WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

woensdag 28 mei 2008

'Beproeft alle dingen; behoudt het goede.' *














Foto gevonden via Google-afbeeldingen

Wie mijn stukje van gisteren las zal waarschijnlijk denken met een oer-conservatief op bibliotheekgebied van doen te hebben. Net zoals sommige streekromanschrijfsters af en toe een kerkgang in hun verhaal moffelen om voor een ruimere groep lezers aantrekkelijk te zijn (denk ik wel eens), ben ik zo slim geweest de e-reader te noemen als bewijs van het feit dat ik heus wel met m'n tijd meega, maar daar trapt natuurlijk niemand in.

Conservatief op bibliotheekgebied zou ik me niet willen noemen en ben ik hopelijk ook niet, maar behoudend, ja dat wel. Door alles wat ik over 2.0 geleerd heb denk ik steeds vaker iets als 'laten we het kind niet met het badwater wegooien' of andere zegswijzen. Voortdurend hoor ik: de wereld verandert, dus de bibliotheek moet meeveranderen. Ongetwijfeld is dat waar. Maar waarom hoor ik nooit eens iets als 'de wereld verandert, maar de bibliotheek is een stabiele factor'? Zou dat nou werkelijk zo gek zijn? (Of wordt het wel gezegd, maar is het mij ontgaan?) Hetzelfde geldt voor al die rijdende treinen waar we op moeten springen en al die boten die we dreigen te missen en al die klokken die op 5 voor 12 staan. Hebben we ons er wel in verdiept waar die treinen en boten heengaan? En willen we eigenlijk niet liever vliegen? Of op de fiets? En waarom denken we dat die klokken om 12.00u precies zullen ontploffen? (Zaten jullie ook in angst toen de nieuwe eeuw aanbrak? Dat viel gelukkig ook nogal mee.)

Wat hebben alle veranderingen het onderwijs gebracht? Wat hebben alle veranderingen de gezondheidszorg gebracht? Wat hebben alle nieuwe snelwegen ons gebracht? Wees gerust, ik hou zeer zeker níet van TON (maar kijk voor de aardigheid toch eens even hoe 2.0 ze daar zijn, en de boot hebben ze zo te zien ook niet gemist...) . Wél ben ik trots op de bibliotheek en dat wil ik graag blijven.

Dit was weer een beetje ding 22. Maar ik heb nog steeds niet de moed er écht aan te beginnen.

* 1 Thessalonicensen 5:21, Statenvertaling

6 opmerkingen:

  1. Ha Steenwijk23,
    Ik dacht: na 3 maanden (en 65x dezelfde zin) moet ik er maar eens mee ophouden, want nu valt het toch niemand meer op. Maar jij hebt het natuurlijk nog geen 65 keer gezien.
    'Ik mis de bibliobus', dat zullen veel mensen je volgend jaar nazeggen vrees ik.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het zelf eigenlijk het mooist om te veranderen en toch het goede van het verleden te behouden. Met de bibliotheek als stabiele factor ben ik het dan ook helemaal eens.

    Met het 2 voor 12 gevoel dat weg zou mogen blijven ben ik het dan weer niet eens. Ik ben geen expert maar volg wel degelijk waar de treinen heengaan. Ik probeer juist de wagons die op een dood spoor zitten te onderscheiden van de locs die echt naar nieuwe oorden rijden.

    Feit is dat de meeste treinen van ons station vandaan rijden en vooralsnog niet de intentie hebben terug te keren. Dan kun je maar beter een paar delegaties mee laten reizen om te kijken waar al die treintjes uithangen, is mijn indruk. Dan kunnen die verkenners in ieder geval nog de rest van de groep erbij roepen als er echt niet meer wordt teruggekeerd naar de oude wereld....

    Van de eeuwwisseling kun je veel leren inderdaad maar ook van de uitspraak van computerdeskundigen een paar decennia terug. Er zouden hooguit een paar computergebruikers komen in de komende eeuw. Microsoft zag nooit wat in het web aanvankelijk. IBM geloofde niet dat software belangrijker zou worden dan hardware. En nog niet zo heel lang geleden waren we er van overtuigd dat allen vogels konden vliegen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Edwin,
    Mooi stuk schreef je! (Ik bedoel je reactie hierboven.) Ik ga er over nadenken. Dat je geen expert ben lijkt me onzin; wie is het dan wel?
    Wat heb je toch met vogels de laatste tijd?
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vogels zijn zo heerlijk vrij ogenschijnlijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, zolang ze maar geen eieren leggen en erop gaan zitten...

    BeantwoordenVerwijderen