WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 29 november 2009

In de box-denken


















Op de voorpagina van NRC Handelsblad stond gisteren een gesprek met Neelie Kroes, de nieuwe Commissaris voor Digitaal Europa (of hoe de functie ook precies mag heten). Daaruit komt dit stukje:















Gek (maar dat heb ik de laatste tijd wel vaker), ik moest ineens aan de bibliotheek denken. En toen bedacht ik stiekem ook even hoe leuk het zou kunnen zijn om zelf in een garage een bibliotheekje te beginnen. Met allemaal mooie prentenboeken, en elke middag voorlezen, en met literaire knuffeldieren, en een eigen avonturenwebsite die Anna dan misschien wel zou willen maken, en... Of...

Maar ja, ik heb geen garage. En het zou vast tegen de regels zijn.


Foto hier gevonden.

9 opmerkingen:

  1. Dag schrijver,
    Jíj zult je vast wel kunnen indenken hoe ik me voelde toen ik in boekenstadje Bredevoort een hoekwinkel zag met daarboven een appartement voor een heel betaalbaar prijsje. Maar inderdaad, tussen droom en daad, daar staan ze weer, althans voor iemand als ik. Maar daar gaat Nelie dus nu iets aan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag AvA,
    Misschien kan Neelie de wetten hier en daar veranderen, maar dan hou je toch altijd de praktische bezwaren nog over...
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga maar eens gauw vrienden worden met Neelie! Dan komen de ideeën vanzelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Festina,
    Zit Neelie ook op Facebook, of ken je andere kanalen?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schrijver,
    Volgens mij is er niemand die je verbied om een bibliotheek te beginnen hoor... Zoek een garage (of een huis in Bredevoort) en ga je gang.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Tenaanval,
    Dan moet ik me nu dus verschuilen achter de praktische bezwaren...
    Maar ik weet niet of je je herinnert dat men een paar jaar geleden in Nijmegen een eigen wijkbibliotheekje in een school wilde beginnen (toen Bibliotheek Nijmegen het filiaal daar wilde sluiten). Daar kwam nogal wat gedonder van. Dus ik weet nog niet zo net of het zo simpel is.
    Ik denk dat ik het maar niet doe. Dromen is leuker ;-)
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha schrijver,
    Ja, die praktische bezwaren...
    Dat gedonder in Nijmegen kwam omdat dat privebibliotheekje aanspraak ging maken op subsidie en omdat het opgericht werd als reactie op gedonder in de centrale vestiging.
    Dromen over iets is altijd leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag schrijverdezes,
    Volgens mij kan het wel hoor, in de garage een bibliotheekje beginnen - misschien kun je die droom t.z.t. verwezenlijken als je 67 bent en een garage hebt of van iemand anders mag gebruiken.
    Zegt de term volksbibliotheek je nog iets? Ze zijn in de jaren '60 en '70 bijna allemaal "echte" openbare bibliotheken geworden. Achteraf gezien een beetje jammer, want het had wel iets, die bibliotheken met bevlogen vrijwilligers die alle boeken lazen en op klantvriendelijke tijden (bijvoorbeeld zondagochtend na de kerk) de deuren openden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Irene,
    Ik hoor tot de groep die nog met 65 jaar met pensioen mag. Het zal er wel niet van komen vermoed ik, van die garagebibliotheek, maar het idee is aantrekkelijk genoeg om er wat over te mijmeren.
    De term 'volksbibliotheek' zegt me niet zoveel, wel moet ik nu ineens aan de 'Nutsbibliotheek' denken. En aan de 'uitleenbibliotheek' die soms bij een sigarenwinkel hoorde. Ik ken deze bibliotheken alleen uit de literatuur, niet uit eigen ervaring.
    Een bibliotheek waar de medewerkers alles gelezen hebben, zou die nog ergens bestaan?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen