WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

dinsdag 5 mei 2009

Succesrecept


Foto hier gevonden.

Het is al weer een tijdje geleden maar af en toe moet ik er weer eens aan denken. Ik was op de kookboekenafdeling van een grote boekhandel (die van die lange staart, waar ik eigenlijk liever niet koop) om een cadeautje te zoeken. Ik kijk niet zo vaak naar kookboeken, behalve naar van die goedkope met '100 vegetarische toprecepten' e.d. die meestal in zo'n draairekje staan. Ik werd dan ook verrast door wat ik aantrof: prachtige fotoboeken waarin de recepten een bescheiden plaats innamen en het vooral om sfeer leek te gaan: de sfeer van Turkije of Italië, prachtig gedekte tafels, mooi serviesgoed, grote gezellige families onder een boom, een picknick aan het water, kleurige markten met fruit en groente, enz. Kortom: life-style.

Mensen halen hun recepten natuurlijk meer en meer van internet. Dus bij de kookboekenuitgevers zijn ze inmiddels zo slim om het anders aan te pakken en spelen ze in op wat je niet zo makkelijk van internet haalt: sfeer, stemming, inspiratie, de plotseling opkomende behoefte om te gaan picknicken aan het water of met de hele familie onder een boom te gaan zitten. Daarnaast heb je ook nog de boeken van kookgoeroes als Jamie Oliver en Nigella Lawson, eveneens vol sfeerfoto's. Gezien de grote hoeveelheid boeken in deze stijl die ik aantrof is er blijkbaar een markt voor. En daarnaast heb je dan, voor de zuinige koper, nog die goedkope boekjes met '100 succesrecepten'.

Ik zag hier op de een of andere manier (alweer) een les in voor de bibliotheek.

5 opmerkingen:

  1. Ik moet toegeven dat ik ook altijd val voor dit soort boeken. Maar ik kan me gelukkig altijd nog net op tijd beheersen.
    En de kunst van het verleiden, die moet zeker tot in de puntjes beheerst worden door de bibliotheken, that's for sure.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Festina,
    Dit soort boeken kun je maar beter bij de bibliotheek lenen vind ik. Ik heb er ook wel een paar zelf, maar die zijn toch vrnl. nog uit de tijd dat de recepten in zo'n boek het belangrijkst werden gevonden. En vegetarische kookboeken waren lang nogal 'macrobiotisch' (om het zo maar even te noemen) van sfeer. Daar hield ik ook van trouwens. Is het eten in NIVON-huizen eigenlijk vegetarisch? Of kook je daar zelf?
    Groet, schrvrdzs
    p.s. Nu heeft het verificatiewoord (want ik ben nog niet ingelogd) zelfs hier al een klassieke uitstraling als ik me tot jou richt: preco.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,
    In een NIVON-huis kook je zelf; ik heb echter weinig vlees gebraden zien worden!
    Het verificatiewoord bij deze comment is: derre (ook enigszins toepasselijk!) Bij Wouter had ik pas ook al zo'n toepasselijke woordverificatie; het lijkt alsof er echt iets mee is; spooky!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Festina,
    Waar denk je dan aan bij 'derre'?? 'k Vind het op het eerste gezicht een beetje een vies woord.
    Ik denk dat ze bij Google allang weten wie klassieke talen kent. En nog veel meer. Inderdaad spooky, maar we kiezen er zelf voor.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen