WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

dinsdag 29 december 2009

Kaart&boek 29 + pleidooi voor het boekenmuseum 2

















Op mijn stukje over het 'boekenmuseum' kreeg ik aardige reacties (zie aldaar a.u.b.). Leuk om te lezen dat in verschillende bibliotheken dingen georganiseerd worden rond boeken en schrijvers. Ik wist ook wel dat dat gebeurde, al heb ik geen idee of het vaak gedaan wordt. Grote bibliotheken hebben er waarschijnlijk meer geld en uren voor, maar in kleine bibliotheken zijn misschien weer meer vrijwilligers voor zoiets te vinden. Wat je altijd in de eerste plaats nodig zult hebben zijn een paar enthousiaste mensen die zo nu en dan een goed idee hebben en die hun enthousiasme op anderen weten over te brengen.

Dat ik begon te denken aan een 'museale' functie van de bibliotheek kwam door de term boekenmuseum, die bij mij in plaats van het ermee bedoelde doemscenario juist het tegendeel opriep: ja natuurlijk moeten we, naast nog heel wat meer, óók boekenmuseum zijn! Er zijn zoveel boeken die het bekijken waard zijn en een boek is meer dan alleen de tekst die erin staat (al suggereert de reclame voor e-readers iets anders).

Digitalisering van zeldzame en kostbare boeken is prachtig: je kunt het boek in een vitrine zetten en op een scherm ernaast kun je er digitaal doorheen bladeren. Ik heb dat 's gezien op een kinderboekentoonstelling in de Kunsthal en vond dat erg leuk. Die hele tentoonstelling was trouwens erg leuk en een voorbeeld voor wat bibliotheken op kleinere schaal zouden kunnen doen.

Bibliotheken zouden voor mijn gevoel iets moeten uitstralen van enthousiasme, liefde en bewondering voor boeken. Wie in een bibliotheek komt moet denken: wat staat (of wellicht: ligt) hier ontzettend veel om te lezen en wat is het boek toch een wonderbaarlijk en prachtig ding. Zou er naast de diverse landelijke werkgroepen die de bibliotheek gaan redden ook niet een werkgroep kunnen komen die het boek als museumstuk (en hiermee bedoel ik beslist niet alleen oude boeken) gaat promoten? Er is al een museum van het boek, we hebben het Letterkundig Museum, er is de afdeling Bijzondere Collecties van de UVA en er is ongetwijfeld nog heel veel meer waar ik nooit van gehoord heb. Daar zou je iets kunnen leren over het maken van exposities of expositietjes en misschien ook wel materiaal kunnen lenen. Of misschien kunnen 'we' wel met ze samenwerken en kleine satelliettentoonstellinkjes maken die aansluiten bij een grote in zo'n echt museum. Grotere bibliotheken hebben zelf ook vanalles in hun kluis staan. Het is zonde dat je daar maar zelden iets van kunt zien. En dat een mooie tentoonstelling, als die eens ergens is, niet ook naar andere bibliotheken gaat. En dat goeie ideeën in elke plaats opnieuw lijken te moeten worden uitgebroed.

Dus, nogmaals, wat mij betreft wordt de bibliotheek ook een beetje een boekenmuseum.

Ach ja, men droomt wel eens wat...


Kaart: Vincent van Gogh, Romans Parisiens, 1887

12 opmerkingen:

  1. Eigenlijk had je mee moeten gaan naar het Teylersmuseum.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Festina,
    Ik had het wel ergens gelezen (niet het plan van de twitteraars, dat las ik pas bij jou, maar gewoon de aankondiging van het museum zelf, ik weet niet meer waar) en gedacht: daar zou ik best naartoe willen. Maar ja, zoals ik wel vaker citeer, tussen droom en daad... En daarnaast heb je ook nog 's gewoon het niet durven.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat je het bij boekendingen gezien hebt....
    Er is een mooie blogpost gemaakt over het bezoek door Lukas Koster
    Volgende keer gewoon durven hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Festina,
    Ik lees in principe geen Engelse blogposts van Nederlanders ;-)
    Groet, schrvrdzs
    p.s. Maar evengoed bedankt voor de tip! En volgende keer zien we wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waarom lees je geen Engelse blogposts van Nederlanders?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Lukas,
    Oei! Dat had ik niet verwacht natuurlijk...
    Het was een beetje een verwijzing naar het 'ik lees in principe geen boeken' van Eppo vNtS (die het ook vast niet 100% meende). En het was ook een beetje uit irritatie omdat ik vind dat in Nederland het Engels teveel de overhand krijgt, o.a. aan de universiteit.
    Maar ik moet bekennen dat het ook gewoon komt doordat ik niet zo goed in Engels ben. (Ja, dat krijg je als je het niet wilt lezen natuurlijk.)
    Hoe je op mijn blog bent terechtgekomen is me een klein raadsel, maar uit waardering ervoor zal ik je stuk alsnog lezen!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ...en zo kwam alles toch nog goed!
    Volgens mij heeft Lukas gewoon feedburner (en ik had netjes een link gemaakt naar zijn artikel).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Festina,
    Denk je? (Ik bedoel dat het allemaal goed is gekomen.)
    Dat het aan je link lag had ik inmiddels ook bedacht, maar vannacht zag ik het toch even als een wondertje ;-)
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie in mijn blog stats waaavandaan er gelinkt wordt inderdaad (geen feedburner).
    Dat ik in het Engels blog is omdat ik het over internationale onderwerpen heb waarover ik met binnen- en buitenlandse collega's discussieer. In dat geval is Engels het handigst ;-) Ik twitter ook in het Engels om die reden, en in het Nederlands ook trouwens, als ik me me alleen tot Nederlanders richt.

    Groet, Lukas

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Lukas,
    Ik begrijp het helemaal en je hebt volkomen gelijk. Ik ben gewoon een provinciaaltje, ook al woon ik in een wereldstad ;-) Excuus voor mijn chagrijnige opmerking, al was die vrnl. ironisch bedoeld hoor.
    Ik geloof dat wij elkaar op twitter al eens ontmoet hebben en zelfs een tijdje 'gevolgd', maar inmiddels twitter ik niet meer, d.w.z. alleen nog met mijn citatentwitter, maar niet meer als schrijverdezes.
    Ik ben aan je stukje begonnen maar moet nu eerst weer oliebollen bakken...
    I wish you a very happy New Year!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja dat klopt. Op twitter was het. Geen probleem hoor, "no hard feelings" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Lukas,
    Very well! Thanks.
    De digitale wereld is net zo klein als de echte...
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen