WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 16 mei 2010

Blogbrief uit Rotterdam-West (11)


















Dag Henk,

Dank voor je blogbrief! Zoals de zaterdag voor mij brood- en kaashaaldag (ik twijfel over het streepje) is, is de zondag inmiddels blogbrievenschrijfdag geworden. Ik zou haast zeggen: een moment van bezinning, net als vroeger de kerkgang...

Ik ga graag naar het theater of de bioscoop, volg tv-series en hoor en lees graag verhalen over mensen, maar het lezen van boeken heeft voor mij een grote meerwaarde. schreef je.

En met dat laatste ben ik het helemaal eens. Met het begin van de zin niet, d.w.z. het is ook niet zo dat ik níet graag naar theater of bisocoop ga of verhalen van mensen hoor, maar het komt er zelden van dat ik het doe (het gaan) of dat het me overkomt (het vertellen). Met tv-series ligt het anders: daar hou ik echt niet van en áls ik naar de tv kijk is dat eigenlijk alleen in een toestand van grote lamlendigheid, die daar dan meestal niet beter van wordt. De enkele keer dat ik, b.v. als ik er iets over lees in de krant, denk: dit zou wel eens interessant kunnen zijn, laat ik er dus eens naar kijken, dan vergeet ik bijna altijd om dat ook inderdaad te doen. Heel soms kijk ik dan nog wel eens via Uitzendig gemist, maar dat is echt héél soms. Mijn huisgenoten kijken wel tv, dus ik vang wel eens wat op en soms ga ik er voor de gezelligheid even bijzitten, maar dat is dan alleen voor de gezelligheid en niet voor het programma.

Tegen film heb ik niets en het is zelfs (bijna) elke keer dat ik naar een film ga zo dat ik denk: dit zou ik vaker moeten doen, maar vervolgens duurt het weer een jaar of zelfs jaren voor het er van komt. De laatste film die ik zag was La Vie Moderne op aanraden van Astrid en ik vond hem erg mooi. Maar dat is inmiddels alweer een jaar geleden. Dus als je misschien een aanrader hebt? Dan kan ik weer eens gaan. Liefst een niet al te ingewikkelde film, want ik raak nogal snel de draad kwijt (misschien uit onbekendheid met het medium). Ik vergeet nogal veel, maar dit weet ik nog (en ik wist de titel van de film ook nog!): hoe ik, het zal zo'n 35 jaar geleden zijn, naar Klute zat te kijken (in de bioscoop) en na enige tijd het spoor geheel bijster was. Gelukkig was er toen nog pauze tijdens een film en kon ik daarin om opheldering vragen aan degene met wie ik daar was. Toen bleek me dat de hoofdrolspeelster gedurende het verhaal van kapsel was veranderd (ze had ineens krullen geloof ik) waardoor ik had gedacht dat ze iemand anders was.

Trouwens: ik zit te liegen. Niet bewust, maar uit vergeetachtigheid. La Vie Moderne was helemaal niet de laatste film die ik zag, want ik ben ook nog naar De helaasheid der dingen geweest, omdat mijn dochter en ik dat allebei een erg goed boek vonden. Zij vond de film ook goed, ik vond hem aardig, maar lang niet zo goed als het boek, iets wat ik eigenlijk ook al verwacht had. En ik heb ook nog Oorlogswinter gezien, zelfs met het hele gezin geloof ik. Misschien heb ik er wel over op mijn blog geschreven, ik ga eens even speuren... Ja hoor, en jij hebt er zelfs nog op gereageerd. Maar dat is van vóór La Vie Moderne. Zo'n blog is toch een heel aardig extern geheugen!

Lezen heeft grote meerwaarde, dat vind ik ook. Het is precies wat je zegt: bij film worden de beelden voor je ingevuld, als je leest kun je ze zelf bedenken. Maar wat je misschien gek zult vinden: ik lees eigenlijk nauwelijks voor 'de beelden'. Af en toe overkomt het me dat ik een verhaal dat ik aan het lezen ben ineens 'voor me zie' en dan denk ik: dit boek lijkt wel een film. Maar dat is maar heel af en toe en ik vind het elke keer wel weer een beetje bijzonder dat een schrijver dat voor elkaar krijgt: mij beelden voortoveren. Want meestal zie ik helemaal niks als ik lees. Er gaan gedachten door mijn hoofd, dat is het. Ik ken mensen die het heerlijk vinden om landschapsbeschrijvingen te lezen en zo'n landschap dan voor zich te zien. Ik heb dat nauwelijks en zo'n beschrijving duurt me al snel te lang. Ik lees om te weten te komen wat mensen dénken. Natuurlijk heeft wat ze meemaken en waar ze zich bevinden daar wel iets (of veel of wellicht alles) mee te maken, maar wat me het meest boeit is dat uiteindelijke resultaat: de gedachten van de beschreven mensen. Of zit ik nou te kletsen en kan dat helemaal niet? Dénk ik alleen maar dat het kan, op die manier lezen?

Wat in elk geval ook de meerwaarde vind van het boek boven de film en ook boven het met elkaar praten, is dat een boek, d.w.z. een goed boek, zorgvuldig geschreven is en dat de taal ervan uitstijgt boven spreektaal. En daarom is het, vind ik, ook niet zo dat sms-en en chatten en pingen en twitteren net zoiets zijn als lezen, want dat blijft allemaal spreektaal, weliswaar opgeschreven spreektaal, maar toch zeker geen 'schrijftaal'. En daarom moeten we als bibliotheek blijven proberen mensen (en in de eerste plaats kinderen) te laten zien wat die meerwaarde van het lezen van boeken is. En daarom is bibliothecaris een belangrijk vak en is de bibliotheek een belangrijk instituut. (Kan dit even genoteerd worden, dames en heren van de provincie en de gemeentes?)

Je schrijft dat je dingen met meer aandacht wilt gaan doen. Lukt het al? Mij lijkt het ook belangrijk, maar tegenwoordig is het niet zo gebruikelijk. Meer dingen tegelijk doen lijkt de norm. Afgezien van lezen en breien tegelijk (wat ik overigens nooit meer doe omdat ik niet meer brei) ben ik niet zo goed in het doen van meer dingen tegelijk. Ik zal tijdens het schrijven van een blogstukje of -brief zelfs nooit muziek aanzetten, omdat dat me al afleidt. Uit onderzoek schijnt gebleken te zijn dat het ook helemaal niet effectief is om dingen door elkaar te doen en dat je er minder tijd aan kwijt bent als je ze ná elkaar doet en dat ze dan ook nog beter lukken, maar elke multitasker zal wel denken dat hij/zij daar in elk geval een uitzondering op is.

In dit verband een vraag, en dan stop ik. Ik merk dat jij van veel van wat je onderneemt een fotoreportage maakt. Dat is in elk geval 'leuk voor later' én leuk voor de lezers van je blog en je relaties op Flickr, maar is het niet óók een vorm van je aandacht verdelen? Je kijkt om je heen, maar je denkt tegelijk: zou dit een leuk beeld opleveren? Ooit zei iemand tegen me: ik neem nooit een fototoestel mee op vakantie, want dan kijk je vooral naar je omgeving met de gedachte: zou dit een mooie foto zijn, en dan zie je niet hoe het écht is. Dat sprak mij zeer aan en het bepaalt nog steeds (bijna 40 jaar later) mijn verhouding tot het fototoestel, in elk geval ten dele. (Wat er op neerkomt dat ik wel een fototoestel meeneem of vakantie maar er spaarzaam gebruik van maak.) Een ander (jij?) zal meteen tegenwerpen: je kijkt juist veel aandachtiger als je foto's wil maken, je ziet juist méér.

Naast blogbrievendag is de zondag (zolang het het seizoen ernaar is) zeekraalsaladedag. Daar ga ik me nu maar eens mee bezighouden.

Als íets mijn blog gered heeft van een wisse ondergang dan is het wel onze blogbriefwisseling!

Op de (net even gemaakte) foto zie je een stukje van de nieuwe schutting en een uitlopende varen. Jammer dat de kikker die zich daar in de buurt ophoudt zich niet liet zien.

Tot schrijfs en hartelijke groet, schrijverdezes


Foto: eigen foto uit eigen achtertuin.

14 opmerkingen:

  1. Volgens mij is het streepje correct, maar ik loop misschien wat spellingswijzigingen achter. Antwoord volgt. (Ik heb geen vaste blogbrievenschrijfdag).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Henk,
    Een blogbrief is elke dag van de week welkom!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Schrijver,
    Gefeliciteerd met de nieuwe schutting, ziet er strak uit! En met de kikker. Zijn die teilen voor hem, om in te duiken?
    Groet, Anna
    'wentione'

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Anna,
    De nieuwe schutting is mooi, maar nog wel erg kaal. De teilen zijn bedoeld voor de planten, maar de kikkers zitten er blijkbaar graag in, want ik tref ze er vaker in aan. 'Hoog & droog' denken ze misschien, als is dat eigenlijk wel een beetje raar. De kikker die ik bedoelde heb ik al een tijdje niet meer gezien, misschien is hij naar de tuin van de buren (niet dé tvdb) verhuisd, want daar is een vijver.
    Ik krijg ineens heimwee naar de tijd dat wij de kikkers en padden probeerden hoger te letteren. Ik heb zelfs hun LT-account even opgezocht, het was er nog.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Schrijver,
    Fleur de schutting op met een mooie clematis, of een klimroos of hop!
    Idtvdb doen de kikkers en padden dat ook, als ze ergens water ruiken springen ze erin, zonder te kijken of ze eruit kunnen naderhand.
    Ja, dat was een spannende tijd toen met de K&P, maar met voorlezen komen ze er nog steeds bij zitten hoor. En dat hun LT-account het nog doet na de winterstop, ik ga ze het morgen meteen vertellen!
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Anna,
    Dat is een goed advies en dat was ik ook van plan. Een hop durf ik niet omdat de buren volgens mij de schutting niet te vol willen hebben, en hou zo'n hop maar 's tegen. Een clematis heb ik al en ook een kamperfoelie, maar ik kan ze nog niet in de grond zetten omdat de schermen voor nóg een schutting tegen deze schutting staan te wachten tot ze geplaatst worden. En zo is het altijd wat.
    Voeren jullie wel eens reddingsacties uit voor k of p die niet meer uit het water kunnen? Met een loopbruggetje ofzo? Of met een muizelijke ketting?
    Leuk dat de k&p nog steeds komen luisteren. Inmiddels zijn ze ook aardig geletterd geworden denk ik zo.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Schrijver,
    Ja, hop doet zijn naam eer aan. Weet je dat jonge hopscheuten een delicatesse zijn? Wij ook niet maar het stond in het o.p.. Idtvdb bloeit de clematis inmiddels.
    Voor K&P in nood staat er een reddingsplank klaar, pas geleden hebben de j.m. zo nog een kikker uit de waterput bevrijd, net op tijd.
    Met die geletterdheid van de K&P valt het een beetje tegen, ik denk dat het komt door de winterslaap. Sommige letters zijn weggezakt en het wachtwoord van hun LT-account is zoek!
    Groet, Anna
    'tiveni'

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Anna,
    Nee, klopt, dat wist ik ook niet van die hopscheuten.
    Wat voor kleur heeft de clematis idtvdb? En is hij groot- of kleinbloemig?
    Net zat hier een kikker in de tuin waar de twee katten van de buren op joegen. De buurvrouw zei dat ik ze maar nat moest gooien, want ik was toch net de planten aan het gieten. Ik deed het, maar het maakte weinig indruk op ze. Toen zag ik ineens de kikker zitten, hij leek wel dood, maar volgens de buurvrouw was het 'dood houden'. Zij pakte hem op en stopte hem in de vijver. Dat zou ik niet durven, een kikker oppakken.
    Het wachtwoord is kpboeken. Als je zin hebt kun je nu dus nieuwe boeken op hun LT-plank zetten.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In Geheim Dagboek 2001 las ik dat Hans Warren en Mario Molegraaf af en toe naar een restaurant in Vlaanderen afreisden om jonge hopscheuten te eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Henk,
    Dat moet ik dan ook gelezen hebben, maar het is me niet bijgebleven. De heren W en M gaan ook wel érg vaak ergens iets eten... Een jaar of vijf geleden had ik een erg goed groeiende hop in de tuin. Daar had ik wel wat scheuten af kunnen halen. Later heb ik er nog eens twee gekocht, maar die groeiden nauwelijks, wat volgens mij vreemd is voor hop.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Schrijver,
    Is het goed gekomen met de kikker? Ik durf wel kikkers op te pakken als ze nog j.k. zijn, daarna worden ze zo dik en potig dat het geen doen meer is.
    Dat van 'kpboeken' wisten de k&p zich nog te herinneren, maar als ze iets willen veranderen op hun plankje hebben ze ook het wachtwoord nodig en dat zijn ze vergeten.
    Groet, Anna
    'polfan'
    p.s. Ik zal eens aan de j.m. vragen of ze een foto kunnen maken van de clematis.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Anna,
    Of het goed gekomen is met de kikker weet ik niet, ik hoop het. Ik heb hem niet meer gezien, maar ik weet ook niet of ik hem zou herkennen.
    Met het wachtwoord deed ik dom, dat was inderdaad de inlognaam. Sorry! Het wachtwoord is kpb. Dus als de j.m. zin hebben om er wat boeken bij te zetten kunnen ze nu hun gang gaan.
    Een foto van de clematis lijkt me tof.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Anna,
    Ik schreef net dat een foto van de clematis me tof leek en toen dacht ik: hij zal toch niet al? En ja hoor: hij stond er! Hij is prachtig, ik bedoel nu de foto en zij is ook prachtig, ik bedoel nu Nelly Moser. Voor zover ik weet is dat een beroemde clematis en dat lijkt me geheel terecht.
    Wil je de j.m. heel hartelijk van me bedanken?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Schrijver,
    Jij ook bedankt! Door het bloggen mét foto wordt NM vast nog beroemder!
    En het wachtwoord doet het! De k&p zijn door het dolle heen en maken bommetjes idvvdb.
    Groet, Anna en de blije k&p.
    'bersp'

    BeantwoordenVerwijderen