WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

maandag 7 december 2009

Pars pro toto


















Klik op de foto om hem te vergroten.


Ik had me voorgenomen eerst eens met eigen ogen een 'retailbibliotheek' te gaan bekijken voor ik er weer iets over zou schrijven, maar dat voornemen laat ik (zoals zovele) even voor wat het is. Tenaanval heeft de retailbibliotheek in Zwolle-Zuid bezocht en schreef daar een kritische blogpost over met als titel 'Wil de bibliotheek de Aldi zijn?' Haar bezwaren betreffen niet het retailconcept op zich, maar de goedkope uitvoering ervan, of in elk geval de goedkope uitstraling van de uitvoering in Zwolle-Zuid.

Op haar stuk kwam een reactie van 'Brownie' die een direct betrokkene lijkt te zijn. Hij/zij (ik houd het verder voor het gemak maar op 'hij') schrijft dat het nieuwe concept in Zwolle-Zuid gerealiseerd is met de helft van het budget dat er eigenlijk voor nodig zou zijn, en met veel hergebruik van reeds aanwezig meubilair e.d. Nu ben ik een groot voorstander van hergebruik en van zuinig werken, maar in dit geval denk ik er toch wat anders over. De retailbibliotheek in Z-Z krijgt nogal wat aandacht en je zou hem kunnen zien als een prototype en tevens als proefbibliotheek. Het lijkt me daarmee de verantwoordelijkheid van heel bibliothecair Nederland om daar iets goeds neer te zetten waar we allemaal wat van kunnen leren. Dus hadden, vind ik, alle openbare bibliotheken van Nederland eigenlijk (naar draagkracht) iets moeten bijdragen, zodat het retailconcept in Z-Z wél geheel volgens de regels van de marketing gerealiseerd had kunnen worden. Wat mij betreft liefst nog steeds met zoveel mogelijk hergebruik, maar dan wel hergebruik met allure (b.v. in de stijl van Piet Hein Eek, of van Villa Augustus, ik noem maar wat).

Zelf vind ik dit best simpel klinken, maar dat zal het ongetwijfeld niet zijn want elke bibliotheek heeft zijn duur bevochten geld natuurlijk hard nodig voor de eigen vestiging(en).

Dit was overigens nog niet meteen de reden dat ik besloot toch weer iets over het retailconcept te gaan schrijven. Pas bij de slotregelsvan Brownie voelde ik die behoefte ineens onweerstaanbaar opkomen. Hij schrijft daar dit:

Wat vooral betekent: alles zó organiseren en presenteren dat je product zichzelf verkoopt. Of in bibliotheektermen: verhalen voor zichzelf laten spreken. En wie kan daar nu bezwaar tegen hebben?

Vooral die retorische vraag aan het slot riep tegenspraak bij me op. Alsof elk weldenkend mens meteen zou zeggen: niemand natuurlijk! Misschien ben ik niet weldenkend genoeg, maar het eerste wat in me opkwam was: ik! ik heb daar wel degelijk bezwaar tegen!

Maar sinds ik (gisteren) aan dit stukje begon is er alweer een reactie van Brownie op het blog van Tenaanval verschenen, die nieuw licht op de zaak werpt. Ik moet er daardoor nog eens wat verder over denken en kom er misschien later op terug.


Foto hier gevonden.

2 opmerkingen:

  1. Ha schrijver,
    Leuk, een discussie naar aanleiding van mijn stuk! Overigens zou ik zeker een keer gaan kijken in Zwolle: want misschien vindt jij het wel helemaal geen Aldi. Vertrouwen is goed maar controle is beter is het spreekwoord toch?
    Doe je meteen een dagje Zwolle: mooi museum hebben ze daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Tenaanval,
    Discussie is altijd leuk en dit is een belangrijk onderwerp dat je boeiend besprak.
    Ja, een keer naar Zwolle, dat wil ik best. Wat me (nog) tegenhoudt is dat ik het tamelijk ver vind vanuit Rotterdam, dat ik niet weet of er een bus bij die bibliotheek komt (ik bedoel nu een OV-bus, geen bibliobus) en dat ik geen bevriende architect ken om samen mee op pad te gaan, waardoor het dus voor mij (en mijn boek) een eenzame reis zal worden, die mij waarschijnlijk m'n hele vrije dag gaat kosten en die geen enkel ander doel dient dan er een blogstukje over te kunnen maken.
    Maar ik denk erover.
    Het spreekwoord dat je aanhaalt kende ik niet, maar ik ben het er wel mee eens.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen