WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

donderdag 20 mei 2010

Zes dappere muizen























Deze boekenlegger vind ik net zo mooi als deze. Hij is niet in een boek gevonden, maar ik heb hem gekregen bij boekhandel v/h Van Gennep, alweer een paar jaar geleden, toen Maria, Andrea en John er nog alledrie werkten en kater Piet nog leefde, zoals allemaal op de boekenlegger te zien is (en waar ik hier over schreef).

Ik vond ook nog een bijpassend lied.


(Klik op de plaatjes voor het oorspronkelijke formaat.)

27 opmerkingen:

  1. Tekeningen van Dorine de Vos? (Voorheen Hotel New York en nu Villa- Augustus?). Tekent ook voor BoekieBoekie, vandaar dat ik de stijl meen te herkennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Henk,
    Dat kan niet missen lijkt mij. En de naam komt me ook bekend voor, ik denk dat ik die bij Van Gennep wel eens gehoord heb.
    Wat bedoel je met voorheen Hotel New York? Dat ze daar nu niet meer voor tekent? Andrea die vroeger bij Van Gennep werkte, werkt nu bij Villa Augustus. Zij maakte altijd die ontzettend leuke etalages bij Van Gennep.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Even gekeken op Google: hier staat: In 1993 werd ze betrokken bij de inrichting van Hotel New York te Rotterdam. Samen met Hans Loo en Daan van der Have creëerde ze de leukste hotelkamers waar je in Nederland kunt logeren. en hier meer over Villa Augustus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Henk,
    Ik ken Villa Augustus wel, d.w.z. ik ben er een keer geweest en vond het er erg leuk. Een bibliotheek in een dergelijke sfeer lijkt me het proberen waard, zoals ik hier schreef.
    Ik las trouwens een keer op v/h ZB Digitaal dat de directeur van boekhandel de Drukkery Villa Augustus ook als voorbeeld ziet.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Schrijver,
    Wat een dik leuke boekenlegger! Als ik zo mooi kon tekenen als Dorine de Vos dan zou ik niet veel anders doen.
    Van die zes dappere muizen willen we meer weten: het klinkt als een spannend boek!
    Groet, Anna
    'porsi' (kaas denk ik)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Anna,
    Ja, dat zou geweldig zijn als je zo mooi kon tekenen.
    Met die zes dappere muizen bedoelde ik de muizen die op de boekenlegger staan en die blijkbaar helemaal niet bang zijn voor kater Piet. Hoe dat zo gekomen is weet ik helaas ook niet. Piet vond het meestal wel goed als ik hem aaide (al vond hij volgens mij Bb leuker) maar met hem praten kon ik niet. De muizen heb ik nooit gezien in de winkel. Die zaten misschien achter de boeken.
    Omdat Henk over Villa Augustus schreef moest ik weer aan het mooie suikerzakje denken dat in de zijbalk van je blog staat. Dat is natuurlijk ook door DvO getekend, dat zie je meteen.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Schrijver,
    Dat bedoelde ik ook: Hoe zou het zo gekomen zijn met kater Piet en de zes muizen die niet bang zijn. Als daar toch eens een boek met van die mooie tekeningen van DvO over zou zijn, dan ging ik het meteen lenen in de bus en voorlezen idtvdb.
    Het suikerzakje met de haas, gratis kunst!
    Groet, Anna
    'quiangi'

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Anna,
    Ik dacht dat je je afvroeg of ik er misschien meer van wist. Maar dat is dus helaas niet het geval. Ja, zo'n boek zou erg leuk zijn. Over Piet is wel een boekje verschenen, ik moet het nog ergens hebben. Maar daar stond niets in over zijn relatie tot de muizen. Misschien heeft hij de boekenlegger wel als een belediging ervaren, alsof hij geen goede jager zou zijn ofzo, je weet maar niet. Op het plaatje lijkt het in elk geval of lezen alle rassen kan verzoenen. Was het maar zo.
    Groet, schrvrds
    p.s. Wat lees je momenteel voor?
    p.s.2 Er was soms ook wel eens een hond bij Van Gennep, een schapendoes of bobtail (ik zie het verschil niet), die was van Andrea.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Schrijver,
    Inderdaad, die boekenlegger is geen reclame voor Piet en katten in het algemeen. De muizen lopen bijna over hem heen! Was Piet vaak aan het lezen als je in de winkel was, dat vraag ik me af. En of hij ook drie keer is blijven zitten op school. Wel leuk dat hij zijn eigen boekje heeft, dat doet niet elke kat 'm na. Dikkie Dik ja, maar ook van hem zijn niet alle katten weg.
    Ik lees Kikker en Pad voor, aan de j.m. die de verhalen al kennen en aan de kikkers en padden die er telkens doorheen kwaken.
    Groet, Anna
    p.s.2 De bobtail-hond heeft geen staart! De schapendoes gelukkig wel.
    'rumvola'

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Anna,
    Het schijnt dat Piet 's nachts las, dat staat tenminste in het boekje. Ik heb het hem zelf nooit zien doen, maar ik was natuurlijk ook nooit 's nachts in de winkel.
    Je kunt zeggen dat het geen reclame voor Piet is, maar misschien is het reclame voor lezen? Dat dat een soort paradijselijke toestand kan geven, waarin de leeuw het lam niet meer opeet en de kat de muis niet meer? Zou dat niet mooi zijn? Al vraag je je af wat die leeuw en die kat dan wél zouden moeten eten.
    Waarom vraag je of Piet drie keer is blijven zitten op school?
    Voorlezen over Kikker en Pad lijkt me altijd goed, jammer dat de k&p er doorheen kwaken, maar daar ben je inmiddels misschien wel aan gewend?
    Groet, schrvrdzs
    p.s. Nu snap ik de naam van de bobtail. Nooit geweten en dus nooit op gelet. Wat weet jij toch veel, maar dat zei ik al eerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Schrijver,
    Hé, heb je het boekje over Piet gevonden, dat is leuk. Tuurlijk is de boekenlegger daarvoor bedoeld, en om te weten op welke bladzijde je bent gebleven. Van leeuwen weet ik niet veel, gelukkig wonen die hier niet want er zijn veel lammetjes langs de dijk. Katten eten whiskas. Egels trouwens ook, al eten die dan weer geen muizen. Er valt geen soep van te koken.
    Wat vroeg je nog meer. Ja, of Piet ook drie jaar langer over school deed (dat vroeg ik eigenlijk), omdat Piet tussen boeken woont.
    Het kwaken went wel, al is het soms lastig bij de komma's.
    Groet, Anna
    p.s. Welke bobtail? Ik weet het ook niet. De j.m. googelden een bobtail en vertelden dat het komt door de belasting!
    'mankel'

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Anna,
    Ik heb het boekje niet gevonden (maar er ook niet naar gezocht), dit wist ik nog uit mijn hoofd.
    Nu begrijp ik het van dat zitten-blijven. Ik dacht hetzelfde toen ik over dat onderzoek las, maar ik neem aan dat de onderzoekers dát niet bedoelen, maar een opleiding die drie jaar langer duurt zónder dat je blijft zitten.
    Leuk dat er lammetjes aan de dijk zijn!
    Groet, schrvrdzs
    p.s. Ik bedoelde niet een speciale bobtail, maar de bobtail i.h.a. Belasting op een staart? Het moet niet gekker worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Schrijver,
    De lammetjes aan de dijk worden al zo groot dat ze er bijna niet meer uitzien als een lammetje. Maar ze gedragen zich nog wel zo, en gelukkig hebben ze allemaal hun staart nog om mee te kwispelen! Ik denk dat er op lammetjes geen belasting zit. Op een bobtail-hond zonder staart ook niet, want een hond zonder staart telt niet mee als hond in Engeland. Het is een raar verhaal, vind je niet, want wat is een staartloze hond dan?
    Groet, Anna
    'Zielig' antwoorden de j.m..

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Anna,
    Er moest juist een boete op staan als je een hond zijn staart afknipt! Hij zal hem toch niet voor niets hebben, evolutionair gezien (zoals Bb dat noemt)? De j.m. hebben weer 's groot gelijk. Bij een paard is het nóg zieliger als je de staart eraf haalt denk ik, omdat hij dan de vliegen niet meer van zijn rug kan jagen.
    Leuk dat de lammetjes zich nog als lammetjes gedragen. Ze hebben er vast geen idee van dat ze er al uitzien als volwassen schapen. Ik dacht eerst: kwispelen lammetjes dan? Maar na even nadenken wist ik het ineens weer en zag voor me hoe dat gaat: heel snel!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha Schrijver,
    Precies wat jullie zeggen! Maar goed nieuws: het is in Nederland verboden om de staarten van honden, schapen en paarden af te knippen. Hoe het in Engeland geregeld is weet ik niet. Ik hoop dat ze daar ook snel tot inkeer komen.
    Ja, dat klopt, lammetjes kwispelen altijd heel snel als ze bij hun moeder melk drinken.
    Groet, Anna
    'quavati'

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha Anna,
    Op koninginnedag zag ik volgens mij op de tv bij het ringrijden (in Middelburg) toch Zeeuwse paarden die een afgeknipte staart hadden. Maar als het niet mag heb ik me misschien vergist. Of er zijn uitzonderingen mogelijk op deze regel. Wat niet zou moeten mogen vind ik.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha Schrijver,
    Even gegoogeld. Bij paarden is couperen sinds 2001 verboden. Nu kan het zo zijn dat die Zeeuwse paarden van voor die tijd zijn. Op den duur zouden dus alle paarden een staart moeten hebben, ook de Zeeuwse.
    Ik googelde nog wat verder en vond dat onze paarden gecoupeerd worden in Duitsland of Frankrijk en vervolgens gewoon goedgekeurd worden in Nederland. Fokkers zouden niet aan ongecoupeerde staarten willen omdat dat niet 'hoort' bij een Zeeuws paard.
    Er moet nog heel wat water door de Maas....
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha Anna,
    Dan moet het maar snel in heel Europa verboden worden zou ik zeggen.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha Schrijver,
    Europese wetgeving, daar dacht ik ook aan.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ha Anna,
    Zou Partij voor de Dieren de beste partij zijn om op te stemmen om dit voor elkaar te krijgen? Ik denk het wel eigenlijk. Ik was trouwens toch al van plan er op te stemmen.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ha Schrijver,
    Dat denk ik ook! Als wij mochten stemmen zou dat zeker op de Partij van de Dieren zijn, dus je maakt ons heel blij!
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ha Anna,
    Vreemd eigenlijk dat jullie niet mogen stemmen. Alsof het voor dieren niet belangrijk zou zijn wat er in Nederland gebeurt. ('Het persoonlijke is politiek,' zeiden de feministes vroeger.)
    Ik ga PvdD stemmen omdat ik de bio-industrie een groot schandaal vind en de PvdD voor zover ik weet de enige partij is die dat ook vindt. Ik heb er de vorige keer ook op gestemd en ik zou het zonde vinden als ze nu weer verdwenen, want dan heeft het allemaal weinig zin gehad. Niet dat er niet ook nog andere problemen bestaan, maar daarin schijnt de PvdD dicht bij de PvdA te komen. Ik zou het prima vinden als ze zichzelf overbodig wisten te maken, maar voorlopig zie ik dat nog gebeuren. Femke H. had het over decadent i.v.m. de standpunten van de PvdD. Dat verbaasde me nogal.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ha Schrijver,
    'Een dier kan niet kiezen, u wel', je zult de slogan wel kennen. Ik ben het helemaal met je eens. Wat dieren betreft kijken mensen vaak niet verder dan hun snuit lang is, of ze stoppen hun hoofd in het zand.
    Wat vindt Femke H. decadent aan de PvdD? Pas las ik in het o.p. dat Femke rookt! Alsof dat niet decadent is! En slecht voor het milieu.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ha Anna,
    Ik geloof dat het erom ging dat de PvdD een beter bestaan voor dieren vergeleek met de afschaffing van de slavernij. Die vergelijking vond ze decadent.
    Ik vind dat niet. Coetzee ook niet trouwens.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ha Anna,
    Hier kun je het lezen. Dan hoeven de j.m. niet te googelen...
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ha Schrijver,
    Wat een tegenvaller van FH. Maar 3x hoera voor Coetzee, de j.m. gaan 'm googelen.
    Groet, Anna
    'cycha'

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ha Anna,
    Coetzee schreef Dierenleven, een aanklacht tegen de bio-industrie. Maar dat zullen de j.m. inmiddels al wel gevonden hebben.
    Groet, schrvrdzs
    p.s. Van het achter de bushalte gezaaide bijenplantenzaad zie ik nog niets opkomen. Maar idtvo zie ik regelmatig een bij op/in de bloemetjes van de (tuin)geraniums. Hoe is het met de bijenstand idtvdb?

    BeantwoordenVerwijderen