WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

woensdag 21 oktober 2009

Goeie vraag


















Het is misschien al wel een jaar geleden dat op ZBDigitaal in een reactie een vraag gesteld werd waar ik nog af en toe aan moet denken. Ik heb hem niet kunnen terugvinden, maar ik weet bijna zeker dat hij van Marina was. Ik herinner hem mij zo: Als je er niet toevallig werkte, zou je dan nog wel eens in de bibliotheek komen? Ik vond het een erg goede vraag.

Wat mezelf betreft: ik keek ervan op toen ik in mijn brief aan de NRC las dat ik negen jaar geleden elke week naar de bibliotheek ging. Ik dacht even: zou ik gebluft hebben? maar ik geloof toch dat het echt waar was. Elke week ging ik op zaterdag naar de markt om kaas te kopen en naar de bibliotheek (grenzend aan de markt) om boeken uit te zoeken.

Kaas-van-de-markt koop ik nog steeds bijna elke week, maar in de bibliotheek kom ik zelden meer. Door twitcit kreeg mijn bibliotheekbezoek even een opleving, maar die is ook alweer voorbij. (Ik heb nog wél een flinke boete staan, d.w.z. die staat op het pasje van een huisgenoot die het had om cd's te lenen, waar ik voor de gelegenheid gebruik van heb gemaakt.)

Waar zit hem dat nou in? Ik lees minder dan vroeger, dat is zeker. (Wie blogt leest niet, d.w.z. niet gedurende de uren dat hij/zij blogt, en dat zijn er in mijn geval nogal wat.) Ik kóóp vaker boeken, ook dat is een reden. Ik leen van andere lezers. Ik leen wel eens iets van mijn werk. Wat de belangrijkste van deze redenen is weet ik niet.

Negen jaar geleden leende ik ook wel eens een boek van mijn werk (ik doe dit werk nu een jaar of tien) of van een medelezer, maar ik ging toch ook graag naar de bibliotheek. Vaag meen ik me te herinneren dat ik het toen op (in?) de bibliotheek leuk vond, dat ik graag tussen de kasten verbleef, dat ik mij er thuis voelde. Tegenwoordig word ik eigenlijk altijd een beetje treurig van zo'n sporadisch zaterdags bibliotheekbezoekje. De leegte, de ambitieuze jongerenzone met die paar gamende jochies, de veelal oude en smoezelige boeken in luxe kasten, de personeelsleden die achter hun balie onduidelijke dingen doen, de paar groepjes scholieren die hun werkstuk maken, ik vind er eigenlijk niks meer aan. Ligt dat nou aan mij of aan de bibliotheek?

Als iedereen die in (of voor) de bibliotheek werkt de vraag van Marina nou eens zou beantwoorden (met een beetje toelichting), en als we die antwoorden dan eens konden verzamelen en analyseren, zouden we daar dan wat aan kunnen hebben? Ik denk het wel eigenlijk...


Foto hier gevonden.

15 opmerkingen:

  1. Goh, ben ik de eerste. Ik ben op mijn 17e begonnen als opruimhulp begonnen en na 18 maanden militaire dienst teruggekeerd in de bibliotheek.

    Als kind kwam ik regelmatig in de bibliotheek en dat is eigenlijk nooit gestopt. Bibliotheekbezoek was altijd iets wat, net als eten en drinken, ,bij het daegelijks leven hoorde.

    Ik zou de bibliotheek zeker regelmatig bezoeken als ik er niet zou werken, maar de reden van mijn bibliotheekbezoek zou waarschijnlijk erg 'traditioneel' zijn: romans, informatieboeken en misschien ook wel van cd's en/of dvd's lenen. En in mijn geval zou lenen misschien tot kopen leiden.

    Lezingen en tentoonstellingen zouden me ook kunnen verleiden tot een bezoek aan de bibliotheek.

    Van ongezellige inrichting zou ik me niet zoveel aantrekken, ik zou de bibliotheek puur om zijn functie van boekopslag gebruiken. Albert Heijn, Lidl, Hema, Praxis en Gamma zijn ook niet gezellig maar als ik iets uit één van deze winkels nodig heb ga ik er wel naar toe.

    Voordat ik in de bibliotheek werkte had ik alleen maar goede ervaringen met het personeel. Wat iemand achter een balie doet boeit me als klant niet zo, zolang ik maar op een prettige manier word geholpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Henk,
    Mooie reactie, dankjewel. Dat over AH, Lidl e.d. is interessant. Ik wacht eerst even af of er misschien nog meer reacties komen voor ik verder reageer en/of eventueel conclusies trek.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind dat een bibliotheek vooral aan de volgende criteria moet voldoen: nabijheid, rustige sfeer, huiselijkheid, aardige service, prettige website (makkelijk literatuur zoeken, de keuze moet liefst zo uitgebreid mogelijk te reserveren zijn, verlengen, activiteiten), geen ingekakte indruk, actueel.

    De inrichting kan bepalend zijn. Ik kwam bij mijn studie bijna nooit bij de bibliotheek van klassieken, omdat ik een hekel had aan de auberginekleurige vloerbedekking aldaar; ik ging als het even kon naar de bibliotheek van sociologie, ook al omdat ze daar een kleinschaligere en gezelligere kantine hadden. Speelt allemaal mee....
    Zo, en nu even naar de bieb in Lent (dat is voor mij meer een afhaalmagazijn; het meeste van wat ik aanvraag komt uit de centrale bibliotheek in Nijmegen, die heel mooi kleurig is ingericht en waar ik graag kom, ware het niet dat ik het net te ver vind om zo maar even langs te wippen; toen ik er nog vlakbij woonde kwam ik er vaak, met name voor de kinderboeken).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was zwaar kind aan huis in de bieb, kon er gerust een dag lang grasduinen in de collecties en ging er ook heen om muziektijdschriften en dergelijke te checken. Die vond ik als puber veel te duur.

    Ik was dol op een aantal medewerkers, die me gewoon in de ogen keken als ik iets vroeg, en oprecht antwoord gaven op mijn vragen. Bij die medewerkers ging ik op bepaalde momenten praatjes maken.

    Er was ook nog een restaurant met heuse loungestoelen en altijd wel volk. Daar kon je roken en ongestoord hangen en lezen. Soms zat er "een lekker wijf". Dat was ook altijd een goede reden om er nog iets langer te blijven hangen.

    Het was er, kortom, goed vertoeven in mijn beleefwereld.

    Nu vraag ik het me nog altijd af, of ik er heen zou gaan in deze tijd. Lange tijd was dat wel zo maar nu denk ik niet meer. Niet voor software of muziek. Dat gaat beter online. Niet voor romans. Die lees ik alleen in vakanties...en leen ik dan van vrinden ofzo. Niet voor informatieve boeken. Die koop ik. Of lees ik online.
    Niet om te hangen en chillen. Het leescafe is geen echt cafe en de loungestoelen zijn verdwenen of bevinden zich nu in doods aanvoelende ruimtes.

    Niet om te internetten. Dat heb ik thuis en op de telefoon.

    Veel 'niet'kortom en weinig wel. Misschien als ik onderzoeker zou zijn, of toch weer eens tijd zou maken om in collecties te grasduinen. Ik vrees echter dat ik dat laatste net zo min zou doen als de mensen in mijn direct omgeving.

    Niet tof, maar dat is toch mijn conclusie...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag schrijver,
    Je weet het van mij: ik koop belachelijk veel en leen van kennissen . Maar waaróm ben ik dat gaan doen?
    Tot een jaar of 8 à 10 geleden kwam ik er ongeveer 1x/14 dagen een voorraadje halen en alleen als ik een boek erg mooi vond kocht ik het daarna. Veel verstandiger dan zoals ik het nu doe.
    Toen was er één grote, uitgebreide bibliotheek met een grote collectie Nederl, Franse, Duitse, Spaanse en Italiaanse literatuur. Nu hebben we een aantal wijkbibliotheken met zo ongeveer AKO-winkelcollectie en zeer beperkte openingstijden. Daar vind ik niet zo vaak wat van m'n gading. OK, bestellen kan, maar dan moet je wel héél geïntersseerd zijn in een bepaald boek. Ik kan natuurlijk nog naar de centrale bieb gaan, maar de steeds veranderende openingstijden die me regelmatig voor een gesloten deur lieten staan maken het niet aantrekkelijk. De collectie boeken in vreemde talen is veel kleiner geworden en beslist niet actueel. Ik heb hen jaren terug voorgesteld om samen met anderen aanschafsuggesties te doen, maar dat werd niet op prijs gesteld.
    Ik vind het leuk om in een mooie bieb als bv. Hengelo te komen, ook voor een lezing, maar een minder mooie is voor mij goed genoeg, als ze maar een goede collectie hebben. En als er maar geen zootje vervelende lawaaischoppers achter de computers zitten die niet dimmen als de medewerkers hen dat vragen.
    Kortom: terug naar vroeger voor mij, maar ik ben dan ook 63, dus mijn mening mag niet meer 't zelfde gewicht in de schaal leggen als die van een jongere die nog járen naar de bibliotheek gaat.
    Trouwens, wat denk je, zou de recessie nog invloed hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Schrijver,
    Ik denk dat ik er wel zou blijven komen. Niet omdat het er zo gezellig is maar als je iets leent moet dat ook weer terug. Omdat je er dan toch bent lijkt de kans mij groot dat ik weer iets meeneem dat dan weer terug moet .... enzovoort.

    Op het moment dat bibliotheken boeken aan huis bezorgen is het dus voor mij klaar.
    Ze zijn bij deze gewaarschuwd ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Allen,
    Hartelijk dank voor jullie uitgebreide reacties. Ik geloof dat het best wat op zou leveren als veel 'bibliotheekmensen' (zowel medewerkers als bezoekers) eens zo aan het mijmeren sloegen.

    De juiste kleur vloerbedekking, een aangenaam café, een goede sortering, ruime en duidelijke openingstijden, personeel waar mee te praten valt, de aanwezigheid van 'lekkere wijven', het speelt blijkbaar allemaal mee, zij het niet voor iedereen op dezelfde manier.

    Erg leuk om dit allemaal te lezen!

    @WvS,
    Dat je digitaal kunt verlengen zorgt er ook voor dat ik minder ga, maar ik ben toch wel blij dat het kan.

    @Allen,
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kwam als kind veel in de bibliotheek en ik las alles wat los en vast zat. In mijn pubertijd bleef ik dat volhouden maar daarna werd dat langzaam minder. Toen ik in de bibliotheek werkte kwam ik er niet meer maar bij ProBiblio begon ik het dwalen langs de kasten te missen en het je laten verrassen door wat je toevallig tegen komt.
    De laatste jaren ben ik veel minder gaan lezen dus de behoefte aan nieuwe boeken werd kleiner maar dat doelloos rond lopen en niet precies weten wat je zoekt mis ik wel dus ik denk dat ik binnenkort maar weer eens ga kijken.

    Om op Henk terug te komen: voor mij doet de inrichting er wel degelijk toe. Die moet aangenaam zijn en passen bij de lokatie, modern of hip hoeft niet. Als ik kan kiezen tussen Lidl of Aldi kies ik voor Lidl, weet niet waarom maar de Aldi vind ik heel erg naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Tenaanval,
    Voor mij doet de inrichting er ook wel degelijk toe. Maar hij kan ook te luxe zijn naar mijn smaak. Ik vind dat een bibliotheek stijlvol maar sober hoort te zijn en dat de collectie de hoofdrol moet spelen. Ik hou ook niet van die zgn. 'hippe' dingen die na een jaar al weer gedateerd overkomen, zoals je die b.v. bij DOK-Delft hebt. En ook niet van die voorleestronen die je overal ziet. Een kleine droom van me is dat Piet Hein Eek een keer een (kleine) bibliotheek zou mogen inrichten en dat ik daar klant kon worden. En dat het daar vol stond met literatuur...
    Als ik héél rijk zou zijn, zou ik die bibliotheek willen stichten.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vanochtend kwam bij ons één van de uitkomsten van ons laatste klantenonderzoek ter sprake. Klanten blijken vaak veel minder kritisch te zijn dan bibliotheekmedewerkers. Dat vond ik wel leuk om te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Henk,
    De meeste kritiek op de bibliotheek vind je misschien bij de niet- (of de ex-)klanten. Maar wie (nog) wél komt moet in elk geval serieus genomen worden.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kom bijna elke week in de openbare bibliotheek, bijna mijn hele leven al. Zou niet zonder bibliotheek willen!

    Nooit om te internetten, dat doe ik thuis, en ik vind dat inderdaad een treurige aanblik geven.
    Toch is het wel belangrijk voor mensen die zelf geen aansluiting hebben, maar de inrichting (een groot blok met computers vnl bezet door de jeugd) is zodanig dat je als oudere met weinig computer ervaring dat niet snel zal durven denk ik. Geen begeleiding ook.
    De computers die er staan ter raadpleging van de catalogus doen het meestal niet :-( .

    Het leeszaal deel (kranten en recente tijdschriften) bekijk ik ook nooit: koop ikzelf wel.

    Mijn favoriete rekken zijn de 'net teruggebracht boeken' en de tafels met displays en nieuwe boeken.
    Ik zou zo graag willen dat ze dat vaker en veel meer deden: boeken die nieuw zijn uitstallen en niet gewoon in de rekken zetten, want ik vergeet altijd welke auteurs ik ook-al-weer zou willen lezen.
    En met een lijstje langs die rekken gaan heeft ook wat treurigs.
    Van de romans doen ze dat vaak,(net teruggebracht apart houden) maar van de informatieve boeken veel te weinig. En daar zitten juist veel interessante titels tussen, maar de SISO blijft toch behoorlijk lastig om als klant wat terug te vinden.
    En voor de catalogus heb ik meestal geen geduld, of de computers doen t niet: wil ik perse wat hebben dan vraag ik het via IBL aan.

    Helaas meent het management dat ze vanwege teruglopend bezoek de openingstijden moeten verminderen, en dat doen ze dan juist op de avonden, wanneer je als werkend mens wel zou kunnen.
    Dus zit je vast aan de zaterdag: de enige dag in de week dat ik toch al mijn boodschappen moet doen.
    Gelukkig kun je online verlengen en dat doe ik dan ook regelmatig.

    Ik heb altijd wel zo'n stuk of 4 bibliotheekboeken in huis, meestal ook een audioboek: zit veel op de weg en dan is dat ideaal.

    En dat onduidelijke doen van het personeel, dat ken ik wel :-) Maar ik zou ook niet weten hoe dat anders moet trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Dymphie,
    Als vanwege een teruglopend bezoekersaantal de openingsuren verminderd worden zal dat bezoekersaantal nog verder teruglopen vrees ik. Je vraagt je af waar dat eindigt.
    Je idee om net teruggebrachte boeken even apart te houden lijkt me prima. Ik heb wel eens gehoord dat de meeste uitleningen uit de voorsorteerkasten komen. Kun je je idee niet aan iemand van je bibliotheek voorleggen?
    Ik heb geen auto, maar luisterboeken zijn ook fijn tijdens het strijken ;-)
    Ik dacht altijd dat jij zelf in een bibliotheek werkte, is dat niet zo?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Schrijvers,

    omdat de bibliotheek die je omschrijft ook mijn bibliotheek is toch even een reactie. Ik vind het vreselijk in die bibliotheek. Als ik kom, en dat is niet vaak, dan ben ik binnen een half uur weer weg. Ik woon al bijna 8 jaar in de stad en ik ben pas een jaar geleden lid geworden omdat je toen korting kreeg op het abonnement. Eigenlijk best erg.

    Ook is het vaak zo dat de boeken die ik wil lezen niet aanwezig zijn in de bibliotheek. En als je een keer iets vraagt op opmerkt je niet echt vriendelijk wordt geholpen. Zoals laatst mijn vriend die aan mij liet weten de logica achter de plaatsing van de luisterboeken niet te begrijpen. Iemand van de bibliotheek stond naast hem en gaf als antwoord dat zij het wel logisch vond... we zijn samen maar weggelopen en naar huis gegaan....

    Dus ja ik kom in de bibliotheek, vind het niet heel erg leuk of gezellig en word niet uitgenodigd om langer te blijven of door de boekenkasten te struinen. De extra activiteiten doen mij niets en misschien zeg ik binnenkort ook wel weer mijn abonnement op.

    Moqub

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Moqub,
    Wat je schrijft lijkt op hoe ik het zelf ervaar, behalve dan dat ik wel een paar keer vriendelijk geholpen ben toen ik iets vroeg. Wat is dat toch ontzettend zonde, dat er zo'n groot gebouw staat waar voor zoveel geld aan verbouwd is en dat het totaal niet uitnodigt er eens een paar uurtjes door te brengen. Ik vind ook de kinderafdeling helemaal niet leuk en dat lijkt me nou juist de plaats waar de bibliotheek héél leuk zou moeten zijn. Die nieuwe 'jongerenzone' komt op mij nogal geforceerd over, maar dat komt misschien omdat ik er te oud voor ben.
    De bibliotheek waar wij het over hebben (de Centrale Bibliotheek in Rotterdam) heeft op de een of andere manier geen sfeer. Waar zou dat toch aan liggen?
    Ik was trouwens wel een beetje verrast door je reactie, ik bedoel door het feit dat er uit bleek dat je mijn blog (in elk geval zo nu en dan) leest. Ik dacht eigenlijk dat je daar na het stukje dat je ooit (lang geleden alweer) met 'getrut en gemuts' typeerde wel mee gestopt zou zijn. Je had toen overigens helemaal gelijk met die typering en ik denk het nog steeds wel eens: ik zit weer te trutten en te mutsen. Maar waarschijnlijk ben ik onverbeterlijk.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen