WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

donderdag 4 september 2008

Internet avant la lettre
















In het oorspronkelijke Mundaneum

Op de achterpagina van NRC Handelsblad staat vandaag onder de titel 'Wikipedia en Google op papier' een artikel over het in het Belgische Mons (ofwel Bergen) gevestigde museum Mundaneum. Dit museum bevat de resten van wat het Mundaneum ooit was: een ambitieus & idealistisch project naar een idee van de in 1868 geboren Paul Otlet, met als doel door het wereldwijd uitwisselen van kennis de wereldvrede dichterbij te brengen. Oorspronkelijk was het gevestigd in Brussel. Om het doel te bereiken werden bibliografische en encyclopedische data bijeengebracht. Op het hoogtepunt omvatte de collectie omstreeks 15 miljoen kaartjes, opgeborgen in door Otlet zelf ontworpen ladekasten. Ook werden foto's, kranten, tijdschriften, affiches en briefkaarten verzameld. Er was een zaal vol telegraaftoestellen en Otlet dacht aan een vorm van 'internet' d.m.v. telescopen en beeldschermen. Dit alles speelde zich af aan het begin van de vorige eeuw. De hoofdarchivaris van het museum omschrijft het Mundaneum als 'een kruising van Wikipedia en Google op papier'.

Het Mundeanum werd uiteindelijk ontruimd door de nazi's (zoals bekend geen voorstanders van de wereldvrede) en een deel van de kaartjes werd vernietigd. Van de rest werd later nog meer weggegooid. Wat over was werd in 1968 teruggevonden en in 1996 is het huidige museum gesticht. Men werkt eraan om het restant van de verzameling toegankelijk te maken via internet.

Meer is te lezen in het artikel, zie hier een gesnipte versie. (Als iemand me eens wil vertellen hoe ik een link kan maken naar artikelen uit NRC Handelsblad dan houd ik me aanbevolen. Tot nu toe is dat me niet gelukt.)

Het museum heeft een website (in het Frans).














Archiefkasten in het museum
Foto's gevonden via Google-afbeeldingen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten