WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zaterdag 23 augustus 2008

Op aanraden van














Impressie van 'De Boekenberg', de toekomstige nieuwe bibliotheek in Spijkenisse
Foto van de website van Gemeente Spijkenisse

Ik had al eens eerder iets over het boek gehoord, maar was weer vergeten dat ik toen dacht: dat wil ik wel eens lezen. De uiteindelijke aanleiding tot het kopen & lezen van De bibliotheek bij nacht van Alberto Manguel vormde een column in de special 'De andere bibliotheek' van het Bibliotheekblad, nr. 15 van 7 augustus. Die column staat op de laatste bladzij en is geschreven door Huub Leenen, directeur van de Tijdelijke Bibliotheek Spijkenisse. In zijn stuk gaat het o.a. over de bibliotheek als constante factor, iets wat me wel aanspreekt. (Eerder vroeg ik me al eens af waarom je zo'n gedachte toch nooit leest.) Dit wil overigens in het geheel niet zeggen dat Leenen zich verzet tegen verandering, integendeel. Lees vooral zijn artikel als je dat nog niet gedaan hebt.

In zijn stuk komt ook dit voor:

Vernieuwing moet worden gedreven door kwaliteit van dienstverlening, maar vooral door de passie van de bibliothecaris en de medewerkers om de essentie van het werk over te brengen. (...) Voor wie inspiratie nodig heeft om deze passie (opnieuw) te vinden, raad ik het lezen aan van het prachtige boek De bibliotheek bij nacht van Alberto Manguel. Met hoofstukken als De bibliotheek als toevalsfactor en De bibliotheek als middel tot overleven is elke zichzelf respecterende bibliothecaris weer op scherp gezet.

Toen ik dat las herinnerde ik me weer dat ik al eerder het plan had dat boek te gaan lezen en voor ik het opnieuw vergat ben ik het meteen maar gaan kopen. En nu heb ik het uit. Morgen zal ik proberen er iets over te zeggen, maar eerst ga ik die twee speciaal genoemde hoofdstukken nog maar een keertje lezen. Het gevoel een op scherp gestelde mezelf respecterende bibliothecaris te zijn lijkt me niet onaangenaam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten