maandag 29 december 2008
al@din nieuwe stijl
Al jaren geleden zei een van mijn collega's eens tegen me: waarom geven ze bij al@din niet ook mensen van buiten de bibliotheek de gelegenheid antwoord te geven? Er zijn toch zoveel mensen die ergens verstand van hebben en die het misschien leuk vinden anderen te laten meeprofiteren van wat zij weten? Ik vond dat een goed idee, maar zowel mijn collega als ikzelf hadden niets met al@din te maken en konder er dus geen invloed op uitoefenen.
Maar het is er zonder ons ook van gekomen: al@din wordt een 'community', lees hier maar. Ik vertelde dit aan bovengenoemde collega en zei erbij dat men hoopt dat de bibliotheek de beste antwoorden gaat geven, zoals uit deze regels blijkt:
In deze open omgeving beantwoordt niet alleen de bibliotheek vragen, maar kan iedereen dat doen. De vraagsteller waardeert vervolgens de verkregen antwoorden. Een uitdaging voor de bibliotheek om de kwalificatie voor het beste antwoord in de wacht te slepen.
Mijn collega zei hierop (ongeveer): 'Wat is dat nou weer voor onzin, waarom moet de bibliotheek de beste zijn? Het gaat er toch om dat op een vraag het beste antwoord komt en dat de bibliotheek vrager en beantwoorder bij elkaar brengt? Het is toch al prachtig als door onze bemiddeling mensen een goed antwoord krijgen? We hoeven toch niet per se zelf te scoren? Nu lijkt het net of we denken: leuk dat u meedoet, maar geef a.u.b. geen al te goed antwoord, want daar willen we graag zelf het beste in zijn. Denken we als bibliothecarissen nou echt dat we overal verstand van hebben?' Ik vind dit goede vragen en daarom schrijf ik ze op. Misschien kan iemand die dit leest uitleggen waarom de bibliotheek zo graag zelf de beste vragenbeantwoorder wil zijn i.p.v. 'slechts' de instantie die er voor zorgt dat het beste antwoord de vragensteller bereikt.
Labels:
aladin,
aladin nieuwe stijl
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ha schrijver,
BeantwoordenVerwijderenZo raar vind ik dat niet hoor, dat de bibliotheek de beste antwoorden wil leveren. De bibliotheek profileert zich (zeker met Al@din) als dé vraagbaak voor iedereen en als leverancier van betrouwbare informatie. Dan is het niet zo gek dat ze dan ook de beste informatie willen leveren.
Ik vind het nog vrij bescheiden geformuleerd: "een uitdaging om de kwalificatie voor beste antwoord in de wacht te slepen". Dat geeft anderen toch een heleboel ruimte om mee te doen lijkt me.
Ha Tenaanval,
BeantwoordenVerwijderenIk zal er bij gelegenheid (hopelijk nog dit jaar) met de collega die mij tot dit stukje gebracht heeft over praten en eens kijken of daar nog nieuwe argumenten uit voort komen.
Mijn eerste gedachte is: de bibliotheek levert geen informatie, maar verschaft toegang tót informatie. Maar zoals bekend heb ik niet geleerd voor het bibliotheekvak en dat heeft al eerder tot domme gedachten geleid. Gelukkig word ik dan af en toe gecorrigeerd en zo leer ik bij.
Groet, schrvrdzs
Ik vind het echt eigentijds als de bibliotheek haar rol breder maakt: dus vraag en antwoord bij elkaar brengen. Heb Aladin altijd de gekste samenwerking ooit gevonden. Dat iedereen moest mee doen. Ook kleine bibliotheken die nauwelijks in staat waren het formatietechnisch te realiseren maar ook onvoldoende niveau konden bieden. Had dit gewoon bij de grote stadsbibliotheken en PBC'en gelaten. Daar was de expertise vanuit het leenverkeer. Daar zaten de Kezen, de nieuwsgierigen, de zoekers en vinders. Zij hadden de ervaring en werkten al jaren met derden samen........
BeantwoordenVerwijderenHa Conny,
BeantwoordenVerwijderenDank voor deze toevoeging. Ik heb dat nooit geweten, dat al@din een verplichting was voor elke bibliotheek. Wie bepaalt zoiets? Ik vind het op het eerste gezicht net zo vreemd als jij.
'De Kezen', die is mooi! Het was, uiteraard, ook een van hen die de dichter van de kroketten meteen wist.
Groet, schrvrdzs