WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 21 september 2008

Van mens tot Mondriaan






















De eerste spreker op de middag van de KNAW van afgelopen donderdag was de filosoof Jos de Mul. Een van de dingen die me uit zijn lezing zijn bijgebleven is een uitspraak van Abraham Maslow. Toen ik wat ging googelen om te kijken hoe die uitspraak precies luidt merkte ik dat het een tamelijk bekende uitspraak is, maar voor mij was hij nieuw. De Mul zei het een beetje anders, maar dit is de vorm waarin ik hem het meest heb aangetroffen: 'Als je enige gereedschap een hamer is, ziet elk probleem eruit als een spijker.' De Mul varieerde hierop met 'In een wereld waarin de computer het instrument is, wordt alles een database.'

Ter illustratie hiervan liet hij een figuur zien die gemaakt is via de site myData = myMondrian. Samen met een vrijwilligster uit het publiek liet hij ter plekke zien hoe het werkt: je vult een vragenformulier in met vragen over je sekse, leeftijd, inkomen, of je kinderen hebt, en nog zo wat dingen. Het programma maakt dan een schema van je dat opgebouwd is als een schilderij van Mondriaan. Ik heb mezelf er ook ingestopt en het resultaat staat hierboven. Het ziet er een beetje saai uit vind ik; liever had ik er wat rood in gehad, maar ik weet niet welke onwaarheden ik daarvoor zou moeten invullen.

Jos de Mul heeft een stuk of zes boeken geschreven, o.a. Database delirium - lessen in culturele verwarring.

10 opmerkingen:

  1. Dag Schrijverdezes!
    Ik kon het niet laten ook een Mondriaan te maken.Hij werd erg grijs en dus erg saai. En dat klopt natuurlijk prima met mijn huidige bestaan.
    H.gr. 80+

    (Ik wilde het resultaat hier afdrukken, maar dat lukte me niet.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Tachtigplusser,
    Mischien wordt-ie grijzer als je grijs haar hebt. Ik heb hem gezien van iemand die 'blond' invulde en die was geel. Maar om dat zeker te weten zou je er een heleboel moeten maken.
    Iets afdrukken in een reactievenster gaat inderdaad niet.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Schrijver,
    Mijn Mondriaan bestaat uit een groot bruin vlak in het midden. Word ik niet vrolijk van, ik vind de jouwe mooier.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Anna,
    Misschien klopt het gewoon niet voor muizen. Ik vraag me af of een mens ook zo'n bruin vlak zou kunnen krijgen. Ik vraag me ook af of er wel eens rood in voorkomt. Dat zou toch eigenlijk wel moeten bij een Mondriaan. En bruin juist niet.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Schrijver,
    Ik weet hoe je rood krijgt, de j.m. hebben het geprobeerd. Grote zwarte dieren scoren rode vakjes.
    Groet, Anna
    'frixpl'

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Anna,
    Ik hoopte al een beetje dat de j.m het zouden uitpuzzelen. Aan wat voor groot zwart dier moet ik denken? Een gorilla b.v.?
    Groet van schrvrdzs
    p.s. Bedank de j.m voor de moeite!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag schrijver,
    Grappige test. Mijn Mondriaan is geheel zwartwit (met een piepklein grijs vlakje) en natuurlijk ook nog rechtlijnig. Dat is toch even schrikken.
    Nog meer schrok ik van de tekst eronder toen ik 'm afdrukte. Dat sluit weer mooi aan bij je verhaal over de linkability en 't bestrijden ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha AvA,
    Ik geloof niet dat een saai plaatje een saai mens betekent. Ik zou er zelf wel graag wat rood in hebben, maar zoals mijn blogvriendin Annamuis hierboven schreef moet je dan blijkbaar een groot zwart dier zijn.
    Tja, privacy is er niet op internet, daar ben ik inmiddels wel achter. Dat bevalt me niks, maar ik wil tóch graag op internet. Dilemma dus. Denken 'ach, ik ben niet interessant' helpt wel, maar het principe blijft onaangenaam.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Schrijver,
    Een gorilla voldoet, tenzij hij kookt of TV kijkt.
    Groet en 'krikx', Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Anna,
    Daar zullen de j.m. weer heel wat voor hebben moeten experimenteren. Bedank ze hartelijk van me! Het zal een simpele schrijver dus niet lukken om rood te krijgen. Niks aan te doen.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen