WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

maandag 11 augustus 2008

Nog één keer Wesch











Foto van de website van Kansas State University

Ik heb nog wat verder nagedacht over Michael Wesch. Ik heb het filmpje (het korte bedoel ik) nog eens bekeken en geprobeerd het nu niet als een propagandafilmpje voor Google en Wikipedia te zien. Dat is ten dele gelukt.

Wat, denk ik, het probleem is met een filmpje als dit, is dat het geen context heeft, dus dat je die er automatisch zelf aan toevoegt om het te kunnen plaatsen. Als je nooit iets met Google doet zal het filmpje je waarschijnlijk gewoon niks zeggen. Als je een fan bent van het 'nieuwe zoeken' denk je bij het filmpje: kijk eens, prachtig, mooi in beeld gebracht wat het nieuwe zoeken inhoudt. Als je al het e.e.a. van Michael Wesch gelezen hebt denk je misschien: ja, helemaal Wesch, wat heeft die man toch goeie ideeën. Als je, zoals ik, je twijfels hebt over het 'nieuwe zoeken' en verder niks van Michael Wesch weet, denk je: wat is dat voor professor?!

Wat betreft het 'nieuwe zoeken' dat in het filmpje zo overtuigend in beeld wordt gebracht: natuurlijk is het prachtig dat je via Google zoveel kunt vinden. (Edwin, ik schreef overigens niet 'alles', maar 'vanalles', wat toch iets anders is.) Dat we door internet (ten dele) verlost zijn van de kaartenbak en het microfiche en het van hot naar her en van de ene bibliotheek naar de andere lopen en 7 euro betalen voor het IBL en dan als het boek is aangekomen merken dat het toch niet is wat je bedoelde, dat is fijn en daar zal wel niemand naar terugverlangen. En als je er stiekem tóch naar terugverlangt, b.v. omdat het meer voldoening gaf, dan ben je heus wel zo verstandig het niet meer te doen (voor zover dat nog zou kunnen).

Maar daar gaat het niet om. Dat je je informatie makkelijker vergaart wil nog niet zeggen dat je er ook meer mee kúnt. Als je ergens echt iets van af wilt weten zul je je erin moeten verdiepen, zul je er les in moeten krijgen en/of er boeken of artikelen over moeten lezen, zul je misschien proeven moeten doen, moeten praten met mensen die er al langer mee bezig zijn, moeten vallen en opstaan, moeten knarstetanden & zuchten & steunen & denken 'dit lukt me nooit' en het dan uiteindelijk misschien toch kunnen. En dáár helpen Google en Wikipedia je niet bij. Zoals iemand aan wie ik het filmpje vorige week liet zien, zei: 'Door Wikipedia zul je heus geen medicijn tegen aids uitvinden.'

In een ander filmpje van Michael Wesch zie je hoe zijn studenten het zó druk hebben met allerlei dingen dat ze 3 uur per dag over hebben om te studeren en eigenlijk dagen van 26,5 uur zouden moeten maken (waar ze in feite op bezuinigen vermeldt het filmpje niet). Ook dit filmpje is leuk en goed gemaakt en het geeft een indruk van het 'nieuwe studeren': iets wat je doet naast heel veel andere dingen. Ook dit filmpje vond ik suggestief. Dat je het druk hebt met je baantje en je sociale verplichtingen en het luisteren naar muziek en met wat niet al is prima en ook ongetwijfeld goed voor je ontwikkeling, en als je 3 uur per dag overhoudt om te studeren zal je daarin heus wel wat opsteken, maar erg veel vind ik het toch niet. En ik denk dat er zeker studies zijn waarin je het met die 3 uur niet redt, b.v. geneeskunde (en ik ben blij dat dat zo is).

Dat Michael Wesch professor (of assistent-professor, zoals de universiteitswebsite vermeldt) is, geloofde ik heus wel en met mijn vraag 'wat is dat voor professor?!' bedoelde ik ook niet zijn integriteit op dat punt in twijfel te trekken. Wat ik wel bedoelde is dit. Ik heb vroeger geleerd dat wetenschap weliswaar nooit echt waardevrij en objectief kan zijn omdat elke wetenschapper zijn/haar geschiedenis en plaats in de samenleving enz. meebrengt, waardoor zijn/haar onderzoeksresultaten beïnvloed (kunnen) worden. Juist daarom is het zo belangrijk dat wetenschappelijk onderzoek door anderen kan worden herhaald om te kijken in hoeverre de uitkomsten dan hetzelfde blijven.

Maar zo'n filmpje als dat van Wesch kun je helemaal niet toetsen want het is niet het resultaat van onderzoek, maar de visuele vormgeving van een mening. En daarom vind ik dat je het als professor niet zou moeten maken. D.w.z.: je kunt het wel maken, maar dan als meneer Wesch en niet als professor van Kansas University. Dat ongeveer bedoelde ik. Ik besef dat er nog meer haken & ogen aan zitten, maar nu hou ik er over op.

2 opmerkingen:

  1. Je hebt er in ieder geval uitgebreid over nagedacht en het goed verwoord wat je er van vindt. Dat kan ik alleen maar respecteren!

    Bedankt dat je er nog een keer op terugkwam!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Edwin,

    'Een wiel, dat draait. Ik niet,
    ik stuntel op twee benen
    en noem dat Lopen, Gaan.
    Sta ik toevallig stil, dan heet dat
    het standpunt dat ik inneem.'
    J.A. Emmens,
    Autobiografisch woordenboek


    Motto van Sta ik toevallig stil van Renate Rubinstein.

    Ik bedoel maar.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen