WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

dinsdag 8 december 2009

(Onderweg naar) Rotterdam 2009-4

















In de trein van Amsterdam naar Brussel kwam tussen Den Haag en Rotterdam een man de coupé binnen en zei dit:

'Goedenavond dames en heren ik ben geen junk en geen crimineel ik geloof in God en Jezus en ik lieg dus niet maar ik wil een bijdrage vragen voor de nachtopvang voor een slaapplaats heeft u misschien een kleine bijdrage alstublieft?'


Foto hier gevonden.

4 opmerkingen:

  1. En had je een bedrag voor hem over of slaapt hij nu bij jou in de logeerkamer? Ik zou hem zeer waarschijnlijk niets hebben gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Henk,
    Voor die vraag was ik al een beetje bang...
    Een logeerkamer heb ik niet en ik heb ook geen bijdrage gegeven. Soms geef ik wat en soms niet en ik snap zelf niet goed waar het aan ligt. M'n stemming, wat anderen doen, het verhaal, het heeft er allemaal mee te maken, maar waar het precies aan ligt weet ik niet. Als ik iets te eten bij me heb geef ik dat ook wel eens, maar dat is aan het eind van de dag meestal niet meer het geval. Het is in elk geval zo dat de ene bedelaar meer sympathie bij me wekt dan de andere, maar mijn dochter zei terecht een keer dat je juist aan die onsympathieke iets zou moeten geven omdat die waarschijnlijk het minste ophaalt.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Schrijverdezes: ik ben altijd bang dat mijn portemonnee uit mijn handen wordt gegrist zodra ik hem tevoorschijn haal. Ik zou ook eerder iets geven aan een leuk uitziende of sympathieke bedelaar.

    In het buitenland heb ik er niet zo'n moeite mee om bedelaars iets te geven, meestal 'adopteer' ik er één in de buurt van het hotel, met de gedachte dat je toch een beetje verantwoordelijk bent voor je 'eigen wijkje'. Ik heb nog altijd het idee dat het in Nederland niet nodig is om te bedelen of dakloos te zijn omdat het hier zo supergeorganiseerd is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Henk,
    Die angst dat je portemonnee uit je hand wordt gegrist had ik vroeger ook, maar hij is ongegrond gebleken. Vroeger had je wel mensen die vroegen of je een gulden kon wisselen voor de telefoon, en bij hen had ik het vooral. Maar dat komt niet meer voor.
    Bedelaars zijn volgens mij geen dieven, d.w.z. niet zolang ze aan het bedelen zijn. (Misschien de volgende dag wel, dat weet ik niet.)
    Ik ben het met je eens dat je in Nederland (waarschijnlijk) niet zou hoeven bedelen, maar dat is in principe. Er zullen altijd mensen blijven die, om wat voor reden dan ook, buiten alle vangnetten vallen.
    Dat 'adopteren' van iemand in de wijk waar je in je vakantie verblijft vind ik een aardige gedachte. Ik ben zelf nog nooit ergens met vakantie gweest waar bedelaars waren. Ik zie ze gewoon in mijn eigen stad (of in de trein er naartoe), al lijkt het nu minder te worden dan een paar jaar geleden. Geen idee wat voor dat laatste de verklaring is.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen