WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 6 september 2009

Wat ik las 24

Ik wil proberen uit te leggen waarom ik Weg van Minke Douwesz minder goed vind dan Het Bureau van J.J. Voskuil. Ik loop er al een tijdje over na te denken en zit ook al enkele uren aan dit stukje te prutsen (en het is helaas niet zo dat de stukjes waar je het langst mee tobt ook de beste worden), maar het is iets waar ik maar moeilijk 'de vinger op kan leggen'. Toch weet ik heel zeker dat het zo is (d.w.z. voor mij), maar hoe komt dat dan?

Dat ik Weg met Het Bureau vergelijk komt omdat verschillende recensenten dat doen. Uit mezelf zou ik er misschien niet opgekomen zijn, maar er zit beslist wat in. Beide auteurs beschrijven gedetailleerd wat hun hoofdpersonen dagelijks doen. In enkele recensies wordt dit 'hyperrealisme' genoemd. De recensies die ik over Weg gelezen heb zijn, op een na, allemaal erg lovend. Míjn mening wordt goed verwoord in die ene die wat minder lovend was, van Daniëlle Serdijn in De Volkskrant (niet on-line te vinden, eventueel te lezen via de Krantenbank).

Weg heeft me met zijn 575 pagina's vele uren aangenaam bezig gehouden en het boek was ook voor mij, zoals verschillende recensenten het noemden, verslavend, net zoals ik Het Bureau verslavend vond. Maar verslavend en goed zijn twee dingen die weliswaar soms kunnen samenvallen zoals dat het geval was bij Het Bureau, maar dat niet altijd doen.

Weg gaat over het einde van de relatie van twee vrouwen: Edith en Norma. Zij hebben zeven jaar een relatie en wonen daarvan drie jaar samen op een boerderijtje in Drenthe(?), samen met een teckel, twee ezels en twee poezen. Toen ze nog niet samenwoonden gingen ze in de weekenden wandelen en hadden ze het fijn, maar nu, in het idyllische boerderijtje, gaat het mis. Ze eten en slapen nog samen, maar leiden verder ieder een heel ander leven. Norma drinkt teveel en kijkt elke avond tv en doet af en toe mee aan acties van de milieubeweging. Edith werkt aan haar proefschrift, leest en luistert naar muziek in haar werkkamer.

Edith is als gynaecoloog aan een ziekenhuis verbonden en schrijft een proefschrift over anorexia. Norma was lerares biologie maar is overspannen geraakt en gestopt met werken en zorgt nu voor het huishouden en de dieren. Zij verwijt Edith dat ze teveel tijd in haar proefschrift steekt en dat ze nooit meer samen iets leuks doen. Edith beseft dat haar liefde voor Norma voorbij is en wil de relatie beëindigen. Norma verzet zich hiertegen. Het huis is eigendom van Edith en zij wil dat Norma vertrekt, maar Norma laat zich niet wegsturen. Uiteindelijk lukt het Edith met behulp van een advocaat om Norma te laten verhuizen. Het boek is geschreven vanuit het gezichtspunt van Edith en je identificeert je als lezer dus vooral met haar. Toch werd ze mij daardoor niet sympathiek.

Als Edith zich realiseert dat ze van Norma af wil lijkt ze heel redelijk: het huis is van haar, dus Norma moet verhuizen. Norma reageert niet zo redelijk: ze breekt de gezamenlijke cd's doormidden, maakt twee afdelingen in de keukenkastjes, verschanst zich in de slaapkamer, draait keiharde muziek, schreeuwt, huilt, wil als Edith een weekend weggaat niet voor de hond zorgen (wat dramatische gevolgen heeft), dreigt met zelfmoord en confronteert Edith met haar ooit gedane belofte om te trouwen. Edith blijft vrnl. kalm en gaat haar eigen gang, leest Oorlog en vrede, gaat uit eten met de bibliothecaresse van het ziekenhuis op wie ze erg gesteld is en begint met haar een soort brievenroman, ontdekt Rachmaninov, meldt zich weer aan bij haar oude roeiclub (waar ze Norma destijds heeft leren kennen), koopt een Saab, viert haar verjaardag in een huisje op Schiermonnikoog met de huisgenoten uit haar studententijd. Zij lijkt de beheersing en de beschaving zelve. Toch had ik stiekem wel begrip voor de zich niet beheersende Norma en kon ik me haar wanhoop en haar uitbarstingen indenken, al lijkt het eigenlijk niet de bedoeling van het boek te zijn dat je zo over Norma gaat denken.

Alledaagse handelingen als tandenpoetsen, tafeldekken, eten koken, de dieren verzorgen, de krant uit de brievenbus halen, thee zetten, boodschappen doen, gebeurtenissen op het werk, enz. enz. vormen een belangrijk onderdeel van het boek en zorgen volgens mij voor het verslavende effect. Je zit met je neus op het leven van Edith en het lijkt bijna of je zelf dat leven leeft. Ik vind dat erg knap gedaan, omdat het 575 pagina's lang niet gaat vervelen, al komt het daar wel eens even in de buurt.

In Het Bureau overkwam het me veel minder dat ik het gevoel had de hoofdpersoon echt op de huid te zitten, ook al worden daarin eveneens veel 'triviale' handelingen beschreven zoals het elke werkdag inschuiven van het naambordje, het open (en weer dicht) doen van het raam, het inschenken van de karnemelk, het aanhechten van het rondzendformulier enz. enz. Misschien trad hier dat me vereenzelvigen met de hoofdpersoon minder op omdat Maarten Koning een man is en ik niet. Dat zou kunnen. Maar ik denk toch dat het iets anders is, en dat dát het ook is wat ertoe leidde dat Het Bureau voor mij een belangrijk boek werd en Weg 'slechts' een onderhoudend boek (waarbij ik meteen wil zeggen dat ik onderhoudend zijn beslist waardeer in een boek).

Bij al die alledaagse handelingen in Weg dacht ik slechts aan die handelingen op zich. Ja, om thee te zetten moet je eerst de ketel vullen en die dan op het fornuis zetten en als je een hond hebt moet je die elke dag een paar keer uitlaten. Kleren moet je zo nu en dan wassen en daarna te drogen hangen, om te kunnen eten moet je boodschappen doen. Enz. Zo is het leven nu eenmaal.

Het verschil met Voskuil is voor mij, denk ik, dat in de handelingen die zijn hoofdpersoon Maarten Koning dagelijks verricht iets van tragiek te proeven is. De tragiek van het leven dat nu eenmaal z'n alledaagse eisen stelt, maar waarvan je ooit hoopte dat het je iets bijzonders zou brengen, iets dat dat alledaagse zou overstijgen.

Edith lijkt dik tevreden als Norma uiteindelijk, na een paar maanden, eigen woonruimte heeft gevonden en het veld ruimt. Eindelijk het huis voor zichzelf, lezen en muziek luisteren in de woonkamer, geen ruzies meer. Werken, vriendinnen om mee te praten, de roeiclub, een glaasje wodka.

Bij Voskuil is er ook het werk, zijn er ook glaasjes (in zijn geval jenever), vrienden waarmee gepraat wordt, de wandelingen. Maar bij hem heeft dat allemaal een weliswaar niet zo opvallende, maar toch altijd aanwezige ondertoon van droefheid, van onvermogen, van je realiseren dat vriendschap en solidariteit niet bestaan en dat het streven naar een leven zoals je het zou willen leiden altijd gedoemd is te mislukken. Bij Voskuil knaagt er iets, bij Douwesz niet. Voskuil overstijgt het particuliere, Douwesz blijft daar voor mijn gevoel in steken. Douwesz schrijft heel knap op wat je al wist, Voskuil laat je iets ervaren waarvan je je nog niet op díe manier bewust was. Douwesz kijkt naar het bekende op een bekende manier, Voskuil kijkt naar het bekende op een nieuwe manier. Zoiets.

Ik betwijfel of het zo een beetje duidelijk is, maar beter zal het niet worden. En je kunt tenslotte ook niet de hele dag aan zo'n stukje schrijven. Er moet thee worden gezet, eten gekookt, er moeten boodschappen worden gedaan, enz. enz.

12 opmerkingen:

  1. Het fantastische van het bureau is, dat er duidelijk uit blijkt dat het leven geen zin heeft. En dat in de positiegve zio van het woord. We gaan nergens naar toe. We leven nu, en maar één keer.
    In het eerste deel van het bureau gaat Marten werken. Hij mag van Nicolien alleen werk gaan doen dat nergens voor dient.
    Het leven sleept zich voort. Dat is niet negatief, het is vorm gegeven in een berustende en droeve kadans, die ook spreekt uit bijv de muziek van Mahler. En zeker niet uit Rachmaninov. Je moet het doen met wat er is, want er komt niets anders. Er is geen hoop op iets beters. Je kunt er wel het beste van maken.
    UIt hje recensie maak ik op dat de hoofdpersoon uit dit boek wel hoop koestert. En daarmee gaat de melancholie verloren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Albert,
    Dank voor deze aanvulling. Als ik dat 'en daarmee gaat de melancholie verloren' eerder had gelezen, had ik misschien minder moeite gehad met het schrijven van mijn stukje. Want inderdaad, in Weg ontbreekt de melancholie die in Het Bureau altijd aanwezig is.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Schrijverdezes,

    Allereerst: fijn dat je weer productief geworden bent!
    Vervolgens; je analyse van Maarten Koning vind ik erg interessant. Ik blijk vaak te veel op de bijfiguren gelet te hebben, waarschijnlijk omdat ik daar veel collega's in meende te herkennen.
    Als het niet zo'n werk was, zou ik Het Bureau eigenlijk nog eens moeten gaan lezen.

    H.gr. 80+

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Tachtigplusser,
    Met je laatste regel ben ik het helemaal eens. Misschien moeten we het hoorspel nog eens beluisteren?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag schrijver,
    Het is je uitstekend gelukt het verschil (voor jou) tussen beide boeken te beschrijven. Dat betekent dat Voskuil op het lijstje "mogelijk ooit" komt en "De Weg" ongelezen zal blijven. Voorlopig heb ik, mede dankzij veel boekenbonnen, een stapel van ongeveer 25 nieuwe boeken liggen die me liggen te verleiden en tegelijktijd eens te meer doen beseffen dat er een eindigheid zit in het aantal boeken dat een mens kan lezen. het zou misschien verstandig zijn om te stoppen met het lezen van biebblogs die allemaal zulke interessante tips geven.......
    Maar ja, ik ben nu eenmaal niet verstandig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag AvA,
    Vijfentwintig nieuwe boeken! Noem er eens een paar van als je wilt? Inderdaad, je kunt maar een beperkt aantal boeken lezen. En dan lees ik ook nog vaak een boek waarvan ik denk dat ik net zo goed niet had kunnen lezen. Het is frustrerend, maar het is niet anders.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag schrijver,
    Annie Proulx:"Goed zoals het is" en "Les pieds dans la boue"; Kees Slager: "Zeeuwse vrouwen"; Schlink: "De voorlezer"; Edwin Winckels: "Het Barcelonagevoel"; T Wieringa: "Ceasarion";Paulien Cornelissen "Taal is zeg maar etc "; Boyden: "Through black spruce"; Claudel: "Het verslag van Brodeck"; Koos v Zomeren: Het complete Rekelboek";Gröndahl:"De tijd die nodig is"
    Vaak stel jij in je antwoord op een reactie een vraag aan de reageerder. Waarschijnlijk een mengsel van beleefdheid, oprechte interesse en aanleiding tot discussie. Misschien spelen nog andere zaken mee. Meestal ga ik daar maar niet op in, maar deze keer vind ik dat je recht op antwoord hebt om te checken waar jij me eventueel beïnvloed hebt.
    Ik stap met een verlanglijstje de winkel in, maar pak vaak ook wel iets mee wat me plotseling aantrekt, wat supergoedkoop is of waar een aardig mens heel enthousiast over staat te praten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag AvA,
    Een heel gevarieerd lijstje, en dan ook nog in verschillende talen. Dat (ik bedoel nu die talen) doe ik je niet na. Ik heb maar enkele van de boeken die je noemt gelezen (nl. die van Schlink, Van Zomeren en Wieringa). Het complete Rekelboek vond ik erg leuk, hoewel ik niet speciaal van honden hou.
    Invloed van mijn kant bespeur ik in je lijstje eigenlijk niet, behalve misschien in het geval van Caesarion, al is dat boek natuurlijk her en der aangeprezen.
    Dat ik vaak vragen stel in een reactie realiseerde ik me eigenlijk niet. Ik geloof niet dat ik het uit beleefdheid doe, maar gewoon omdat ik nieuwsgierig ben naar het antwoord. Het staat iedereen natuurlijk vrij om al dan niet te antwoorden. Maar misschien zet ik ongewild mensen soms een beetje onder druk. Dat is dus niet de bedoeling.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het verschil tussen Het Bureau en
    Weg dat er bij Voskuil geen plot is en bij Weg wel. En dat maken het dan voor mij het heel verschillende romans. Bij Weg komt de hoofdpersoon langzamerhand tot het besef met de relatie te stoppen en daar maatregelen voor te nemen. Maarten neemt geen beslissingen maar heeft wel constant twijfels of spijt. En wat dat betreft lijken de hoofdpersonen wel op elkaar. En beter of slechter, in het begin pakte Weg me meer dan Het Bureau, maar op het eind vond ik Weg zodanig inzakken dat ik de laatste bladzijdes moet lezen. En Het Bureau, dat kabbelt maar door, en ondertussen heb ik wel alles zonder problemen uitgelezen. Maar of dat het beste criterium is?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Liek,
    Misschien is het ook wel een beetje onzin om de twee boeken met elkaar te gaan vergelijken alleen omdat een paar recensenten dat ook doen. Ze hebben vrnl. gemeen dat er zoveel alledaagse handelingen in beschreven worden, maar verder zijn ze inderdaad verschillend. Het was wel een handige kapstok om er een blogpost van te maken in elk geval...
    Je hebt gelijk wat betreft die plot, al geloof ik dat het in Weg net als in Het Bureau toch vooral gaat om de vraag hoe je je door het leven slaat.
    Ik vind niet dat Het Bureau maar voortkabbelt, juist de kleine variaties maakten het voor mij boeiend.
    Leuk te merken dat je ook een Bureau-liefhebber bent. Ik herinner me niet dat dat eerder ter sprake is geweest, maar misschien ben ik het gewoon vergeten. Heb je Binnen de huid ook gelezen, of heb je daar nog geen tijd voor gehad?
    Groet, schrvrdzs
    p.s. Weg verveelde me niet overigens, maar het stemde me evenmin tot nadenken. Bovendien kon ik er nergens eens even om (glim)lachen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hoi schrvrdzs,
    De kapstok is in ieder geval leuk en wat mij betreft ook effectief want het geeft wel wat over na te denken. Ik moet toegeven dat bij beide boeken inderdaad te vergelijken zijn in thema en het beschrijven van de alledaagse werkelijkheid. Ik heb het Binnen de huid (nog) niet gelezen. Ik ben nu even op roman-dieet vanwege mijn scriptie. Maar zodra dat voorbij is ga ik het toch eens ter hand nemen. Was het mooi?
    groetjes,Liek
    PS, Wat betreft de (gemiste) glimlach kan ik je gelijk geven.
    PPS. Ik heb een beetje een (haat is wat te sterk gezegd)irritatie-liefde-verhouding met Voskuil, het leest als een trein maar ik ben voortdurend tegen die man aan het praten, 'doe nu iets', 'nu ben je zelf niet zuiver', enz.
    Hij weet me in ieder geval aan de gang te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Liek,
    Ik vond Binnen de huid vooral onverwacht. Er kwam een kant van Maarten Koning in naar voren die ik niet vermoed had. Dat was even slikken, maar ik heb het met belangstelling en toch ook wel met genoegen gelezen. Het zou me niet verbazen als je tijdens het lezen van dit boek nog vaker met Koning in discussie wilt gaan dan bij Het Bureau. Ik wil er nog steeds eens een blogstukje over schrijven, maar ik weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken en inmiddels zou ik het boek opnieuw moeten lezen.
    Gat het goed met je scriptie? Veel sterkte gewenst!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen