WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 6 juli 2008

Alweer Geer


















Verkoop afgeschreven boeken
Foto: Bibliotheek Vlieland


Zo'n 15 jaar nadat Geertje me de ogen opende voor de literatuur ontdekte ik door dit boek nog iets anders. Ik wilde het graag eens herlezen en ging naar de bibliotheek. Daar was het helaas niet te vinden en ik realiseerde me toen eigenlijk voor het eerst dat boeken niet voor altijd in de bibliotheek blijven. Iets als zoek&boek bestond nog niet en ik kwam niet op het idee het boek bij een andere bibliotheek voor me te laten aanvragen, wat misschien wel mogelijk was geweest. Ik zocht af en toe in antiquariaten en vond daar een keer een exemplaar dat ik meteen kocht, maar dat later slechts het eerste deel van het boek bleek te zijn (de uitgave die ik destijds gelezen had bestond maar uit een band). Van internet was nog geen sprake, dus sites als Boekwinkeltjes of Antiqbook waren ook nog toekomstmuziek. Het duurde nog eens 15 jaar voor ik het boek, toen ik er eigenlijk al niet meer naar zocht, onverwacht tegenkwam: in een antiquariaat in Vaals, waar ik met vakantie was. Ik ging er naar binnen omdat mijn dochter iets in de etalage had gezien en opeens viel mijn oog op Geertje, dat daar gewoon in de kast stond. Ik was er erg blij mee en begon het meteen te herlezen en vond het nog steeds mooi, zoals ik al schreef. Dat het in Rotterdam speelt gaf het nu nog iets extra's omdat ik daar inmiddels zelf woonde. Er spelen voor zover ik weet maar weinig boeken in Rotterdam, ik ken naast Geertje alleen Kruimeltje en Karakter. (Weet iemand nog andere?) Veel dialogen in Geertje zijn zelfs in het Rotterdams geschreven.

Toen ik, ruim 9 jaar geleden, op de afdeling 'Collecties' (nu 'Netwerkbibliotheek') ging werken ontdekte ik pas dat er zoiets als 'afschrijven' bestaat. Logisch natuurlijk, want een bibliotheek heeft maar een bepaald aantal kasten en als die vol zijn moet er wat uit om er iets nieuws in te kunnen zetten. Tja, hier blijkt maar weer dat ik er niet voor geleerd heb... Het schokte me een beetje want opeens begreep ik dat het vaker kon gebeuren dat ik, net zoals dat bij Geertje was gegaan, een boek dat ik zou willen herlezen niet meer zou kunnen vinden in de bibliotheek. Sinsdien ben ik vaker boeken gaan kopen.

Inmiddels is het door internet mogelijk de meeste boeken nog wel ergens te vinden, zowel bij een of andere bibliotheek als bij een antiquariaat of particulier. Ik vind dat wel geruststellend, al vind ik zoeken in winkels met tweedehands boeken of op boekenmarkten, wat ik ook nog wel eens doe, eigenlijk leuker.

Onlangs heb ik Geertje opgezocht in een paar catalogi, waarbij o.a. bleek dat het nog wel in en paar bibliotheken te vinden is. Daarover later misschien meer.

2 opmerkingen:

  1. Schrijverdezes,
    Even uit het blote hoofd heb ik hier twee titels:
    Het geheim van Rotterdam van Thea Beckman en De helden van de Willemsbrug van Wim Hornman.
    Misschien schiet mij laterrrrr nog iets te binnen.
    Trash

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Trash,
    Ja natuurlijk! 'Het geheim van Rotterdam' heb ik zelfs gelezen en 'De helden van de Willemsbrug' leen ik af en toe uit. Er zullen er vast nog meer zijn. Mijn geheugen laat te wensen over.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen