WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

donderdag 21 januari 2010

Boek&bieb 24



















De hoofdpersoon in Onderweg van Jack Kerouac ontmoet Dean Moriarty, die een grote rol in het verhaal zal gaan spelen. Dit weet ik alleen nog maar uit een bespreking, want ik ben net in het boek begonnen. Na enkele bladzijden las is dit over Dean:

In het Westen had hij een derde van zijn tijd in de biljartzaal, een derde in de gevangenis en een derde in de openbare bibliotheek doorgebracht. Ze hadden hem gretig, blootshoofds, met boeken onder zijn arm door de winterse straten naar de biljartzaal zien rennen, of in bomen zien klimmen om de zolderkamers van vrienden binnen te komen waar hij dagenlang zat te lezen of zich schuilhield voor de politie.

Die openbare bibliotheek moet, gezien het verhaal, haast wel in Denver gestaan hebben.


Foto van The Denver Public Library's photostream op Flickr

6 opmerkingen:

  1. Heee, je bent in Kerouac begonnen. Leuk! Ben benieuwd wat je er van zult vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Edwin,
    Ja, samen met Ton de Kruyff heb je me voldoende nieuwsgierig gemaakt om het te proberen. Tot nu toe bevalt het, maar tot nu toe is nog niet ver.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag schrijver,
    Toevallig viel mijn oog op het citaat van Kopland: haat tegen mensen gaat meestal gekleed in woorden van liefde voor mensen. Zou je willen zeggen waaruit deze woorden komen? Zonder de context vind ik het citaat niet goed te begrijpen. Ik kan me toch niet voorstellen dat ik aan Wilders moet denken die zijn haat tegen moslims kleedt in liefde voor de liefhebbers van sucadelappen en Frans B.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag AvA,
    Het zijn de laatste regels van een serie van drie gedichten met als titel HAAT GAAT GEKLEED ALS VREEDZAME MENSEN, met als opdracht 'Voor Boekovski'. Ik kon de volledige tekst niet op internet vinden, maar misschien lukt het jou wel. Er is in elk geval wel het e.e.a. over geschreven.
    Deze gedichten staan in de bundel Wie wat vindt heeft slecht gezocht.
    Voor mij had dit citaat ook zonder context wel betekenis, maar zoiets blijft natuurlijk persoonlijk. Ik dacht er overigens geen seconde bij aan GW. Meer aan schijnheilig gedrag of iets als 'doodknuffelen'.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag schrijver,
    Dank je voor de informatie en uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag AvA,
    Graag gedaan. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen