WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 14 februari 2010

Jongens waren we 3 - slot




















Ik had zo'n beetje het plan om voor dit derde stukje (zie hier en hier voor de vorige twee) een paar dingen te bedenken die je als bibliotheek misschien zou kunnen aanbieden aan de jongens die je met behulp van de Wii ertoe hebt 'verleid' de bibliotheek te bezoeken. Omdat bibliothecarissen meestal niet zijn opgeleid in het werken met dergelijke groepen, dacht ik dat het misschien een idee zou kunnen zijn om dat te doen in samenwerking met jongerenwerkers. Aangezien de meeste jongens van een jaar of 15 niet staan te trappelen om eens een boek te lezen, leek het me verstandig om dat dan ook maar niet actief te propageren, maar te proberen ze te interesseren voor andere activiteiten, die zijdelings te maken hebben met lezen, zoals b.v. het zelf maken van een film of het volgen van een cursus of workshop over iets waar ze in geïnteresseerd zijn. Ik wil niet beweren dat zulke dingen altijd lukken. Waarschijnlijk is de kans dat het wat wordt zelfs maar erg klein. Maar ik zou toch het mooi vinden als de bibliotheek er een taak in zag en het in elk geval eens ergens probeerde.

Dit was mijn plan en nu is dat dan een beetje uitgevoerd, d.w.z. ik heb er iets over opgeschreven, maar niet meer met volle overtuiging. Dat komt omdat ik inmiddels besef dat mijn hele verhaal nergens op gebaseerd is. D.w.z. het is gebaseerd op mijn idee dat je van gamen minder leert dan van lezen. En, zoals uit een reactie van Edwin op mijn vorige stukje bleek, die overtuiging klopt niet en is in feite een vooroordeel. In zijn reactie staat o.a.

Games zijn veel meer dan ontspanning. Ze kunnen je ook leren relativeren en alles wat een boek verder doet, en dan ook nog non-lineair en interactief.

En als Edwin het zegt geloof ik het. Ik moet wel, want ik moet eerlijk bekennen dat ik van games niks weet, behalve wat ik er af en toe over lees en dat is niet veel. En het is nogal stom om een hele theorie te baseren op iets waar je geen verstand van hebt. Dus nu schaam ik me een beetje, maar er is niks meer aan te doen. En het was goed bedoeld, dat moeten jullie maar geloven. Maar het was tevens, dat besef ik, pure bluf. Waarvoor excuses.

Of het helemáál waar is dat je van games alles kunt leren wat je ook uit boeken kunt halen betwijfel ik nog. Helpen games je ook bij het leren begrijpen van lastige teksten en dragen ze bij aan je taalontwikkeling? Zo ja, dan zul je mij er niet meer over horen. D.w.z. tot ik zelf met het verschijnsel game heb kennis gemaakt, dus misschien wel nooit, want soms is een mens toch echt te oud om iets nieuws te leren, althans dat kun je zo voelen.

Wat ik er nu daarom alleen nog over wil zeggen is dat ik vind dat in elke bibliotheek in de buurt van de Wii een flinke afvalbak moet staan en dat die jongens er, zolang dat nodig is, keer op keer op gewezen moeten worden waar die bak voor bedoeld is. (En in die les moet dan bij voorkeur een paar keer het woord 'respect' gebruikt worden.) O ja, en ik vind ook dat liefst iedere bibliothecaris, maar toch tenminste elke bibliothecaris die iets met pubers te maken heeft, In een adem uit..., het geheim van het lezen van Pennac zou moeten lezen.


Foto hier gevonden.

30 opmerkingen:

  1. Met die afvalbak ben ik het geheel eens, en ook met het moeten lezen van Pennac.
    Of games je hetzelfde kunnen leren als een boek? Daar zou ik eigenlijk graag iets over willen lezen (of is dat "lezen" dan eigenlijk weer een achterhaald iets in dit verband?). Misschien is het wel zo hoor, dat je van een game het verschil tussen goed en kwaad leert maar persoonlijk zie ik niet hoe je van een spelletje hetzelfde kunt leren als uit een boek. Niet alles lijkt mij terug te brengen of te vertalen tot een spelletje dan wel amusement.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Schrijversdezes,

    misschien geeft dit filmpje inzicht (http://www.youtube.com/watch?v=lpet4TJi41A) Het komt uit een documentaire en is gebaseerd op een boek (Alle slechte dingen zijn goed voor je : waarom populaire cultuur ons slimmer maakt / Steven Johnson).

    Moqub

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik werk als bibliotheek medewerker samen met het jeugd en jongerenwerk. Neem zelfs deel aan de lokale jeugd-en jongerenraad. en heb goede contacten met de jeugdambtenaar.
    Activiteiten die we met het jjw samen doen: gamen, vakantiebanenmarkt, info avonden over cyberpesten. Als voormalig sociaal cultureel werker, werkzaam in de bieb een goede combinatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Moqub,
    Dank voor je adviezen. Ik zal ze bekijken/lezen, voor zover dat er van komt, maar de wil is er in ieder geval.
    Gamen staat in mijn werk (collecties maken voor zorginstellingen) ver van me af en privé doe ik er niks mee, vandaar mijn onkunde.
    Vandaar ook dat je ik je tip over UgameUlearn (in je andere reactie) waarschijnlijk niet zal opvolgen: als ik daar naartoe wil moet dat in m'n eigen tijd en van m'n eigen geld en ik neem bovendien een plaats in beslag die beter naar iemand kan gaan die er écht wat te zoeken heeft. Ik zal me dus maar beperken tot het lezen van de verslagen en reken daarbij uiteraard o.a. op jou ;-)
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Annie,
    Dank voor je interessante toevoeging. Het is wel een beetje een troost voor me dat mijn idee om als bibliotheek samen te werken met het jongerenwerk in elk geval zo gek nog niet blijkt te zijn ;-) Klinkt heel goed wat jullie daar allemaal doen. Heb je enig idee of het elders ook gebeurt?
    Dit is nou o.a. waar ik voor blog: om eens iets te horen en te leren over wat zich in bibliotheken afspeelt, want daar hoor ik op mijn werk erg weinig over. Dus hartelijk dank.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Ton,
    Ik denk er net zo over als jij, of beter: ik dácht er zo over (tot gisteren). Wat ik nu denk is dat 'game' blijkbaar niet vertaald kan worden met 'spel' en zeker niet met 'spelletje'. Ik weet niet of het me lukt er achter te komen wat het dan wel is, maar misschien probeer ik het.
    Dat een game je leert wat goed en kwaad is zou kunnen, maar ik geloof het nog niet meteen. Ik denk dat 'goed' in een game (meestal) betekent 'winnen' en kwaad 'verliezen'. En zelfs als dat niet zo is, dan nog betwijfel ik of je in games kunt ontdekken dat goed en kwaad niet bestaan. Want dáár gaat het volgens mij om. En dat leer je nu net wel in (sommige) boeken.
    Maar over games durf ik na mijn recente blunder eigenlijk niks meer te zeggen...
    Groet, schrvrdzs
    p.s. Tof trouwens dat je Pennac ook belangrijk vindt. Zegt het voort onder de bibliotheekmensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 'Helpen games je ook bij het leren begrijpen van lastige teksten en dragen ze bij aan je taalontwikkeling?'

    Taalontwikkeling wordt inderdaad vaak gezien als een van de belangrijkste kerntaken van de bibliotheek. Maar is mensen leren teksten te verklaren wel het belangrijkste?

    Ik neem even als voorbeeld 'Brothers in Arms'. In deze tamelijk realistische game speel je een Amerikaanse soldaat ten tijde van D-Day 1944 en de daaropvolgende dagen. Omdat de personages zo goed zijn uitgediept, krijg je echt een idee hoe die jongens - vaak nog tieners - zich destijds gevoeld moeten hebben. Angstig, in den vreemde en een diep gevoel van kameraadschap.

    Helpt de game je bij het verklaren van je teksten in 4vwo? Zet je de d's en dt's nu wel op de juise plek? Waarschijnlijk niet. Maar je leert er wel misschien meer door te relativeren, je begrijpt de wereld iets beter en je verwondert je over andermans leven. En daar is het ons uiteindelijk toch om te doen, nietwaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Schrijver,

    Dat boek (en het filmpje) waar Moqub naar verwijst is heel aardig inderdaad omdat het ook veel meer vertelt over steeds complexer wordende games en andere media, en over wat dat doet met spelers.

    Maar het is net als met boeken. Er is ontzettend veel pulp ook. Er zijn ook gewelddadige en stompzinnige games en er zijn games met hele ingewikkelde verhaallijnen.

    Er zijn simulatiegames die veel vergen van je leesvaardigheid maar ook de interface kan een beroep doen op verschillende zintuigen. Zie dit voorbeeld. Het is niet voor niets dat de overheid 10 miljoen stopt in de verdere ontwikkeling van serious games. En dan bestaan er ook nog epistemische games :-)

    Maar voor taalontwikkeling en verbeelding hebben boeken zonder meer ook eigenschappen die games weer niet hebben. Het mooiste is en/en denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag schrijver,

    Ik zie de blunder niet zo. Maar misschien lees ik er overheen. Dat kan.
    Gelukkig kon ik mezelf toestemming geven om naar ugameulearn te gaan. Het leek me een informatieve bijeenkomst. Het onderwerp "gamen" zal dus nog wel eens opduiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @23 Dingen en een mens,
    @Edwin,
    @Ton,
    Ik weet het niet meer, het begint mij geheel boven de pet te gaan. Een blunder was het wel degelijk, dat is het altijd als je denkt ergens een mening over te kunnen hebben zonder dat je er verstand van hebt. In elk geval dank voor jullie bijdragen.
    Ik schrijf voorlopig maar over boeken (of over andere dingen waar ik een beetje in thuis ben).
    Als jullie iets over games te melden hebben lees ik het wel op jullie blogs hoop ik.
    Heeft iemand een tip voor een game waar ik eventueel eens mee zou kunnen beginnen om een indruk te krijgen? (De huisgenoot van wie ik meestal de computer gebruik zei al: niet op mijn computer!, dus het moet iets zijn dat ook op een klein scherm te doen is, al is de daarbij behorende pc wel tamelijk snel.)
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bibliotheken staan natuurlijk niet alleen in de wereld. Ze werken al veel samen met derden. Denk aan de samenwerking met kinderdagverblijven/ peuterspeelzalen ed in het kader van de Nationale Voorleesdagen. Of met de basisscholen in projecten als de Rode draad. Allemaal primair gericht op leesbevordering.
    Die samenwerking met jongerenorganisaties gebeurd in ieder geval in dommeldal wel. Maar ook met andere lokale organisaties ( Heemkunde, Platform gehandicapten, WMO,) wordt samengewerkt. Doel is als bieb een spin in het web te zijn zodat we weten wat er leeft en daar kunnen bijdragen/ inspringen waar het nodig is. Niet alleen op het gebied van lezen, maar zeker ook in het kader van onze andere doelstelling INFORMATIE.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag Annie,
    Leuk om dit allemaal te lezen. Denk je dat jullie bibliotheek hierin bijzonder is, of doen andere bibliotheken het ook zo? Of weet je dat misschien gewoon niet? Zou het kunnen dat het heel erg van de medewerkers afhangt (van jou bijvoorbeeld)?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Volgens mij zijn alle bibliotheken wel in meer of mindere mate bezig met deze vernieuwing ( Plasterk). Er zijn inmiddels functies zoals "culturele tovenaars"gezocht. Ik zie mezelf als de sociaal cultureel werker van de bibliotheek en in die zin hangt het waarschijnlijk inderdaad van de medewerker af. Maar de meeste huidige bibliotheek medewerkers zijn bibliothecarissen ( oude stijl) en moeten leren verder te kijken dan, ja helaas voor jou, HET BOEK. heeft allemaal tijd nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Annie,
    Een leerzame gedachtewisseling, welbedankt.
    Dat ik het zou betreuren als bibliotheekmensen verder kijken dan het boek, daar vergis je je toch in. Verder kijken juich ik toe, maar wat ik betreur is als bibliotheekmensen het boek daarbij niet meer zien.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het zijn ( van oudsher) 2 soorten boeken in de bieb, de romans en de informatieboeken. Die romans die blijven ( al dan niet in digitale vorm), maar ook meer nadruk op informatie in andere vormen
    (digitaal,lezingen,informatieavonden)enz. Dus wees gerust. Inderdaad leuk als ik heb kunnen bijdragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een activiteit ineens hier over het gamen! Mijn kinderen beleven veel plezier aan het gamen, maar ik voel zelf nooit de behoefte mee te doen; veel gaat namelijk om behendigheid in het reageren bij racespelletjes etc. En ik vind het meestal te veel lawaai geven.
    Maar wat zij ervan opsteken? In ieder geval oplossingsvaardigheden bij spelletjes waar quests in verwerkt zijn, een gevoel van zelfstandigheid en eigenwaarde, en, en dat vind ik zelf de grootste verdienste: Engels.
    Maar boeken vervangen, dat kunnen games m.i. niet! Reflecteren over gevoelens is bepaald niet het hoofddoel van de games. Vaak vind ik ze erg zwart-wit...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Annie,
    Het zal vast nog wel eens vaker gebeuren (dat je iets kunt toevoegen bedoel ik).
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha Festina,
    Dat laatste dacht ik dus tot voor kort ook. Maar blijkbaar zijn er ook games die je leren relativeren, waarmee je je kunt inleven, e.d. Dat klinkt mooi. Ik hoop dat iemand me er eentje kan aanraden, dan wil ik die wel eens gaan spelen.
    Groet, schrvrdzs
    p.s. Mijn kinderen zijn nog vrnl. uit het pré-gametijdperk. Wij hebben de komst van Mario op de gameboy wel meegemaakt. Ik kon er niks van. Ik was wel een tijdje (licht) verslaafd aan tetris, maar dat ging gelukkig weer over.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. http://nl.wikipedia.org/wiki/Brothers_In_Arms:_Road_to_Hill_30
    Zien is geloven ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ha Festina,
    Dat is meestal ook mijn benadering, maar nu het Edwin was die het zei denk ik dat ik het maar moet geloven. In ieder geval tot het tegendeel blijkt.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dag 23 Dingen en een mens,
    Dank voor de link. Het klinkt interessant. Ik kreeg overigens meteen de neiging de tekst te gaan verbeteren, maar dat zal wel weer flauw zijn.
    Ik bezit geen spelcomputer, zou ik deze game dan toch kunnen spelen? En zou ik hem op de bibliotheek kunnen lenen? Je ziet: ik ben bepaald niet op de hoogte.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Schrijver, het is erg lastig om in te schatten wat jij nu leuk vindt maar een heel oud spel dat het vaak goed deed in brede kring is Sim City. De eerste versie is zwaar gedateerd maar kun je gratis online spelen http://www.fan.tv/Digitaal/toontext.asp?id=23301

    Besef dan wel dat je het niet van de mooie beelden etc moet hebben, dit is echt een voorloper van the sims etc. Misschien kan je er ook niets mee. Je bouwt een stad en moet zorgen dat alles in balans blijft. Als je de burgers geen park geeft worden ze ontevreden, als je te veel belasting heft ook.

    Op het werk ken ik veel vrouwen die in online games als bejeweled zitten. Het puzzelgenre is ook heel populair.

    Op http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_games een overzicht van populaire games

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ha Edwin,
    Dankjewel. Het is overigens waarschijnljk maar beter dat ik het níet leuk vind, met mijn neiging tot verslaving... Ik weet nog goed hoe ik een halve nacht zat te tetrissen (op de gameboy) en vervolgens in bed nog urenlang blokjes zag vallen. Het gaat me in dit geval slechts om een indruk en om erachter te komen of het waar is wat jij beweert over al die mooie dingen die je van gamen kunt leren ;-)
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Beste Schrijverdezes,

    De Brothers in Arms-reeks bestaat uit drie delen. Het laatste deel (Hell's Highway, uit 2008) is zeker weten nog in een aantal bibliotheken verkrijgbaar. De game heeft versies voor zowel de PC als een aantal spelcomputers.

    Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dag 23 Dingen en een mens,
    Dank voor je advies. Ik weet niet of het gamen er echt van zal komen, want het kost natuurlijk tijd en levert misschien moeilijkheden op met de pc, maar je hebt me in elk geval een eindje op weg geholpen.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hidden object games. Een echte aanrader. Een soort zoek en vind. Ga eens naar Bigfish games. Kun je demo's voor 1 uurtje spelen. Mooiste zijn die van Mysterie case Files. Echte beauty's. Weet niet of je m of v bent maar bij vrouwen populair. En blijkbaar goed voor het geheugen als je wat ouder wordt. Zylom biedt die mogelijkheid ook trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dag Annie,
    Dankjewel! 1 uurtje moet te doen zijn. Leuk dat je niet weet of ik m of v ben. Je komt er vast nog wel achter, maar ik laat het even zo.
    Wat geheugentraining betreft zegt Douwe Draaisma in De heimweefabriek dat dat onzin is en ik vind het wel prettig om hem te geloven.
    Groet, schrvrdzs m/v

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Leesplein heeft net een interessant artikel over educatieve games gepubliceerd: http://www.leesplein.nl/LL_plein.php?hm=1&sm=2&id=37

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dag Anoniem,
    Ook anonieme tips worden in behandeling genomen ;-) Hartelijk dank, ik heb het nog niet gelezen maar hoop dat z.s.m. te doen. Het ziet er in elk geval leesbaar uit.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen