WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

dinsdag 30 december 2008

al@din nieuwe stijl 2


















Foto hier gevonden.

'De kroketten in het restaurant / zijn aan de kleine kant.' Vanmiddag, toen ik op weg was naar de kantine om een broodje te halen kwam ik op de trap een collega tegen die net een kroket had gekocht. Ik citeerde bovengenoemd gedicht en vroeg: van wie is dat ook alweer? Prompt antwoordde mijn collega: van X.

Deze collega is bibliothecaris (neem ik althans aan) en werkt al jaren voor al@din. Zou dat de verklaring zijn voor zijn kennis omtrent dit gedicht? Of komt het door iets anders, b.v. doordat hij dol is op kroketten of omdat hij graag gedichten leest of omdat de dichter uit R'dam komt of omdat het gedicht op een schort van Plint staat dat hij misschien thuis heeft hangen? Ik heb geen idee.

Waarom schrijf ik dit op? Omdat ik het wel een aardige illustratie vind bij mijn stukje van eergisteren over al@din, waarop de immer kritische Tenaanval een reactie gaf met daarin o.a. deze regels:

Zo raar vind ik dat niet hoor, dat de bibliotheek de beste antwoorden wil leveren. De bibliotheek profileert zich (zeker met Al@din) als dé vraagbaak voor iedereen en als leverancier van betrouwbare informatie. Dan is het niet zo gek dat ze dan ook de beste informatie willen leveren.

Waarop ik weer zou willen zeggen: de bibliotheek kan zich wel zo willen profileren, maar is dat terecht? Op de site van al@din staat:

Voor de beantwoording van moeilijke vragen beschikt al@din over een netwerk van specialisten buiten het netwerk van de openbare bibliotheken.

En dat lijkt me nogal logisch. Een bibliothecaris is weliswaar óók een specialist, maar dan op het terrein van ontsluiten, rubriceren, terugvinden, enz. van informatie. Een bibliothecaris kan als het goed is ook beoordelen of een informatiebron als betrouwbaar te beschouwen is. Maar een bibliothecaris weet verder niet meer dan wat een gemiddelde ander weet. Ja, een bibliothecaris die dol is op voetbal weet misschien wie in de wedstrijd Nederland-Hongarije in 1984 het Nederlandse doelpunt maakte (ik noem maar wat). En een bibliothecaris die gaag breit weet misschien hoe je een hiel maakt in een eigenstgebreide sok. Maar dat is toeval. Het eerste weet mijn collega van de financiële administratie ook en het tweede kon mijn oma je ook haarfijn uitleggen. En als iets niet op internet of in een boek te vinden is, kan een bibliothecaris het ook niet voor je vinden. Daarom is het fijn dat de financiële administrateur en de sokkenbreiende oma nu via al@din de kans krijgen anderen met hun kennis/deskundigheid van dienst te zijn. (Vooropgesteld dat ze daar zin in hebben natuurlijk, maar dat zal moeten blijken.) En dan heb je ook nog de gepensioneerde professor en de amateur-archeoloog en de moeder van een groot gezin en noem al die bronnen van kennis, ervaring en levenswijsheid maar op.

Ik vind het een heel goed idee dat de bibliotheek gaat proberen via al@din al deze bij allerlei mensen aanwezige kennis en deskundigheid te ontsluiten en wie weet ook te rubriceren en terugvindbaar te maken. Maar laten we maar liever niet de illusie koesteren dat we het zelf allemaal het beste weten, want dat is niet zo en dat is ook nergens voor nodig. Vind ik.
Als we hopen (en eigenlijk ook een beetje denken) dat we zelf de beste vragenbeantwoorders zijn, waarom beginnen we hier dan aan? Zijn we straks teleurgesteld als blijkt dat 'het publiek' er toch beter in is? Of zijn we juist teleurgesteld als blijkt dat het niveau blijft zoals het was en dat we dus inderdaad blijkbaar de beste waren óf dat we anderen niet hebben weten te motiveren om mee te doen?

Zo, en nu is het hoog tijd om oliebollen te gaan bakken.

Weet iemand misschien, net als mijn collega, de dichter van de kroketten uit zijn/haar hoofd? (Niet googelen, want dan is het meteen raak.)

16 opmerkingen:

  1. Ha Schrijver,
    De Kuip, 17-10-'84, WK-kwalificatieduel Nederland-Hongarije. Wim Kieft scoort 1-0 in de 19e minuut. Wedstrijd eindigt in 1-2.
    Oliebollen, lkkr!
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Anna,
    Ik mag toch hopen dat de j.m. dit gewoon gegoogeld hebben? Of werk je stiekem op een financiële administratie? Hoe dan ook: ik ben onder de indruk!
    Ja, de boll'n benn'n weer best. Zal ik er wat opsturen?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Appelflappen, oliebollen en mierzoete Engelse mince-pies staan allemaal klaar om het oudejaar uit te luiden dus nu even Al@din beantwoorden. In je eerste post vraag je je af of faciliteren van vraagbeantwoording eigenlijk niet al genoeg is? Nee dus. Als de bibliotheek zo makkelijk zijn deskundigheid uit handen gaf dan zouden we de service aan jouw klanten ook wel kunnnen beperken tot 'faciliteren' en ze een telefoonnr. geven waar ze hun materiaal hoogst persoonlijk direct kunnen reserveren.
    Uiteraard weten bibliotheekmensen niet alles zelf, maar ze zijn wel deskundig in het zoeken van antwoorden in veel meer bronnen dan de omnipresent Google. Natuurlijk zit er in de hoofden van mensen nog veel meer kennis dan en het is een interessante stap om te zien of de nieuwe antwoordservice dat kan aftappen. Dat is een mooie taak van de bibliotheek: toegankelijk maken van informatie, zelfs als dat alleen in het hoofd van individuen zit, maar die individuen zijn niet verplicht dat antwoord te geven of daar een kwaliteitsgarantie aan te verbinden. De bibliotheek heeft die verplichtingen wel en als zodanig is het te hopen dat de bibliotheek daarin een rol voor zichzelf claimt en de lat hoog legt en streeft naar het beste antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Ria,
    De oliebollen zijn klaar en voor een deel al opgegeten, maar met de appelbeignets ben ik nog bezig (ik neem even een kleine pauze), dus ik kan nu niet echt antwoorden, maar in elk geval alvast hartelijk dank voor je reactie waar ik zeker over zal nadenken.
    Wat mince-pies zijn weet ik niet, maar dat zal ik googelen en als dat niet lukt aan al@din vragen.
    Zalig uiteinde & goed begin toegewenst voor jou & de jouwen, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schrijver,
    Ik bedoelde niet dat bibliothecarissen veel meer wéten dan niet-bibliotheekmedewerkers maar ik bedoelde dat ze veel beter/sneller/efficiënter informatie kunnen opzoeken dan anderen.
    In het algemeen gesproken dan. Natuurlijk zijn er vragen waar kenners direct, uit het hoofd, een antwoord op kunnen geven maar dat moet je maar net weten. Als je in de bibliotheek een vraag krijgt over voetbal kún je inderdaad even naar je collega van de financiële administratie (als Anna niet in de buurt is) maar waarschijnlijk heb je dat feitje sneller opgezocht in een voetbalencyclopedie.
    Overigens werkt het bij mij wel zo dat ik dat soort feiten dan onthou (behalve als het over voetbal gaat). Dus daarmee weet ik soms toch meer dan een niet-bibliothecaris.

    Met niet-kritische groet..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag allen,
    Het wordt me te ingewikkeld, daarom: tot later.
    Jammer Tenaanval, ik vind kritiek krijgen het leukste van bloggen. Een voetbalencyclopedie, bestaat die trouwens echt?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Schrijver,
    Ja, 'De grote voetbalencyclopedie' bestaat echt. Hoe beoordeel je dit antwoord en zou je het kwalificeren als het beste? Ik hoop zo op profilering voor dtvdb!
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Anna,
    Als je het mij vraagt is dit antwoord perfect. Dus kwalificatie nr. 1 voor dtvdb, waar hij voor mij trouwens al lang stond, maar dan om andere redenen.
    Krijg je bij die voetbalencyclopedie elk jaar supplementen, of is het een on-line encyclopedie?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Schrijver,
    Reuze bedankt, daar doe ik het allemaal voor! Die voetbalencyclopedie is een boek, hoe dat updates binnenhaalt, geen idee. On-line bijhouden is makkelijker, vrees ik. En voetbalplaatjes sparen bij de supermarkt, leerzaam en leuk!
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Anna,
    Je zult nog eens een vette prijs winnen! Of een dikke.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Anna,
    Of alledrie. Ik heb trouwens een deksel in de tuin gevonden met een koningin erop. Het is oranje, klopt dat?
    Groet, schvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Schrijver,
    Oranje, ja dat klopt! Staat er 1948-1973 op? Dan is het echt ons deksel, wat een geluk, precies idtvj! Schiet 'm maar snel terug, de j.m. zijn al op weg naar de radarpost.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Anna,
    Inderdaad reuze toevallig, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, gelukkig maar. Het moet haast wel jullie deksel zijn en als het een andere is zal hij ook wel passen. Ik weet niet hoe ik hem terug moet schieten, dus ik stuur hem met de post. Dan komt hij pas maandag, maar er hoeft nu toch voorlopig geen carbid meer in?
    Groet, schvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Schrijver,
    Dik tof! En voorlopig even geen knallen meer, de pluizen kunnen weer uit onze oren. Ik ga de j.m. terugfluiten en zeggen dat ze maandag aan de dijk kunnen gaan staan.
    Groet, Anna
    p.s. D lblln zn p!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha Anna,
    Hier zijn ze ook op. Weer een jaar wachten...
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen