WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

donderdag 11 december 2008

Hyves en de bieb


Foto hier gevonden.

Tijdens de 23dingen-cursus kwam ter sprake dat de bibliotheek zich ook op Hyves zou moeten manifesteren, omdat je moet zijn waar je klanten (of je potentiële klanten) zijn. Ik dacht toen: kwaad zal het niet kunnen, maar het lijkt me een illusie om te denken dat je er klanten mee trekt als de bibliotheek verder niet verandert.

De laatste tijd las ik af en toe iets over bibliotheken die een Hyves-pagina hebben en ben ik eens wat verder gaan kijken (via deze pagina). Ik werd er niet erg enthousiast van. Hyves vind ik in de eerste plaats nogal lelijk (maar dat kan de bibliotheek niet helpen) en verder nogal onoverzichtelijk (idem). Dat laatste komt misschien omdat ik er niet aan gewend ben. Wat de bibliotheken op Hyves te bieden hebben vond ik niet bijzonder boeiend en het aantal 'vrienden' van bibliotheken vind ik niet overweldigend. Op vragen vanuit de bibliotheek komen meestal maar enkele antwoorden.

Tijdens de 23dingen had ik al vaag zo'n gevoel dat er iets niet klopte aan het idee van 'de bieb op Hyves' en dat gevoel heb ik nog steeds. Volgens mij maken we een denkfout als we redeneren: 'men' zit op Hyves en dus moeten wij daar ook zitten. Het lijkt mij dat we ons vooral moeten afvragen: waaróm zitten al die mensen op Hyves en niet bij ons, in de bibliotheek? M.a.w.: wat heeft Hyves dat wij niet hebben? En als we dat weten kunnen we zorgen dat we het ook krijgen en dan komen de mensen vanzelf (weer).

Dat is een vraag die ik zomaar niet kan beantwoorden, temeer daar ik zelf niet op Hyves zit en er dus helemaal niks zoek. Ik kan natuurlijk wel een poging wagen: op Hyves zoeken mensen gezelligheid, een vertrouwde omgeving, een beetje aanspraak, vriendschap zonder al te veel verplichtingen, tijdverdrijf, ongetwijfeld hier en daar (of misschien zelfs vaak) een 'levenspartner'. Voor 'jongeren' is Hyves een belangrijke hangplek, denk ik zo. Je zou het een 'digitale derde plaats' kunnen noemen, iets tussen huis en werk in, vertrouwd maar weer niet al te privé.

Kunnen we daar iets mee als bibliotheek? Ik denk eigenlijk van wel, al weet ik natuurlijk niet meteen hoe en sta ik er in mijn werk ver vanaf. (De mensen voor wie ik werk hebben hun hangplek in de bibliotheek van het verzorgingshuis, áls ze daar nog kunnen komen.)

Zo'n bibliotheek als die in Helsinki komt een eind in de richting denk ik. En uit de grote opkomst bij het Lezersfeest kun je opmaken dat veel mensen de bibliotheek een prettige plaats vinden om een avond door te brengen. Alleen moet er dan wel wat te beleven zijn. Wat mij betreft het liefst iets rond boeken en literatuur, maar dat kun je ruim opvatten natuurlijk. Minstens zo aantrekkelijk zijn als Hyves lijkt mij in elk geval zeker mogelijk.

27 opmerkingen:

  1. Het idee achter biebhyves is misschien "We komen naar de mensen toe". Maar de invulling van zo'n Hyve is best lastig. Ik vind dat Einhoven en de CDR het best aardig doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Henk,
    Die van Eindhoven had ik al gezien. Ik kreeg mijn twijfels bij hun vriendin 'Hi,I'm evii.Wanna fuck?'. Wat hebben wij haar te bieden?
    CDR is in meer dingen een voorbeeld, zoals het (tijdelijk) downloaden van muziek en het digitaal bestellen.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed verhaal. Grotendeels mee eens.
    Ik weet het ook niet.
    zie mijn twijfels

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Schrijver,
    Tja, dat zijn zo van die filosofische Hyve-vraagstukken. Wat Henk zegt: 'Best lastig'.
    Groet, Anna
    'blygth'

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waarom zou je speciaal de Hyves-bezoeker naar de bibliotheek willen lokken? De fitnesscentrumbezoeker, deMetro- en/of Spitslezer zou misschien net zo goed in aanmerking kunnen komen voor de honingpot? Maar dat is natuurlijk geen 23-dingen-idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Jouke,
    Dank voor je reactie. 'De bibliotheek op Hyves' vind ik een prima idee, maar het lijkt me toch een randverschijnsel en niet speciaal iets om trots op te zijn. Iedereen zit op Hyves tenslotte. Maar De Bijenkorf? De Hema? AH? Ik heb het nog niet opgezocht, maar ik vermoed van niet.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Anna,
    Tja, wat je zegt, het leven is niet eenvoudig. Kaastaart maken, dat is tenminste simpel. Maar de rest...
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag AvA,
    Je hebt helemaal gelijk, die andere groepen die je noemt zijn net zo goed 'doelgroepen' voor de bibliotheek, die er immers in principe voor iedereen is. Daarom is mijn idee: probeer erachter te komen waaróm mensen zich naar het fitnesscentrum begeven en waaróm ze die Metro e.d. lezen, en kijk eens of je iets te bieden hebt dat daar bij aansluit. Geen fitness-apparatuur in de bibliotheek, maar misschien wel een lezing over gezond leven én het laten zien van de boeken die we daarover hebben, ik bedenk maar even wat.
    Dat dat geen 23dingen-idee is zou wel eens kunnen kloppen, maar er zijn meer dingen onder de zon dan alleen de digitale, ja toch?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Schrijver,
    De kaastaart is inmiddels vrienden met de commune idtvdb.
    Groet, Anna
    'untuppera'

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Anna,
    'untuppera', dat kan niet waar wezen...
    Als ik ook vrienden ben met de commune, ben ik dan automatisch ook een vriend van de kaastaart?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Schrijver,
    Die weggehaalde reaktie komt van mij. Het vrfctwrd weigerde, dacht ik. Voor niets een nieuw blik open gemaakt!
    Groet, Anna
    'thoriste'
    p.s. Bijna voor niets.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Anna,
    Die weggehaalde reactie is inmiddels definitief weggehaald. Ik dacht al dat hij van jou was.
    'Voor niks gaat de zon op', zei mijn oma.
    Waarom een blik openmaken als het ook met untuppera kan?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Schrijver,
    Ja helemaal. En de stoofperen doen ook een verzoek, ze zijn zojuist vrienden geworden met de kaastaart, die net vrienden werd met een chocoladeletter, de M als ik het goed zie.
    Groet, Anna
    'lutchelou', echt waar...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Anna,
    Ik moet ineens weer aan die legendarische 23dingen-koelkast van je denken!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Jouke,
    Ik zat er helemaal naast: zowel De Bijenkorf als de Hema als AH hebben hun eigen Hyves, zij het dan bedoeld voor personeel, zoiets als onze 'Bibliotheek 2.0'.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha Schrijver,
    Toen de kikkers kwaakten en de hommels zoemden...
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha Anna,
    ... en de Gigantesbonen groeiden.
    Ja, toen was het zomer...
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha Schrijver,
    Altijd beter, zomer.
    En zie daar het vrfctwrd: 'wollyzin'!
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha Anna,
    Meer een winterwoord vind ik. Doet me denken aan breipennen en kabels.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Moeten? Bibliotheken moeten ook niets met Hyves. Bibliotheken zouden iets op Hyves kunnen doen.

    Natuurlijk is Hyves geen wondermiddel waar je door alleen maar een account of Hyve aan te maken ineens meer mensen naar je bibliotheek trekt.

    Als je als Bieb een Hyve start, moet je deze natuurlijk ook actief bijhouden (net zoals je op je website ook al doet of zou moeten doen) om deze voor hyvers interessant te houden.
    Koppelen aan je catalogus, foto's van activiteiten plaatsen, activiteitenkalender bijhouden, informatie over openingstijden e.d. bijhouden.
    En naast het actief bijhouden moet je natuurlijk ook de hyve inzetten voor die zaken die je op je normale website niet kunt doen (dit zal per bibliotheek site en content management waarschijnlijk ook verschillen).

    Persoonlijk denk ik dat als de bieb zich meer online wil profileren (wat volgens mij een goede marketingstrategie is (en ook weer een heel andere discussie)). Het zeker niet alleen redden door alleen een Hyve aan te maken. Men moet als bieb ook voor de klant gebruiksvriendelijke tools ontwikkelen die het gebruik van de bibliotheekdiensen makkelijker maken. B.v. een systeem wat een mailtje stuurt als boeken bijna te laat zijn, waarop de klant vervolgens kan inloggen en online zijn boeken met een klik kan verlengen. Wat het voor jongere (en oudere) klanten mogelijk maakt om een mooie lijst weer te geven met boeken die ze geleend en gelezen hebben, met opmerkingen die zij hier zelf bij hebben gezet. Deze lijst zou men dan natuurlijk met een leuke widget / gadget in hun eigen hyves pagina kunnen plaatsen. Dan zou men als bieb Hyves nuttig kunnen inzetten.


    Uiteindelijk is Hyves slechts een van de vele tools die men als bibliotheek kan gebruiken. Dat deze mogelijkheid er is, betekend niet dat het moet. Wat men als bibliotheek imho wel zou moeten is weten dat deze tools er zijn en wat de mogelijkheden en beperkingen hiervan zijn. Dan kan men als bibliotheek zelf de afweging maken om deze tools wel of niet te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dag Jeroen,
    Hartelijk dank voor je reactie en voor de aanvulling en nuancering. Het woord 'moeten' gebruikte ik omdat ik inderdaad tijdens de 23dingen-cursus de indruk heb gekregen dat 'op Hyves gaan', net zoals b.v. chatten met je klanten, iets was wat zou moeten. Dat kan aan mij liggen, want ik was nou niet bepaald de meest enthousiaste 23dingen-cursist aller tijden.
    Je hebt natuurlijk gelijk dat je als bibliotheek op Hyves dingen voor je klanten kunt doen die je op je website niet kunt doen. Ik vind het dan wel weer een beetje tegenstrijdig dat je op Hyves 'naar je klanten toe komt' en dat die klanten dan vervolgens weer naar jou toe moeten komen als ze iets in de Krantenbank willen opzoeken, maar dat is weer iets anders. Waar het mij om ging is dat we ons eens zouden kunnen afvragen wat al die mensen eigenlijk zoeken op Hyves en ons daarna afvragen of wij hun dat in een nadre vorm ook kunnen bieden en misschien zelfs beter. Het was dus geen stukje tegen 'de bieb op Hyves'. Maar ik denk wél dat al die 'tools' die we bij de 23dingen leerden, zelfs als we ze allemaal gaan toepassen, niet echt tot een wezenlijke verandering bij de bibliotheek zullen leiden, terwijl zo'n verandering waarschijnlijk wel nodig is om te overleven. Maar daar heb je mijn wantrouwen tegen 23dingen-tools weer...
    Groet, schrvrdzs
    p.s. Dat idee om mensen erop attent te maken dat hun uitleentermijn verloopt bestaat wordt volgens mij wel hier en toegepast, maar zou natuurlijk overal moeten. Al vraag ik me meteen af waarom de bibliotheek dan niet gewoon zelf automatisch verlengt, dat is toch het allerklantvriendelijkst? Iets als: 'De uitleentermijn van uw boek is vandaag door ons met 3 weken verlengd. Wij maken u erop attent dat dit slechts 3x mogelijk is en dat er daarna leengeld wordt berekend.' Ik verzin maar wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Beide heren: bedankt voor deze boeiende bijdragen!

    Met mijn (zeer beperkte) Hyves-ervaring (ik voel me geroepen door mijn werk anders zou je me daar echt niet zien!)heb ik het idee dat Hyves een bescheiden middel is om mensen die je anders niet zou bereiken misschien af en toe te laten weten dat er een bibliotheek is en dat die misschien iets te bieden zou kunnen hebben.
    Wondermiddel? Nope/never.
    Kansje? Misschien wel en niet laten lopen (zoveel tijd kost het nou ook weer niet).

    groeten uit Enschede

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dag Jouke,
    Dat je mij tot de heren rekent vind ik heel leuk, maar ik moet je bekennen dat ik eigenlijk een 'dame' ben, d.w.z. iemand van het vrouwelijk geslacht. Nu dit 'geheim' enkele maanden geleden door een heer uit Middelburg aan een dame uit Enschede is onthuld vind ik het niet eerlijk jou die informatie te onthouden...
    Groet van (voor deze ene keer) schrijfsterdezes

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ai.
    Dank voor je bericht schrijver :-).
    Heer uit Middelburg en dame uit Enschede, je maakt het spannend!
    (O ja: Jouke is een friese jongensnaam, dus ben geen meisje/dame. Om alle misverstanden voor 1ns en altijd uit te sluiten)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dag Jouke,
    Bedoelde heer en dame kun je vinden door (elders) even terug te bladeren naar berichten over de OCN. Daar is het verraad gepleegd, d.w.z. mijn ware aard onthuld, in alle onschuld overigens.
    Dat Jouke een jongensnaam was had ik al die tijd al gedacht, maar met Friese namen zit je wel eens fout natuurlijk (Anne b.v.).
    Groet van (nu echt voor de laatste keer) schrijfsterdezes

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dag Jouke,
    Wat betekent sjees?? Een Friese sjees? Of is het sms-taal? Ik kom er niet uit.
    Verklaar je nader a.u.b.!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen