WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

woensdag 4 maart 2009

Wat ik las 11

Het heeft me een paar maanden gekost om De Welwillenden van Jonathan Littell te lezen, maar nu heb ik het uit. Het is een boek dat ik niet snel zal vergeten, waarmee ik bedoel dat enkele dingen uit het boek me zullen bijblijven en dat is meer dan ik van menig boek kan zeggen. Over De Welwillenden is al veel geschreven en wie geïnteresseerd is kan dat wel opzoeken. Verwacht van mij geen samenvatting, want dat gaat mijn vermogens te boven.

Het boek was voor mij vooral verwarrend. Niet omdat het niet te volgen was, maar o.a. omdat ik maar niet kon bepalen of ik het een goed boek vond. Ook omdat ik ontdekte dat aan mijn kennis over de belangrijkste feiten uit WO II veel ontbreekt. Ook vanwege de vreselijke dingen die erin beschreven worden. En omdat ik soms niet kon bepalen of ik over gebeurtenissen of over een soort visioenen las. En omdat ik niet wist of ik de hoofdpersoon ondanks alles misschien een beetje begon te mogen of niet. En ook omdat het boek de hele tijd twee bekende niet te beantwoorden vragen oproept: hoe is het mogelijk dat dit heeft kunnen gebeuren en: hoe zou ik zelf gedacht en gehandeld hebben? Met het idee dat het boek misschien iets zou kunnen verduidelijken over deze vragen ben ik het gaan lezen en ik vind inderdaad dat het me daar wel iets over heeft geleerd. Waarmee een derde vraag nog klemmender wordt: hoe kunnen we voorkomen dat het opnieuw gebeurt? Of beter: zouden we er een eind aan kunnen maken dat het nog steeds overal op de wereld gebeurt? Want de gedachte dat een bevolkingsgroep, ras, stam of religie minderwaardig is en dat het daarom gerechtvaardigd is mensen uit die groep (of van dat ras enz.) te doden, is helaas door de nederlaag van nazi-Duitsland nog niet van de aardbodem verdwenen.

De hoofdpersoon van het boek, Maximilien Aue, zoon van een Duitse vader en een Franse moeder, maakt carrière bij de SS en is vooral betrokken bij het uitroeien van de joden. Ik zal daar verder niet op ingaan omdat ik een weblog daar de plaats niet voor vind, in elk geval niet dit weblog. Laat ik alleen dit zeggen: het was nog veel erger dan ik dacht en ik dacht toch dat ik er wel het e.e.a. van wist. De verdienste van dit boek vind ik dan ook dat de schrijver de moeite heeft genomen om dit allemaal uit te zoeken en er een roman van te maken. Het staat ongetwijfeld ook allemaal in studieboeken, maar er zullen meer mensen zijn zoals ik die wel romans maar geen studieboeken over WO II lezen.

Het boek moet de auteur jaren studie gekost hebben en ik vermoed dat het historisch gezien erg goed klopt, al kan ik dat zelf niet beoordelen. Ik heb in elk geval nergens kritiek gelezen op de historische kant ervan.

De psychologische kant ervan is uiteraard veel meer door de auteur bedacht. Van sommige nazi-kopstukken zijn wat karaktertrekken in het verhaal verwerkt die neem ik aan al van hen bekend waren, maar de schrijver heeft hun rol in het verhaal verzonnen. En Max Aue zelf is misschien wel ten dele gebaseerd op een bestaand persoon (dat weet ik niet), maar is toch in de eerste plaats een personage. Hij is een intelligente jongeman, heeft rechten gestudeerd, houdt van literatuur, filosofie, kunst en muziek en kan goed redeneren. Toch is hij ervan overtuigd dat de joden de grote vijand van Duitsland zijn en daarom dienen te worden uitgeroeid. Dat hier menselijke aspecten aan zitten ontgaat hem niet, maar dat het moet gebeuren ziet hij als onvermijdelijk. Als soldaten de mensen die ze begeleiden naar de plaats waar ze geëxecuteerd zullen worden onderweg slaan en schoppen zegt Aue daar wat van. Het doodschieten zelf staat niet ter discussie. Het angstaanjagende van dit boek vond ik dat je blijkbaar ook verstandige en ontwikkelde mensen kunt laten geloven in een ideologie waarin andere mensen worden gezien als minderwaardig, ongeveer zoals de meeste mensen over dieren denken: je mag ze doodmaken als dat je beter uitkomt.

Er is meer over dit boek te zeggen, maar voor vandaag laat ik het hier bij.

7 opmerkingen:

  1. Dag schrijver,
    Toen je ongeveer tachtig bladzijden van het boek gelezen had schreef je erover en naar mijn gevoel hebben de resterende bladzijden je mening en gevoel erover en erbij niet veel veranderd. Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat je terecht geen recensie wil schrijven van een boek dat zich niet laat samenvatten in een kort stuk, maar heb jij niet ook vaak het gevoel dat het wel wat korter had gekund?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag AvA,
    Het is mogelijk dat ik er al snel zo over dacht als ik nu doe (voor zover ik weet wat ik er van denken moet), dat herinner ik me niet precies meer. Een samenvatting van het boek maken zou ik best willen, maar ik denk dat het me niet zou lukken, dat is toch wat anders. Het is elders wel gedaan. Soms heb ik inderdaad het gevoel dat een boek wat mij betreft dunner had gemogen. Dit boek had tegen het eind een paar stukken die ik goed vond en in het midden een stuk waar ik maar moeilijk doorheen kwam. Of dat middenstuk gemist zou kunnen worden durf ik niet te zeggen. Ik vind in elk geval niet dat het zonde van mijn tijd was om het hele boek te lezen.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Schrijver,
    Knap hoor dat je het helemaal hebt uitgelezen. Het was zo nu en dan best moeilijk heb ik begrepen.
    Door alles wat er inmiddels over is geschreven heb ik er toch een aardig beeld van gekregen. Bedankt daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag WvS,
    Ik vond het niet echt moeilijk, wel moeizaam. Ik heb ook niet mijn best gedaan alles te begrijpen. De rangen en standen in het Duitse leger en bij de SS heb ik b.v. niet in me opgenomen en zo heb ik over meer dingen heengelezen. Anders zou ik er nu nog mee bezig zijn.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Schrijver,
    Moeizaam is inderdaad het goede woord. Ik kwam er in het begin maar moeilijk doorheen, wilde het eigenlijk al opgeven, maar zo tegen bladzijde 100 kreeg het ineens ritme en richting. Je schrijft dan misschien geen samenvatting (daar zou ik me ook niet aan wagen), maar wat je erover schrijft is wel heel raak.
    Ik moet bij Aue steeds meer aan Schindler denken: wel mee met de meute en de ideologie, maar toch met een menselijk randje.
    Wat ik ook merk, is dat zijn bijna zakelijke manier van schrijven over die executies maakt dat ik het ook heel zakelijk zit te lezen. Hij vindt het soms te ver gaan, maar biedt geen weerstand en leeft op de automatische piloot van dag naar dag. Zo lees ik eigenlijk ook, zonder weerstand, gewoon omslaan en weer een bladzijde. De mens is een raar ding...

    Inderdaad een project van maanden, maar ik ga het wel afmaken. En ik zal je vorige linkjes met discussies er nog eens op naslaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Astrid,
    Over Schindler weet ik weinig want ik heb het boek over hem niet gelezen (en de film ook niet gezien). Dat 'menselijke randje' van Aue vind ik moeilijk. Je zou kunnen zeggen dat hij dat verderop in het verhaal kwijtraakt, dat zul je nog wel merken. Ik vond het trouwens de hele tijd nogal beperkt, dat randje fatsoen en cultuur. Maar ik vrees eigenlijk dat je moet concluderen dat hij geen menselijk rándje heeft, maar geheel en al een mens is. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ken Schindler ook alleen van de film. En van wat er daardoor over hem geschreven is. Wat betreft Aue snap ik wat je bedoelt. Denk ik ;-) Ik lees nog maar gewoon even verder.

    BeantwoordenVerwijderen