WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

vrijdag 7 mei 2010

Boek&bieb 27
















Lilian Blom is de weduwe van Louis Ferron. In Strijkend licht vertelt ze dat ze (of beter: haar hoofdpersoon met wie ze voor een deel samenvalt) gaat oppassen op haar twee kleinzoons, omdat haar dochter naar de kapper wil.

Wij zwaaiden haar uit. Op mijn vraag wat wij zouden gaan doen stelde Kai voor om naar 'het beeld' van opa te lopen. 'En dan een ijsje...'
'Kijk,' zei Kai tegen zijn kleine broertje, 'daar staat opa.'
We stonden op de binnenplaats van de Haarlemse bibliotheek. Op een stevige sokkel stond het borstbeeld van Louis, een hommage aan een eigenzinnige schrijver die van zijn hart geen moordkuil maakte.


Van de Stadsbibliotheek Haarlem kon ik maar weinig foto's vinden. Bovenstaande komt van wikimedia en ik hoop dat het inderdaad de bibliotheek met de binnenplaats is waar Lilian Blom het over heeft. (Misschien weet iemand die dit leest dat?) Van het borstbeeld vond ik slechts twee, onduidelijke, foto's. Voor een ervan: zie hier.


Foto: wikimedia

2 opmerkingen:

  1. Da's inderdaad het plein tussen het historische Doelengebouw (met onze activiteitenzaal, vergaderruimtes en de studiezolder)en het nieuwere deel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jan,
    Dankjewel! Dit is wel een zéér betrouwbare bron ;-) Ik was een beetje in verwarring geraakt omdat ik ook een foto heb gezien van wat dus blijkbaar het nieuwere deel is. Omdat dat er zo anders uitziet begon ik te twijfelen of deze voorkant daar wel bijhoorde. Maar nu is het me helemaal duidelijk.
    Die studiezolder lijkt me een leuke plaats. Maar 's zomers misschien een beetje warm?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen