maandag 23 maart 2009
Gratis maar niet voor niks
Plaatje hier gevonden.
Via de methode van de participerende observatie probeer ik er achter te komen of twitter iets voor mij is. Omdat ik mezelf daar een maand voor gegeven heb en ik nog maar halverwege ben, zal ik er nu nog niets over zeggen. Wat ik me inmiddels wel ben gaan afvragen is welk commercieel belang er achter twitter zit. Dat iets op internet je zomaar voor de aardigheid wordt aangeboden heb ik, sinds ik door de 23dingen het bestaan van 'sociale sites' leerde kennen, eigenlijk nooit willen geloven, en ik werd in die mening gesterkt door een lezing van Ronald Leenes, vorig jaar september bij de KNAW, waar ik destijds dit over schreef. Leenes zei dat mensen vaak denken dat 'social software' gratis is, maar dat er wel degelijk een prijskaartje aanhangt.
Nu zie ik op twitter nergens reclame, dus dat kan het niet zijn. Is men van plan er na verloop van tijd wel reclame op te gaan zetten? Of wordt twitter over een tijdje verkocht aan een bedrijf dat er reclame op wil gaan maken? Of is het misschien de bedoeling zoveel mogelijk gegevens te verzamelen over wat mensen bezighoudt? En wat zou men dan met die gegevens kunnen doen?
Ik kan deze vragen niet beantwoorden, maar dat twitter er alleen zou zijn om de twitteraars een plezier te doen, dáár geloof ik in elk geval niet in.
Labels:
Twitter
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Toevallig, mijn laatste tweet ging er net over: http://twitter.com/zbdigitaal/status/1377856194
BeantwoordenVerwijderenHet ging met Twitter als met zoveel andere toepassingen. Iemand ontwikkelt iets uit passie of interesse en merkt dat het aanslaat. De belangstelling is zo groot dat men op zoek gaat naar investeerders. Het eerste rondje leverde Twitter geloof ik zo'n 32 miljoen dollar op. En nu komen er dus ook commerciële toepassingen. De gewone dienst blijft bestaan...en gratis...maar men zoekt naar toepassingen die specifiek bruikbaar zijn voor een speciale doelgroep.
Lees nu het boek 'what would google do'. Daarin wordt uitgelegd dat Google er vooral naar streeft veel en trouwe gebruikers te hebben. In hun geval leveren de al die links en gerichte advertenties een groot deel van het geld op. Maar ook het gebruik van de techniek voor specifieke doeleinden binnen bedrijven...
Ha Edwin,
BeantwoordenVerwijderenTwitter zit in de lucht, dat is wel duidelijk.
Ik heb een beetje zo'n gevoel dat ergens een grote computer bezig alles te inventariseren om daar profielen van te maken ofzo, zoiets als bij DNA. Ik weet niet wat ik me er precies bij moet voorstellen, maar het heeft iets onbehaaglijks. We geven met dat getwitter weer heel veel prijs over onze gewoontes, interesses, kennissen enz. Ik doe eraan mee (een tijdje in elk geval), maar ik vertrouw het zaakje niet helemaal.
Natuurlijk streeft Google daar naar, hoe meer en hoe trouwer hoe beter voor Google lijkt mij.
Ik ga nu je link lezen, al zal die wel weer te moeilijk zijn...
Groet, schrvrdzs
De commercie heeft het in elk geval ontdekt. Ik schrijf bv iets over mijn kleinkinderen en wordt gelijk gevolgd door een fabrikant van kinderschoenen!
BeantwoordenVerwijderenHa Riah,
BeantwoordenVerwijderenDat kon ook niet uitblijven lijkt mij. Maar waar merk je dat dan, dat zo'n fabrikant je volgt? Op gmail? Of ergens anders? Ik ben heel benieuwd.
Groet, schrvrdzs
Ik krijg een toepasselijk verificatiewoord: eyeurou.