WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

woensdag 23 december 2009

Rotterdam 2009-8

















Zojuist glibberde ik heen en terug naar AH hier op de hoek, vanwege de kerstboodschappen (1e ronde). In het stuk straat waar ik dan doorheen kom woont, voor zover ik weet, in de benedenhuizen één allochtoon (volgens mij Turks) gezin. Er was één stuk stoep prachtig schoon gemaakt. Raad maar eens waar. Bij de (Marokkaanse) moskee aan de overkant was ook een paadje, bij AH was het hele voorplein (dat ook nog 's schuin loopt) glad.

Inmiddels zijn er twéé schoongemaakte stukken stoep in onze straat, het tweede wat minder mooi dan het eerste, maar het kan er mee door. (Raad nog maar 's waar.)

Zou je dat op de inburgeringscursus leren, dat je bij sneeuw je stoep moet schoonmaken? Of doet in Turkije gewoon iedereen dat nog?

Naschrift (3 kwartier later): Zojuist heen en weer geglibberd naar de brievenbus, de andere kant op dan AH, waarmee ik mijn kant van de straat helemaal gehad heb (het is maar een korte straat). Vier sneeuwvrije stukken gezien: bij het Marokkaanse reisbureau, de Marokkaanse snackbar, de Marokkaanse 2ehandswinkel en het Marokkaanse koffiehuis.

Naschrift 2 (bijna 5 uur later): En weet je waar het inmiddels misschien nog wel het gladst is? Juist ja, op die schoongeveegde stukken die nu beginnen op te vriezen...

Naschrift 3 (kwartier later): ik heb mijn geveegde stukje met zout bestrooid. Hopelijk houdt dat de gladheid weg.

Naschrift 4 (de volgende dag): mijn stukje is een oase in een woestijn van gladheid.


Foto: Nico van der Horst foto-video, hier gevonden.

5 opmerkingen:

  1. Grappig, ik zei gisteren nog tegen iemand dat in wijken stoepjes helemaal niet meer gedaan worden, zoals dat vroeger wel altijd gebeurde. Mensen laten het gewoon allemaal lekker doen (ik zelf overigens ook). Opmerkelijk dan om dit te lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag schrijver,
    In een posting als dit kun je me niet genoeg de nationaliteit van de personages noemen. (Bij een krantenartikel schamper ik vaak: interessant gegeven, die donkere getinte huid.)Ik heb gisteren ook een poging ondernomen om voor het flatgebouw waarin ik woon althans het paadje nnar de bushalte begaanbaar te maken. 't Is een hele klus. En dan wist ik nog wie er een schop (heet zo'n ding zo, of is dat Zeeuws?)/spade/schep had die ik te leen kon vragen. Ik kreeg veel commentaar, weinig hulp.
    Daarentegen hoef ik geen boodschappen te halen, dat is een zegen.
    Blijft de vraag: toont jouw steekproef aan dat de Marokkanen attenter zijn,meer fatsoen hebben of bang zijn om voor niet-ingeburgerd door te gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I.t.t. andere jaren heb ik deze keer mijn stoep nog steeds niet schoongemaaakt...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb mijn man lekker laten scheppen! En toen hij net klaar was, begon de (witte!) buurman ook meteen maar. Zien werken doet werken, nietwaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Allen,
    Dank voor jullie commentaar. Het was zomaar een impressie, maar leuk dat die hier en daar wat opriep!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen