WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 29 november 2009

Rotterdam 2009-3

















Afgelopen vrijdag aan het eind van de middag kwam ik van mijn werk en sloeg de hoek van mijn straat om. Bij de Marokkaanse slager/groenteboer stonden een stuk of 50 mannen voor de deur. Even dacht ik: is er een ongeluk gebeurd? Maar toen zag ik het: er stond een enorme koel-vrachtwagen op straat waaruit mannen in het wit kwamen die dode dieren op hun nek droegen. Aha, dacht ik, dat moet voor het offerfeest zijn. Binnen in de winkel stonden ook nog tientallen mannen te wachten.

Van die mannen in een wit pak met een capuchon, met een dood beest op hun nek, die zag je vroeger geregeld, maar tegenwoordig bijna nooit meer. Het heeft iets nostalgisch, zelfs voor wie, zoals ik, inmiddels vindt dat je maar beter geen vlees kunt eten. Een stukje 'cultureel erfgoed' zou ik het bijna willen noemen. Maar daar zal Geert W. het wel niet mee eens zijn. De Partij voor de Dieren misschien ook niet.


Foto: Flickr, gemaakt door Nancee art.

6 opmerkingen:

  1. Ja, wonderlijk. Dit las ik op de Twitterpagina van schrijver Hassan Bahara:

    Op FB zegt iemand: hoop dat ze overmorgen met slachtfeest ook dat irritante zwarte schaap van de Tele 2 reclame offeren.

    Daar kan ik me wel in vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Henk,
    Wat vind je wonderlijk?
    Groet, schrvrdzs
    p.s. Het schaap van de Tele2-reclame ken ik alleen van posters. Dat is dus blijkbaar prima.
    p.s.2 Van Hassan Bahara had ik nog nooit gehoord. Ik ga hem opzoeken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Schrijverdezes: het beeld van mannen met schapen op hun schouders lijkt me wonderlijk.

    Hassan B. heeft tot nu toe éém boek uit: Een verhaal uit de stad Damsko.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Henk,
    Het waren wel geslachte (en gevilde, als dat zo heet) schapen. Was dat misschien niet duidelijk in mijn stukje? In dat geval snap ik dat je het wonderlijk vindt ;-)
    Heb jij dat boek van Hassan B. gelezen?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Henk,
    Ja dus. Ik klikte pas op de link nadat ik gereageerd had.

    BeantwoordenVerwijderen