktok 2

Dat ik mij verbaas over bibliotheekdirecteuren die geen romans lezen komt misschien wel omdat ik toevallig juist door leesadviezen van enkele leden van deze beroepsgroep een aantal boeken heb leren kennen die ik tot het beste van wat ik gelezen heb reken. Het lijkt misschien wat onwaarschijnlijk dat 'iemand van de werkvloer' (zoals ik mezelf de laatste tijd wel 's genoemd heb) met directeuren communiceert en waar het werkgerelateerde zaken betreft overkomt dat me ook niet vaak, maar literatuur slaat wel eens een brug(getje).

Dankzij directeur S te H las ik o.a. Het vuur van Barbusse, Geslacht van Manning en Civilisatie 1914-1917 van Duhamel. Door H te N leerde ik Terug tot Ina Damman (en nog veel meer) van Vestdijk kennen, Reis naar het einde van de nacht van Céline en de gedichten van J.C. Bloem. (Interim)directeur D te H adviseerde mij Het verdriet van België van Claus en aan M te R heb ik te danken dat ik e.e.a. van Julian Barnes heb gelezen.

Goeie kans dat ik aan deze boeken anders nooit begonnen zou zijn. Dit zegt niets over de managementskwaliteiten van deze heren (het waren allemaal mannen), maar aan mijn leeservaring hebben deze directeuren beslist iets positiefs bijgedragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten