WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

dinsdag 29 juli 2008

Boek&Bieb 2



















Foto gevonden via Google-afbeeldingen

Ook in Als een vrouw ouder wordt van J.M. Coetzee is een alinea te vinden die naar de bibliotheek verwijst:

Helen, of Hélène, is jonger dan John maar ziet er ouder uit. Zelfs als studente had ze al iets middelbaars, met haar kokerrokken en uilenbrillen en knotje. Een type waarvoor de Fransen ruimte maken en zelfs respect opbrengen: de strenge celibataire intellectueel. Terwijl Helen in Engeland meteen als een bibliothecaresse en een risee te boek zou staan.

J.M. Coetzee schreef een van de boeken die het meeste indruk op mij hebben gemaakt: In ongenade. Sindsdien heb ik veel van hem gelezen, maar niets daarvan benaderde voor mij het niveau van In ongenade, behalve Wereld en wandel van Michael K, dat net als In ongenade de Booker Prize won.

Toch wilde ik Als een vrouw ouder wordt toen ik het in de boekhandel zag staan meteen hebben, mede vanwege het stuk op de achterflap, dat eindigt met 'J.M. Coetzee speelt op superieure wijze met dit klassieke conflict in deze prachtige novelle' en vanwege de enkele zinnen die ik er in las. Bovendien ziet het boek er, net als alle andere bij uitgeverij Cossee uitgegeven boeken van Coetzee, mooi uit, wat de hebzucht ook een altijd een beetje aanwakkert. En het was vakantie (ik kocht het boek in Vlissingen) en dan geef ik wat makkelijker geld uit.

Maar wat bleek? De 'prachtige novelle' Als een vrouw ouder wordt beslaat 30 pagina's! Daarna volgt het verhaal Aan de poort waarmee het boek alles bij elkaar nog tot 92 pagina's komt. Maar Aan de poort had ik al gelezen, want dat staat ook in Elizabeth Costello. Met dat laatste boek was ook al een trucje uitgehaald: een van de verhalen eruit is in Nederland als apart boekje uitgegeven: Dierenleven, en is weggelaten uit de bundel. Daar kon ik nog wel enige waardering voor opbrengen omdat het over een onderwerp ging dat ik die extra aandacht wel waard vind, nl. het eten van vlees en de bio-industrie. Maar voor de verkooptruc van Als een vrouw ouder wordt kan ik geen enkele waardering opbrengen: ik voel mij belazerd.

Ik heb het boek even gegoogeld en kwam er toen achter dat het een uitgave ter gelegenheid van de boekenweek was, die aansloot bij het thema Van oude menschen... Nou ja, vooruit dan maar, uitgeverijen hebben het misschien ook niet makkelijk. Maar als ik geweten had wat die 'prachtige novelle' inhield, had ik het boek niet gekocht maar geleend bij de bibliotheek (of van een collega).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten