WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zaterdag 2 februari 2008

Digi-taalvraag

Weet iemand wat het lidwoord voor weblog / blog is? Ik heb de neiging dé weblog en hét blog te schrijven en vind dat zelf nogal onlogisch. Onze Taal zegt dat het allebei mag, maar hoe is de praktijk?

2 opmerkingen:

  1. Goede middag,

    Het mag inderdaad allebei en het wordt veel door elkaar gebruikt. Zelf vind ik 'het' mooier.

    Het dagboek. Het weblog.
    De website. De blog.

    Ik heb 'de' altijd een beetje als onnatuurlijk beschouwd maar omdat je het zoveel tegenkomt wen je er aan.

    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Edwin, dank voor je reactie. Ik moet dus kiezen, maar eigenlijk ook weer niet. Een weblog is dus net zoiets als een aanrecht. Met groet van schrijverdezes

    BeantwoordenVerwijderen