WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

vrijdag 25 juli 2008

Nog een gedicht















Piet Mondriaan (1872-1944)
Zee na zonsondergang, 1909


AVONDDUINEN

Met de' avond worden de duinen eenzamer,
Luider aanhoudend wordt het zeegeruis,
Een schip de van ’t omheen vervreemde kamer,
Een alleen eiland het geluidloos huis.

Eenzamer dan de duisterende paden,
Die van het huis naar ’t eeuwig ruisen gaan,
Is ’t hart dat, onherroepelijk verraden,
Elken dag weer van niets moet voortbestaan.

J.C. Bloem

4 opmerkingen:

  1. Ha Schrijver,
    Meteen alweer 'gepost'!
    Heb je het fijn gehad? We zijn erg nieuwsgierig naar de strandmuzen.
    De gedichten van J.C. Bloem zijn een beetje moeilijk voor ons. Wat zijn die blauwe rechthoekjes op het strand?
    Vandaag kwam de vuilniswagen aan de dijk en daar stond een dichtregel op (op de vuilniswagen) die ook over het strand ging.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Anna,
    Ja, meteen al weer gepost... Ik dacht: als ik het niet meteen doe, doe ik het misschien wel nooit meer.
    Ja, het was fijn aan het strand & in het bos & in de Zeeuwse Bibliotheek.
    De gedichten van J.C. Bloem zijn voor mij ook moeilijk, maar ik vind ze vaak toch mooi. Ik denk dat goede gedichten misschien ook niet te makkelijk moeten zijn. Het schilderij begrijp ik ook al niet helemaal: ik vroeg me net als jij af wat die blauwe rechthoekjes waren. Misschien de schaduw van ribbels in het zand? Op de voorgrond zie je volgens mij een rij palen, die heb je in Haamstede ook op het strand, maar dit schilderij is denk ik bij Domburg gemaakt.
    Wat betreft de strandmuzen: ik heb wat foto's van een van hen, een kleine durfal. Ik denk dat hij graag op Hyves met de j.m. van de commune zou willen 'krabbelen', maar dan moet hij wel 's nachts in de bibliotheek op de pc kunnen, want zelf hebben ze die niet, misschien vanwege het zand. Zoals ik al zei: dunen zijn geen tunen.
    Weet je de dichtregel van de vuilniswagen nog? Ik ken er eentje, maar die gaat niet over het strand: 'In de kelder mompelt de naar beneden gesleepte rommel.'
    Is jullie komkommerschommel nog goed? Ik vond hem prachtig.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Schrijver,
    Zijn die blauwe rechthoekjes misschien windschermen, wat denk je daarvan?
    Op de vuiniswagen stond:'Wie wil wonen op de oever, waarom koers hij naar de zee.' Nou, met dit weer een open deur, lijkt mij. Jouw dichtregel is trouwens ook prachtig. Ik zal de komende tijd de vuilniswagens in de gaten houden, wie weet wat voor moois dat oplevert.
    De komkommerschommel is nog in orde, al buigt hij een beetje door in het midden. De j.m. hebben net ontbeten.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Anna,
    Ik dacht eerst ook aan windschermen, maar volgens mij staan die na zonsondergang nauwelijks meer op het strand.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen