WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

dinsdag 29 december 2009

Kaart&boek 30

















Mijn bijdrage aan de discussie...


Kaart: Theo Swagemakers (1898-1994), Portret 'De vier prinsessen', 1952

11 opmerkingen:

  1. Ha Tenaanval,
    Waar zeg je eigenlijk precies zo hartgrondig 'Jaaaaaaah! op?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op het plaatje als zodanig (altijd leuk, lezende meisjes), op de kunstenaar (ik ken meer schilderijen van Theo Swagemakers) en vooral op het onderwerp. Het leek me toch een heel klein statementje dat jij vlak na dat gedoe over die kersttoespraak een kaart uitkiest waar Beatrix opstaat. En dat vond ik wel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Tenaanval,
    Het was dus eigenlijk een driewerf 'ja', vandaar dat het zo lang was...
    Ik schreef wel 'mijn bijdrage aan de discussie', maar welk punt ik ermee wilde maken weet ik eigenlijk niet. In elk geval dat van het leuke plaatje, en misschien ook wel een beetje iets als 'kijk eens hoe ze is opgegroeid, is het dan zo gek dat je af en toe een beetje buiten de werkelijkheid staat?'
    Trouwens, ik vind eigenlijk dat ze wel gelijk heeft. Ik geloof ook niet dat ze twitter e.d. als oorzaak ziet van de individualisering, maar eerder als een van de gevolgen. Maar ik ken alleen jouw citaat uit haar toespraak en heb de rest ervan (nog) niet gelezen. Ik heb een beetje het gevoel dat uit het hele geval blijkt dat sommige mensen niet zo goed meer overweg kunnen met een tekst die ietsje langer is dan 140 tekens en die bovendien, hoe kan het ook anders, kolen en geiten moet sparen.
    (Ik ben geen Oranje-fan hoor.)
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag schrijver,
    De (winnende) cover van de VPRO-gids gezien?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag schrijver,
    Op je posting van 30.12 kan ik niet reageren, dus hier maar: prachtig eindejaarsgedicht (hoewel je het dagelijks zou moeten lezen of het onderdeel van je gedachtengoed zou moeten maken)en heel goed voornemen.
    Vaak print ik een stukje van je blog of stuur ik een plaatje of gedicht door. Is dat niet een soort van bewijs dat ik het meen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag AvA,
    1. Nee, die cover heb ik niet gezien. Ik heb de VPRO-gids niet (ook geen andere gids trouwens). Dus als je wilt zeggen wat er op staat zou ik dat wel fijn vinden.
    2. Vreemd dat je niet op 30-12 kunt reageren. Foutje van Blogger neem ik aan.
    Dank voor je aardige woorden. Ik wordt geheel verlegen van dat printen en doorsturen. Teveel eer, echt.
    3. Alle goeds gewenst voor het komende jaar! En dank voor al je reacties, opbouwende kritiek en af en toe toegestuurde foto's, plaatjes en knipsels.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag schrijver,
    Je leek me nou echt een type voor de VPRO-gids. Overbodig wat betreft de programmainfo, maar vol interessante verhalen, interviews, meningen, tips op cultureel gebied. Soms lees ik er langer in dan ik die week tv kijk. Je weet wellicht dat ze beroemd zijn om hun covers. Ze wonnen dan ook de algemene bladencoverprijs. Eens per jaar hebben ze een cover-ontwerp-wedstrijd. Dit jaar was het thema: de monarchie. De winnende cover was prachtig: het hoekige silhouet van de koningin zo afgebeeld dat je niet kunt zien of ze naar je toe loopt (erbij wil horen) of wegloopt( niet meer van deze tijd is) Ik kan niet goed scannen, maar op www.vpro.nl/cover1 is het winnende ontwerp (en een hoop andere inzendingen) te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag AvA,
    Misschien ben ik ook wel een type voor de VPRO-gids, dat zou best kunnen, maar we hebben gewoon nooit een gids gehad en er nooit over nagedacht. Ik doe wel elk jaar, sinds een collega de eerste voor me meebracht, mee aan de boekenweekquiz, d.w.z. ik probeer hem te maken. Dan koop ik een gids, maar die lees ik dan verder niet. Dat zal ik in volgende boekenweek dan toch eens doen.
    Dat van die beroemde covers wist ik niet. De VPRO deed vroeger (toen ik nog regelmatig tv keek) ook vaak iets bijzonders met de vormgeving, dus dat is blijkbaar nog zo.
    Dank voor de link, ik ga kijken.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ava heeft gelijk: een abonnement op de VPRO-gids is absoluut de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Festina,
    Ik neem het zondermeer aan. Maar ik lees toch al lang niet alles wat hier in huis komt, dus ik vrees dat hij op die stapel zou komen. Maar ik zal er eens over denken. Een los nummer kopen kan natuurlijk altijd. Mijn kinderen houden van 'Achterwerk in de kast'. (Heet dat inderdaad zo en is het er nog?) Ik heb een van hen er 's een boek van gegeven.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen