WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

donderdag 22 mei 2008

Vijf A's

sign 5 Copper Lowercase Letter x A

Gisteren las ik op ZBDigitaal een stuk over Erno Mijland met als titel 'Maatwerk in het kwadraat' en zag een filmpje over een lezing van hem. Mijland noemt als belangrijke eigenschappen voor een bibliothecaris de 5 A's van 'klantvriendschappelijkheid':

- Aandacht
- Aardig
- Attent
- Alert
- Authentiek

In het filmpje zie je wat hij zich o.a. voorstelt bij de bibliotheek van de toekomst: je ligt op het strand Elsschot te lezen (en ik vond het nou toch zo leuk dat hij Elsschot als voorbeeld nam!) en je kunt, als je je ogen liever een poosje dicht wilt doen, worden voorgelezen uit Elsschot via je iPod (versie 2018), je krijgt een sms-je van je bibliotheek om je te attenderen op een expositie over Elsschot en op een toneelstuk van hem, en de bibliotheek kan meteen de kaartjes voor je reserveren. Kortom, de 5 A's.

Ik vertelde vanmorgen over dit filmpje aan collega Bozbezbozzel en die zei: 'Ja, dat is nou precies wat ze in de bibliobussen doen: persoonlijke aandacht geven aan de klanten. Weet je nog dat de chauffeur in dat filmpje (op tvRijnmond) zei: "Dus deze zijn voor Gerben?"' Ja, ik wist het nog en ik geloof dat collega Bozbezbozzel helemaal gelijk heeft: die klantvriendschappelijke bibliotheek met de 5 A's, die bestaat al. Maar helaas, het experiment wordt binnenkort beëindigd. Rare wereld, die bibliotheekwereld, denk ik wel eens.

En bovendien ben ik van mening dat de bibliobus behouden moet blijven.

2 opmerkingen:

  1. Schrijverdezes,
    Onlangs was ik in de Stadsbibliotheek Vlaardingen. De 'ouderwetse' inname/ uitleenbalies 2008 mét personeel zijn daar vervangen door automaten. Een lezer, mevr. F., die ik ken van de uitlening met de bibliobus in de Westwijk vroeg of ik haar kon helpen met de automaat, ze kreeg de boeken niet op haar pasje. In de bibliobus helpen wij deze mevrouw met van alles (groot letterboeken, de Opzij, luchtvering laten zakken) en in deze moderne bibliotheek, zónder balies, wordt ze aan haar lot overgelaten. Kortom, nog even wachten op 2018 en mooi strandweer.
    Laterrrr Trash

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Trash,
    Ja, laterrrr, als we weer inzien wat 'aandacht, aardig, attent, alert en authentiek' ook al weer betekenden. En nu maar hopen dat mw. F. dan nog van de partij is. Bij Bibliotheek R'dam, waar ik zelf tot een paar jaar geleden regelmatig kwam, heb je voor het uitlenen ook van die automaten. Ik vroeg me altijd af hoeveel daar eigenlijk mee bespaard werd, want er was er altijd wel een kapot.
    Wat een treurige reactie schreef je, en wat laat hij duidelijk zien waar de fout zit. Maar ja, wie leest het en denkt: dit kan zo niet? En vooral: wie doet er wat aan?
    Maar ach, het is 2018 voor je het weet en het wordt elk jaar warmer.
    Hartelijke groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen