WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

vrijdag 15 augustus 2008

Moralistisch stukje






















Foto van vaart.nl

Voordat ik bij ProBiblio kwam werken, aanvankelijk op de financiële administratie in Schiedam, had ik ruim 20 jaar op de financiële administratie (die daar nog gewoon boekhouding heette) van een expeditie- en veembedrijf in de Rotterdamse haven gewerkt. Daar heb ik een paar dingen geleerd, zoals een stel termen die men in fatsoenlijk gezelschap beter niet kan gebruiken, en ook dit:

Wij hadden grote, bekende klanten voor wie de expediteurs vervoer en opslag van hun goederen (o.a. koffie, grondnoten, conserven) regelden, de declaranten de douane-formaliteiten vervulden, enz. Het bedrijf was ambitieus en de directie reisde naar Rusland en China om nieuwe klanten te werven. Dit leidde helaas niet tot het gewenste resultaat en intussen verloren we ook een deel van de oude klanten. Een faillissement dreigde. Personeelsleden kwamen zelf in actie en begonnen voormalige klanten te bellen om te vragen of ze weer terug wilden komen. Daarop volgden reacties als: 'Wat leuk dat je belt, was dat maar eens eerder gebeurd, dan waren we wel gebleven, vroeger vonden we jullie een prima bedrijf, maar de laatste tijd hoorden we niks meer van jullie en toen hebben we ons heil elders gezocht.'

Dat bellen heeft niet meer mogen baten, de zaak ging failliet en zo kwam ik uiteindelijk bij ProBiblio terecht.

Wat is de moraal van dit verhaal? M.i. deze: Doe je best om nieuwe klanten te krijgen maar blijf intussen ook aandacht besteden aan de oude. Het is gevaarlijk om te denken dat die vanzelf wel klant (of lid) zullen blijven
.

6 opmerkingen:

  1. Ha Henk,
    Ja, korting voor trouwe abonees of na 5 jaar een badlaken, goed idee! Wat doen we daar bij de bibliotheek eens mee?
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Schrijver,
    Hoe lang moet een bosmuizencommune een pasje hebben om weet-niet-wat te krijgen?
    Groet, Anna
    zcsumb

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Anna,
    Dat weet ik niet, want op mijn afdeling geven wij nooit iets weg. Misschien heeft de bibliobus daar wel een eigen regeling voor, dat weet de chauffeur wel. Ik heb wel eens een bouwplaat van een bibliobus gezien, die lijkt me wel leuk als geschenkje voor de j.m. en ik vind eigenlijk dat jullie daar inmiddels ook wel recht op hebben, als trouwe leners. Ik hoop dat ze er nog zijn, vraag er maar eens naar.
    Heb je trouwens die bus op het weblog van Tenaanval al gezien?
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Schrijver,
    Dat lijkt me leuk, een bouwplaat, de j.m. zullen 'm wel in elkaar willen knutselen.
    Wist je dat er van de bibliobus ook zo'n miniatuur als op het blog van Tenaanval bestaat? De chauffeur heeft er een.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Anna,
    Nee, dat wist ik niet, die lijkt me erg leuk. Of is het die miniatuurbus die samen met een echte bus op een foto op Flickr staat (en ook ergens op mijn blog trouwens)? Dan wist ik het dus wél. Ik dacht even dat je een antieke mini-bus bedoelde, maar dat kan natuurlijk niet omdat de bibliobus niet antiek is. Ik redeneer een beetje omslachtig geloof ik...
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Schrijver,
    Vlak nadat ik m'n laatste reaktie had geplaatst wist ik ineens dat je dat al wist, via de foto's inderdaad. Als je maar lang genoeg wacht wordt de miniatuurbus van de chauffeur ook antiek, hier en daar rammelt-ie al een beetje.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen