WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zaterdag 26 juli 2008

Een ontmoeting














Toen ik twee weken geleden met vakantie naar Zeeland ging, vroeg mijn blogvriendin Annamuis mij om de groeten te doen aan de strandmuzen. Dat wilde ik natuurlijk graag doen, maar hoe dat aan te pakken? Ik wist geen adres, geen e-mailadres, geen gewoontes, niks. Maar het is gelukt!

Omdat Anna en de commune idtvdb altijd het oud papier lezen (wat tot zij ongeveer vijf maanden geleden de bibliobus leerden kennen zelfs hun enige bron van lectuur was), dacht ik dat de strandmuzen dat misschien ook wel zouden doen. Ik bedacht ook dat bij de bakker in Burgh-Haamstede wel eens een commune kon wonen. Ik heb daarom toen ik brood ging kopen een briefje bij de bakker tussen het oud papier gemoffeld met daarop de vraag of er misschien iemand uit de commune met me wilde praten, met alvast de groeten van Anna en de commune udtvdb en met het adres van mijn vakantiehuisje. De volgende dag lag er een briefje in mijn brievenbus met daarop in kleine maar duidelijke letters: 'Kom op 24 juli ontbijten bij de bakker.' En dat deed ik. Ik bestelde een ontbijt met een eitje & sap & thee, en was erg benieuwd naar de dingen die komen zouden. Toen alles op tafel stond, begonnen de broodjes in het broodmandje zachtjes te bewegen en daar kwam het kopje van een jong strandmuusje tevoorschijn! We praatten zachtjes over Anna en de commune idtvdb en hoe ik hen had leren kennen, over lezen en over internet. Er was ook een schaaltje met plakjes kaas, dus dat kwam goed uit. Het muusje vertelde dat de anderen uit zijn commune wel heel nieuwsgierig waren, maar niet hadden durven meekomen. Dat begreep ik wel, want als de bakker hen zou zien, zou hij wel eens kunnen besluiten een bakkerijkat te nemen en dan zouden ze genoodzaakt zijn te verhuizen. Toch mocht ik snel een paar foto's maken, waarvoor het muusje wel wat verder tevoorschijn wilde komen. We spraken af om 's middags op het strand nog wat verder te praten en dan zou ik nog meer foto's mogen nemen. En zo geschiedde. De j.muus was nergens bang voor en klom op de hoogste palen. Hij woei er zelfs een keer bijna af (zie boven), maar dat liep gelukkig net goed af.

De strand- & duunmuzen lezen dus inderdaad zoals ik al vermoedde uit het oud papier. Misschien is dat wel algemeen muzisch gedrag. Een bibliobus komt er helaas niet. Er is wel een bibliotheek, kon ik ze vertellen, waar je ook kunt internetten, want daar was ik zelf geweest. De j.muus zou gaan proberen daar een keer binnen te komen om het blog van Anna te lezen en om via Hyves contact te leggen met de j.m. udtvdb en ook om misschien boeken te lenen. Ik hoop dat het hem lukt, want in de bibliotheek van Burgh-Haamstede werken volgens mij alleen maar dames en die zijn misschien wel bang van muzen. In dat geval zou hij in elk geval proberen om 's nachts te computer te gebruiken. Ik zei het al, het is een onverschrokken muusje.

Anna, jij & de commune hebben de allerhartelijkste groeten terug van de strand- & duunmuzen en als jullie er eens een weekje 'tussenuit' willen zijn jullie van harte welkom!

Hieronder zien jullie wat foto's voorbijkomen van de jonge strandmuus. Hij heet Lein (eigenlijk Levinus, naar zijn opa).

En, voor wie nog eens bij de de bakker in Burgh-Haamstede komt: niets verraden hè!


3 opmerkingen:

  1. Ha Schrijver,
    Wat goed, ongelooflijk, een ontmoeting met een echte strandmuus! De hele commune zit vol verbazing en bewondering je 'posting' te lezen, al voor de derde keer.
    De strandmuus ziet er zóóó knap uit en wat heeft hij een mooie naam. De foto's zijn werkelijk grappig en ontroerend, jullie zullen vast pret gehad hebben op het strand. Lein moet inderdaad wel een dappere muis zijn om zo ver van zijn commune te poseren maar hij doet het met verve en je hebt er een prachtige reportage van gemaakt.
    De strandmuzencommune heeft het wel getroffen met hun holletje in de bakkerij, elke dag taart, misschien slapen ze zelfs in een bakblik! Dat had je slim verzonnen met een briefje in het o.p., en een beetje muis laat een lekker verjaardagsontbijtje mét kaas niet aan zijn neus voorbijgaan.

    Ik hoop dat de strandmuzen gaat lukken om in de bibliotheek te internetten en ik wil hier alvast aan Lein doorgeven dat de j.m. staan te trappelen om te hyven en te logeren in de bakkerij.

    Schrijver, deze indrukwekkende gebeurtenis komt zeker in onze muizencanon, nogmaals onze complimenten en bedankt!

    Hartelijke groeten terug,
    Anna en de hele commune idtvdb

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Anna,
    Fijn dat jullie het leuk vinden, daar zal Lein blij mee zijn als hij het hoort. We hopen maar dat het hem lukt op internet te komen zodat hij het kan lezen.
    Uit de 'slideshow' is al een foto verdwenen die er gisteren nog in zat. Hoe kan zoiets? Ik zal zometeen eens kijken of ik hem er weer in kan zetten.
    Het was inderdaad leuk op het strand met Lein, maar ik was wel een beetje bang dat iemand zou vragen: wat doet u daar? Ik zou dan geantwoord hebben: ik maak foto's voor bij een verhaal. Lein zou dan intussen snel kunnen wegrennen of misschien in mijn broekzak gaan zitten. Maar dat was allemaal niet nodig want het was zo rustig op het strand dat waarschijnlijk niemand iets in de gaten had.
    Grappig dat je over een 'verjaardagsontbijt' schreef, want dat was het inderdaad. Ik was op die dag jarig en wilde toch al gaan ontbijten bij de bakker, dus het kwam erg goed uit dat Lein juist voor die dag afsprak. Dat was een gelukkig toeval zogezegd. Maar hoe weet jij dat ik jarig was?? Ik kan maar een reden bedenken en dat is dat de j.m. het op Hyves gevonden hebben, waar ik me ooit heb aangemeld vanwege de cursus, wat me niet lukte zonder mijn geboortedatum in te vullen. Zo zie je maar weer hoe het me je anonimiteit op internet gesteld is!
    Ja, die bakker heeft elke dag taart en appelflappen, en allerlei soorten brood, dus daar moet het goed toeven zijn. Toch lijkt dtvdb me een veiliger woonomgeving!
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Schrijver,
    Ik had zin om die mooie foto's nog een keer te bekijken en het viel mij ook op dat er iets aan veranderd was. Volgens de j.m. een ontbijtfoto met Lein waar het licht zo mooi is waardoor de broodjes er nog lekkerder uitzien.
    Dat van Hyves klopt, de j.m. kregen een mailtje over je verjaardag en zijn een kaart gaan googelen. Dat viel nog niet mee, het moest wel een leuke zijn, met muizen natuurlijk.
    Slim dat je zelfs een plan klaar had om Lein veilig op de foto te zetten. Was hij goed ingesmeerd?
    Misschien hoeft dat niet als je een strandmuus bent.
    'Was het ontbijtje lekker?' vragen de j.m. De laatste tijd gaat het bij de j.m. nogal vaak over eten,
    hoe komt dat toch?
    Heb je een fijne verjaardag gehad met kadootjes? Ook op je blog nogmaals gefeliciteerd van de hele commune idtvdb!
    Het is warm idt, even thee zetten.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen