WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

vrijdag 30 oktober 2009

K.u.t.
















Was ik nou zojuist getuige van een stukje taalinnovatie? Het zal vast wel niet, maar voor mij was het in elk geval nieuw: een van m'n kinderen zei aan tafel: 'Dat is ook het kutte van dat woord.' Ik vroeg: 'Zei je nou "het kutte"?' Ja, dat zei ze. Zelf zou ik het geloof ik eerder verbogen hebben als 'kuttige' (maar ik zou niet op het idee gekomen zijn óm het te verbuigen), maar dit klinkt beter. En voor wie vindt dat het niet netjes is: vandaag las ik ergens (volgens mij in de Metro) dat zelfs de moeder van Ewoud Sanders, die volgens haar zoon toch heel keurig is, tegenwoordig het woord 'kut' gebruikt (in de betekenis van vervelend e.d.).


Cartoon Fokke & Sukke hier gevonden; website Fokke & Sukke.

7 opmerkingen:

  1. Ik vind het kwalitatief uitermate teleurstellend....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me niet voorstellen dat mijn moeder dat woord ooit zal gebruiken...
    Maar ik kan niet uitsluiten dat ik al eens ooit zo'n zin als je dochter heb uitgesproken. Hem opschrijven is dan weer iets anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Festina,
    Ja, daar heb je geloof ik wel gelijk in. Toch vond ik het even een beetje bijzonder... ('Dat zal de moederliefde wezen,' zei de Jakkepoes.)

    @Tenaanval,
    Hetzelfde geldt voor mij en míjn moeder. Ik was dan ook wel een beetje verbaasd toen ik dat van Ewoud Sanders las. Ik kon het stukje overigens niet meer terugvinden, maar ik heb het toch echt ergens gelezen, alleen dan misschien wel gisteren en dan was het niet in de Metro, want die lees ik normaal nooit, maar vanmorgen was de Pers op. Nou ja, lekker belangrijk...

    @ Beiden: Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik betrapte mezelf laatst dat ik verneukeratief wilde gaan zeggen. tja, dat zat er nog in van een tijdje geleden blijkbaar. Het wordt onderhand tijd om het uit mijn vocabulair te schrappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Liek,
    Dat hoor je inderdaad niet vaak meer, nu je het zegt. Wat zou er voor in de plaats gekomen zijn? Zelf gebruikte ik het in de tijd dat het nog gangbaar was ook al zelden of nooit. 'Kut' zul je trouwens ook niet gauw horen zeggen. Wat niet wil zeggen dat ik er te netjes voor ben: ik heb 20 jaar in de R'damse haven gewerkt en daar leer je wel het e.e.a. Maar blijkbaar is er ook een persoonlijke voor- en afkeur in het gebruik van 'forse taal'. Best interessant eigenlijk ;-)
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 'klotig' is inderdaad ook al een tijdje 'klote' geworden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Occy,
    Dat 'klote' hier in R'dam vaker gebruikt wordt dan 'klotig' is zeker, maar of het laatste helemaal niet gebruikt wordt betwijfel ik. Eveneens betwijfel ik of het vroeger vaker gebruikt werd. In elk geval niet zo lang ik hier woon (zo'n 35 jaar). 'Klote' is in die periode wel ten dele vervangen door 'kut': wat een kloteweer en wat een kutweer e.d. bestaan nu naast elkaar, terwijl (volgens mij dan) vroeger het eerste veruit in de meerderheid was.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen