WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

vrijdag 16 januari 2009

Wie wat vindt heeft slecht gezocht*

















Plaatje komt van BoekenDingen.


Ik heb wel eens eerder gezegd dat volgens mij diverse catalogi nog een heel stuk verbeterd zouden moeten worden voor ze echt klantvriendelijk zijn. En vandaag zeg ik het nog maar eens.

Een collega vertelde me iets over een zoekactie in de catalogus van Bibliotheek Rotterdam. Ik heb die actie nu zelf ook even uitgevoerd en inderdaad: merkwaardig. Het is een heel simpel zoekactietje, nl. dit: we zoeken het boek van Cees Dekker,
En God beschikte een worm, en daarna kijken we eens wat die Dekker nog meer geschreven heeft.

Stap 1. Intikken van de titel in het zoekvenster bij 'uitgebreid zoeken'. Keurig verschijnt het boek op het scherm met daaronder de namen van de beide auteurs: C. Dekker en R.W.J. Meester. Beide namen zijn aanklikbaar, dus wat lijkt logischer dan stap 2. te zetten en op C. Dekker te klikken, in de verwachting dat je dan een lijstje met de andere titels van C. Dekker te zien krijgt. Maar zo werkt het helaas niet: je krijgt wel een lijstje maar daar staan opeens allerlei Dekkers op, waar je de C. Dekker die je zoekt tussenuit moet vissen. Dat lukt met een beetje moeite wel, maar handig kan ik het niet vinden. Je zou toch denken dat het niet al te ingewikkeld moet zijn om die catalogus zó te programmeren dat je, als je op een auteursnaam klikt, alleen de titels van díe auteur te zien krijgt en niet ook vanalles (alles?) van zijn naamgenoten. Maak anders zo'n naam maar liever niet aanklikbaar, want dat wekt toch bepaalde verwachtingen.

Eerlijk gezegd vind ik dit nogal stom overkomen.

Nog vreemder wordt het als je 'Cees Dekker' ('Dekker, Cees' geeft hetzelfde) invult in het allereerste zoekvenster dat je op de site tegenkomt. Je krijgt dan drie treffers, waar geen enkele Dekker bij zit. Wel krijg je er geheel gratis een prachtige woordenwolk bij, waaruit je b.v. kunt opmaken welke auteurs nog meer Cees (Nooteboom) of Dekker(s) (Marlies) heten.

Stel dat je, op zoek naar boeken van Cees Dekker, wetend dat hij
En God beschikte een worm geschreven heeft, op de site van Bibliotheek Rotterdam bent terechtgekomen via Google. (Dat zou zomaar kunnen, konden wij op ZB Digitaal lezen.) En dan maak je mee wat ik hierboven beschreef. Dan fiets je toch zo snel als je kunt naar de bibliotheek om lid te worden?






















* Wie wat vindt heeft slecht gezocht is de titel van een gedicht (en van een bundel) van Rutger Kopland.

3 opmerkingen:

  1. Ha Scrijver,
    Dat ziet er inderdaad raar uit. In Zeeland ziet eenvoudig zoeken er ook een beetje vreemd uit maar uitgebreid zoeken werkt perfect. Het moet dus te doen zijn.
    Groet,
    WvS

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha WvS,
    Zoals jij het schreef, zo spreekt men het uit in West-Friesland/Westfriesland (Hoorn e.o.).
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen