WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

donderdag 19 juli 2012

Taalaroma



















Ik had ook nog een andere oma dan die van de puzeltjes. Die andere oma vond ik een beetje deftig. Deftig heeft hier niets met luxe of comfort of elegante kleren te maken, want dit alles ontbrak volkomen. Het deftige zat hem, voor mij als kind, in haar taal. Mijn oma zei 'meggi' (met Engelse g) als ze maggi bedoelde, ze zei 'Zjaamèn' voor CJamin (door gewone mensen sjamin genoemd) en C&A noemde ze 'Brenninkmeijer'. Andere voorbeelden weet ik niet, maar het lijkt mij voldoende bewijs: mijn oma was deftig. Bovendien droeg ze, in tegenstelling tot mijn niet-deftige oma, geen schort. Zij had een werkjurk, die ze verruilde voor een andere (nieuwere) jurk als het huishouden gedaan was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten