WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 13 december 2009

Rotterdam 2009-7

















Bij de Marokkaanse slager/groenteboer (voor mij dat laatste), die hier op de hoek in dezelfde hal zit als AH, kom ik niet zo vaak omdat ik meestal voor het gemak alles tegelijk bij AH koop, maar af en toe toch wel. De kerstomaatjes zijn er lekker, het is er meestal prettig chaotisch en er werkt een 'Chinees' (ik noem hem maar zo omdat hij er zo uitziet) die altijd goed is voor een grap. Deze keer hield hij een gek en onbegrijpelijk verhaal over een tweede kind dat zijn vrouw wél en hij niet wilde, maar misschien ging het ook wel over iets anders. Zijn Marokkaanse baas zei zuchtend (maar lachend): Hij is gek in zijn hoofd en hij sleept ons mee. Ik zei: Maar hij is altijd vrolijk, dat is ook belangrijk. Er werd nog wat meer gezegd, ook door een andere klant, wat ik allemaal niet volgen kon, en toen zei de Chinees tegen zijn baas: Jij gaat naar de Filistijnen. De baas zette (letterlijk) grote ogen op: Naar de Filistijnen?? Een andere, Marokkaanse, werknemer reageerde met: Naar de Pálestijnen! Algemeen gelach. Ik dacht: zijn de Palestijnen van nu eigenlijk niet de Filistijnen van toen (toen=bijbelse tijd)? Het lijkt erop dat dat inderdaad een beetje klopt, maar ik weet wel bijna zeker dat het niet dáárom gezegd werd.


Foto: Google Streetview

4 opmerkingen:

  1. "Hij is gek in zijn hoofd en hij sleept ons mee." Dat hoeft niet perse negatief te zijn, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind ze heerlijk, die verhaaltjes uit het Rotterdamse. Hoop dat je die serie in ere houdt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag schrijver,
    Ik sluit me aan bij de vorige spreker. Ik vroeg me af waarom ik ze zo leuk vind want -zonder beledigend te willen zijn- ik zie nog niet meteen een Martina Bril in je, maar geniet er toch zeer van. Ik weet nu waarom: je beschrijft de multiculturele samenleving zonder het toontje van 'wat is het toch een verrijking' of het toontje van 'het wordt ook nooit wat met die mensen'. Jij meldt nationaliteit als uitleg zoals je ook leeftijd of geslacht vermeldt en er ligt niet meteen zo'n dik waardeoordeel overheen waardoor ik me geroepen voel het wel of niet met de opvatting eens te zijn. Nu kan ik gewoon genieten van de observatie en de gebeurtenissen zoals ze zich voordoen. Ga voortaan elke dag even boodschappen doen, dan heb je blogstof genoeg? Misschien toch een Martina B.?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Henk,
    Het was ook niet negatief bedoeld volgens mij. Meer als: soms word ik wel érg moe van die man. En dat kan ik me ook wel een beetje voorstellen, al is de 'Chinees' voor de klanten wel vermakelijk.

    @ Edwin,
    Dankje. Ik ben afhankelijk van wat om m'n pad komt, dus ik kan niks beloven, maar ik hou mijn oren open.

    @ AvA,
    Nee, natuurlijk schuilt er geen Bril in mij! Verre van dat. Ik zou trouwens liever iets van Koos van Zomeren of Aaf Brandt Corstius hebben, maar dat komt misschien omdat ik Bril niet goed genoeg ken (ik lees de Volkskrant niet). Maar ook Van Zomeren of ABC benader ik in de verste verte niet. Ik betreur dat helemaal niet, want het lijkt me erg stressvol om elke dag een column te moeten produceren. Ik heb er wel erg veel bewondering voor.
    Wat betreft het vermelden van 'allochtoon' e.d.: bij het verhaaltje over de poppenbuggy heb ik getwijfeld of ik de heren 2&3 al dan niet 'allochtoon' zou noemen. Eerst dacht ik: het doet niet terzake en als dat zo is vind ik dat je het niet moet doen. Maar daarna dacht ik: het aardige eraan is dat wat die ene man zei zo typisch Rotterdams is. En toen vond ik het wél ter zake en vermeldde ik het toch, als een soort bewijs van integratie. Ik vind het ook altijd leuk als ik een meisje met een hoofddoek patat zie eten op de markt.

    @ Allen,
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen