WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zaterdag 17 januari 2009

Axie















Een paar maanden geleden nam ik mij voor om de CPNB een brief te schrijven met het verzoek bij de volgende ronde van Nederland Leest het gekozen boek ook in een grootletterversie te laten verschijnen. Nu het nieuwe boek bekend gemaakt is dacht ik dat ik nu mijn brief maar eens moest schrijven. Ik heb eerst wat contactpersonen voor het ouderenwerk in bibliotheken gevraagd wat zij ervan dachten en de reacties waren dermate positief dat ik de brief geschreven heb.

Inmiddels heb ik begrepen dat er vorig jaar ook een dergelijk verzoek gedaan is en dat de CPNB wel bereid was een grootletterversie uit te brengen, maar dat het geld dat daarvoor nodig was elders vandaan zou moeten komen. Daar is het helaas op stukgelopen. Mijn verwachting dat het dit jaar wel zal lukken is niet hooggespannen, maar ik wil toch nog wel even verder gaan met mijn 'actie', omdat ik vind dat bibliotheekleden die op grote letters zijn aangewezen niet van Nederland Leest uitgesloten zouden horen te worden. (Dit staat los van wat ik verder van Nederland Leest vind.)

Ik ben nu bezig met het maken van een weblog waarop namen en opmerkingen van mensen die er ook zo over denken verzameld kunnnen worden. Gezamenlijk kunnen we waarschijnlijk meer druk op de CPNB uitoefenen. Helaas zijn mijn 23dingen-vaardigheden, die toch al nooit zoveel voorstelden, bij gebrek aan oefening sterk achteruitgegaan. Het maken van dat weblog kost me daarom meer tijd dan ik verwacht had. En dan moet ik straks ook nog mensen erop gaan attenderen. Deze activiteiten staan, net als het lezen van romans, niet in mijn taakomschrijving en dienen dus evenals dat lezen in mijn vrije tijd te gebeuren. De brief heb ik eerlijk gezegd onder werktijd geschreven, maar veel gekker kan ik het niet maken.

Conclusie van dit verhaal: ik heb even geen tijd om te bloggen. Tot later maar weer.

8 opmerkingen:

  1. Ha Jouke,
    Dankjewel! Het voelt ook wel goed, zogezegd. Gewoon iets dat eigenlijk vanzelf zou horen te spreken. Maar leg dat maar 's uit aan de mensen die erover beslissen...
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lijkt mij een goed idee! en waarom ook niet .Er komt volgens mij ook een exemplaar voor laaggeletterden dus een groot letter boek vind ik ook een goed idee.
    succes.
    p.s. nog een reactie gehad op je brief aan femke halsema trouwens?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Steenwijk23,
    Van Femke Halsema heb ik niets gehoord. Als haar boek een tweede druk krijgt kunnen we zien of de informatie is overgekomen.
    Het weblog Nederland Leest in Grote Letter is net klaar. Als je wilt kun je de eerste zijn om er een reactie op te zetten. Dat zou ik erg leuk vinden (maar voel je vooral niet verplicht en je kunt natuurlijk ook nog even wachten tot je níet meer de eerste bent...). Graag met je functie en/of bibliotheek erbij, als je dat zou willen. Ik hoop dat na een tijdje zal blijken dat veel bibliotheken/bibliotheekmensen er iets in zien. Ik ga woensdag (als ik vrij ben) mailtjes sturen naar diverse contactpersonen in bibliotheken en instellingen, maar dat blijft in eerste instantie beperkt tot Noord- en Zuid-Holland, dus steun uit het oosten zou heel leuk zijn.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha schrvrdzs
    strak plan! En waarom beperken tot Zuid-en Noord Holland, het is toch NL leest GL en niet ZHL en NHL leest GL?
    Ik ben geen bibliothecaris maar ik kan allicht bij een aantal bibliotheken hier in het Oosten eens een balletje opwerpen, al was het maar wijzen op jouw blog NL in GL. En Steenwijk is ook al op de hoogte....
    Succes in ieder geval. Ik laat tzt nog wel een reactie achter op jouw blog maar onder een andere naam.
    Groetn Wies

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Wies,
    Dankjewel! Dat ik mij moet beperken tot N-en Z-H is omdat ik daarbuiten niemand ken die ik zou kunnen benaderen (behalve dan de lezers van mijn blog). Misschien breidt het zich vanzelf een beetje uit, maar het lijkt mij dat als uit N- en Z-H een aantal reacties komt, dat de CPNB dan zelf kan bedenken dat de meningen elders wel niet zoveel anders zullen zijn. Dus nu maar hopen dat het lukt in elk geval in N- en Z-H wat mensen ervoor warm te krijgen.
    Laat ik nou de hele tijd gedacht hebben dat jij bibliothecaris was!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Schrvrdzs,
    heel lang lang geleden
    in een grijs, grijs verleden
    heb ik de BDA opleiding gedaan
    maar dat vak is voor mij van de baan.

    Ik werk ik nog wel met heel veel plezier in de bibliotheek, maar in een hele andere functie. En daar hoort lezen (en NL) zijdelings nog wel bij....rara wat doe ik.
    Groetn Wies

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Wies,
    Dichten! Maar wat nog meer? Beleidsmedewerker, iets in het management? Ik dacht dat bibliothecaris zoiets was als drs., ik bedoel: dat het een soort titel was, en niet per se een beroep. Beetje domme gedachte vrees ik.
    Vertel als je wilt maar wat je rol in de bibliotheek is, want ik kan het niet raden. Het contact met de andere culturele instellingen onderhouden misschien?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen