donderdag 1 januari 2009
al@din nieuwe stijl 3 - slot
Rotterdam, 1-1-2009
Beste Ria en Tenaanval,
Hartelijk dank voor jullie reacties op mijn twee stukjes over al@din nieuwe stijl. Ik zeg af en toe dat ik kritiek krijgen het leukste van bloggen vind, omdat er uit blijkt dat je serieus genomen wordt en omdat het je aan het denken zet. Maar in dit geval moest ik wel even slikken, want het werd me duidelijk dat van mijn mening niet veel overblijft. Maar wie kaatst moet de bal verwachten nietwaar, en wie zijn gat verbrandt zit nu eenmaal wat minder lekker, eigen schuld.
Ik heb er ook nog 's even over gepraat met de collega die mij inspireerde tot deze stukjes en we kwamen tot de conclusie dat wij waarschijnlijk een verkeerd beeld hadden van de vragen die aan al@din gesteld worden. Mijn collega zei: 'Er zijn toch heel veel vragen waarop je het antwoord helemaal niet kunt opzoeken?' En zo is het volgens mij ook, maar omdat jullie allebei benadrukken dat een bibliothecaris goed is in het zoeken van antwoorden (wat ik zondermeer aanneem) en daarom de beste papieren heeft om goede antwoorden te geven, denken wij nu dat bij al@din blijkbaar vooral vragen gesteld worden waarop het antwoord wel degelijk ergens te vinden is. (Dat geeft mij overigens wel te denken over de luiheid van de vragenstellers, en of die eerst zelf wel geprobeerd hebben dat antwoord te vinden en of een bibliothecaris er eigenlijk wel is om, gesubsideerd door de gemeenschap, het de mensen makkelijk te maken. Maar ik geloof dat dat een andere discussie is.)
Zowel mijn collega als ikzelf hebben in het verleden een paar keer een vraag aan al@din gesteld en wij waren over de antwoorden niet erg enthousiast. Zelf heb ik wel eens een bruikbaar antwoord gekregen, maar voor mijn collega geldt dat niet. Ik heb trouwens ook een keer helemaal geen reactie gekregen, maar ik neem aan dat dat een uitzondering is. Dit bepaalt natuurlijk wel een beetje het beeld dat wij van al@din hebben.
Ik wilde graag eens wat al@dinvragen lezen om een idee te krijgen van wat men zoal vraagt. Ik heb op de al@din-site helaas geen mogelijkheid ontdekt om die vragen ergens te vinden. Wel kon ik door zelf een vraag te bedenken een aantal vragen met een zelfde trefwoord erin vinden, maar dat leverde natuurlijk niet zoveel op.
Ik heb ook naar de 'hersenkrakers' (vragen waar men in de bibliotheek niet uitkwam en die daarom aan het publiek worden voorgelegd) gekeken en vond daar het soort vragen waar wij waarschijnlijk teveel aan dachten: vragen waarop je het antwoord eigenlijk niet kúnt opzoeken, zoals vragen in de sfeer van 'ik heb 50 jaar geleden een boek gelezen over twee jongens die met een boot allerlei avonturen beleefden, hun vader was molenaar geloof ik'. Ja, dáár komen we nog wel uit: dat is De Kameleon natuurlijk, al was die vader weliswaar geen molenaar maar smid. Maar een slagje moeilijker en het lukt niet meer: 'mijn oma zong vroeger altijd een versje over een varkentje en er kwam geloof ik ook een viool in voor, weet u misschien welk versje dat was?' Vast en zeker weten honderden mensen op zo'n soort vraag het antwoord, maar echt opzoeken kun je het volgens mij niet. Daarom lijkt het me erg leuk als de bibliotheek de mensen die zoiets weten kan motiveren mee te gaan doen. Ik ben erg benieuwd of dat zal lukken, want de reacties op die hersenkrakers vond ik nog niet echt hoopgevend over wat je van het publiek kunt verwachten.
Dan heb je ook nog de vragen waarover zoveel te zeggen is dat de informatie uit een naslagwerk te kort schiet of misschien juist te ingewikkeld is voor de vragensteller. Dat is óók een soort vragen waar wij aan dachten en daarom leek het ons mooi als de bibliotheek een netwerk zou kunnen opbouwen van mensen met allerlei soorten kennis naar wie je dan verwezen zou kunnen worden. Laten we zeggen dat je wilt weten hoe zo'n kredietcrisis nou precies ontstaat en dat er dan een gepensioneerde economieleraar is die dat wil uitleggen, een beetje aangepast aan het kennisniveau van de vragensteller. Het lijkt mij nuttig als de bibliotheek een aantal van zulke mensen in een bestand zou hebben. En dan komt er misschien zelfs eens een informatie-avond in de plaatselijke bibliotheek met zo'n leraar die een soort openbare les geeft over de crisis... Ja, daar zijn best leuke dingen mee te verzinnen!
Maar waarschijnlijk worden bij al@din dus vooral vragen gesteld die opzoekbaar zijn en dan is de bibliothecaris uiteraard, zoals jullie ook zeggen, de aangewezen persoon om die zoekactie uit te voeren omdat hij er nu eenmaal voor geleerd heeft. (Eigenlijk, realiseer ik me ineens, wordt al@din nieuwe stijl dan toch niet echt een voorbeeld van 'crowd-sourcing' zoals we dat in de 23dingen tegenkwamen. Toen zei ík notabene, n.a.v. het taggen, dat bibliothecaris een vák is dat heus niet iedereen beheerst...)
Ik wil, in stijl, eindigen met een paar vragen:
- Ik merk dat ik steeds 'bibliothecaris' schrijf en dat deden jullie zelf ook, maar moeten we eigenlijk niet 'informatiespecialist' zeggen?
- Zijn de al@dinvragen ergens te vinden?
- Is er een boek over 'informatie zoeken & vinden' (uit de bibliotheek-/informatieopleiding) dat jullie me kunnen aanraden?
Dames R en T, ik hoop dat jullie nu iets beter begrijpen hoe ik op mijn dwaalspoor geraakt ben. Ik dank jullie nogmaals voor jullie kritische reacties en hoop er in het nieuwe jaar weer een aantal te mogen krijgen.
Met hartelijke groet, schrijverdezes
Labels:
aladin,
aladin nieuwe stijl
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ha schrijver,
BeantwoordenVerwijderenIk denk dat jij (en je collega) een stuk serieuzer (en slimmer) zijn dan de gemiddelde vragensteller in de bibliotheek en aan Al@din. Het is inderdaad zo dat mensen een heleboel antwoorden best zelf zouden kunnen vinden. Maar dan moeten ze wel weten waar ze moeten zoeken, daar heb je ervaring en/of kennis voor nodig en dat heeft niet iedereen. En natuurlijk zullen er mensen zijn die het best zelf zouden kunnen maar geen zin hebben of te lui zijn maar het is niet aan de bibliothecaris om daar een oordeel over te hebben. Daarom krijgt iedereen antwoord.
Ik kan helaas alleen jouw vraag 1 beantwoorden: ik weet niet of het veel uitmaakt of je de term bibliothecaris of informatiespecialist gebruikt, het beestje moet een naam hebben.
Op de Al@dinpagina zie je de vraag van de week (ook op de jeugdpagina) en daarvan krijg je misschien een beeld van het soort vragen dat er gemiddeld gesteld worden.
Een boek over informatie zoeken weet ik ook niet, tijdens de opleiding was het voornamelijk heel veel oefenen.
Overigens vind ik je voorstel om een netwerk van specialisten op te bouwen heel leuk: sommige bibliotheken zijn ook met zoiets bezig maar ik hoor er nog niet echt veel over.
Nog inspirerende stukjes en vragen gewenst.
groet, Tenaanval
Uuh, schrijver, typefoutje:
BeantwoordenVerwijderenik wens je VEEL inspirerende stukjes..
Dag Tenaanval,
BeantwoordenVerwijderenDank voor je reactie. Het lijkt me inderdaad moeilijk om vast te stellen of iemand niet goed kán zoeken of dat hij er geen zin in heeft. Dus wel terecht dat iedereen antwoord krijgt als je voor een dergelijke service kiest.
Ik dacht dat het de bedoeling was bij het 'nieuwe al@din' met zo'n soort netwerk van deskundigen te gaan werken, is dat dan niet zo?
Groet, schrvrdzs
In jouw voorstel is er sprake van "echte" deskundigen (bv. hoogleraren economie) en volgens mij wil Al@din mensen aan het woord laten die toevallig ergens verstand van hebben. Van voetbal of van sokken breien.
BeantwoordenVerwijderenDit is een mooie discussie aan het worden. Persoonlijk vind ik de aanduiding bibliothecaris altijd veel mooier, stijlvoller en indrukwekkeder dan informatiespecialist, maar het imago van b.is is niet best, terwijl informatiespecialist weer wat moderner klinkt; de opleidingen heten bovendien ook zo.
BeantwoordenVerwijderenWat betreft de vraagbeantwoording door Al@din is er wel degelijk een netwerk van vakspecialisten die vragen kunnen beantwoorden. Dit gaat dan niet alleen om 'bibliothecarissen', maar ook van andere organisaties als bv Naturalis. In de praktijk komen maar weinig vragen bij die 'superspecialisten' terecht maar het versterken van de samenwerking met andere, gespecialiseerde organisaties, musea e.d is wel één van de punten waar landelijk over wordt nagedacht in het kader van de vernieuwing van de digitale diensten.
Hatenaanvla (zie hier wat een matige typevaardigheid vermag),
BeantwoordenVerwijderenHa Tenaanval bedoel ik dus,
Ik had het over een 'gewone' leraar economie hoor, maar eerder noemde ik inderdaad een gepensioneerde professor.
Ik denk dat je voor een stukje uitleg over zoiets als de kredietcrisis veel beter terecht kunt bij iemand die dat even voor je in Jip&Janneke-taal kan vertellen dan bij een encyclopedie. Ik ken toevallig een leraar economie die n.a.v. de kredietcrisis een soort lesbrief heeft gemaakt, vandaar dat ik dit voorbeeld gebruikte.
Als al@din een soort community gaat worden (wat mij best mooi lijkt) dan zou je daar allerlei kennis van 'hoog' tot 'laag' in kunnen verzamelen en dan vooral díe kennis die niet zo 1,2,3 in een boek of op internet te vinden is, denk ik.
Groet, schrvrdzs
Ha Ria,
BeantwoordenVerwijderenIk had al op de site van al@din (ik schrijf dit nu met enige moeite consequent met een kleine lettter omdat ik dacht dat dat bij het nieuwe imago hoort) gezien dat er allerlei samenwerkingspartners 'van niveau' zijn. Jammer dat ze maar zelden nodig zijn, althans ik denk inmiddels dat dat niet komt omdat de bibliothecaris (ik heb zelf ook een voorkeur voor deze term) alles zelf kan vinden, maar omdat de vragen meestal niet zo erg 'van niveau' zijn.
Bredere bundeling van kennis lijkt me dan ook alleen zinvol als de vragen daar naar zijn.
Leuk om te te lezen dat je vindt dat het een interessante discussie aan het worden is. Eigenlijk wilde ik er net over ophouden, niet omdat ik het onderwerp niet interessant vind, maar omdat het ver van mijn werk afstaat en ik er dus niet echt verstand van heb.
Maar het leukste van bloggen is toch vaak het discussiëren, vind ik. Helaas gebeurt dat maar weinig en blogt iedereen een beetje voor zich uit en zegt iemand dan soms 'mooi stukje collega'.
Groet, schrvrdzs