WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zaterdag 14 juli 2012

1 horizontaal



















Mijn oma hield veel van kruiswoordpuzzels. Ze noemde ze puzeltjes. Ik zie haar nog zitten, achter de tafel, schort voor, bril op de punt van haar neus, pen in de hand en in hoog tempo een puzeltje aan het invullen. Volgens mij alles in hoofdletters, maar daar twijfel ik over. Het begrip 'verslaving' kende ik nog niet zo goed, maar het zou van toepassing zijn geweest. Of, dat klinkt natuurlijk aardiger, 'passie'. Die puzeltjes kwamen uit de krant. Ik geloof dat ook familieleden ze wel voor haar uitknipten. Misschien gaven ze haar ook wel eens een Denksport cadeau. Ik herinner me er niks van, maar voor de hoeveelheid puzzels die ik haar heb zien oplossen kan die ene die elke dag in de krant stond nauwelijks de verklaring zijn.

Wat ik nog wel weet is dit. Vroeger kreeg je op de markt je groente vaak verpakt in een krant mee. Ook vis werd ingepakt in een krant. Als mijn oma sla of kabeljauw had gekocht, keek ze altijd even het verpakkingsmateriaal na op de aanwezigheid van een puzeltje. En als ze geluk had en er een vond, werd hij opgelost, vislucht geen bezwaar. Pas dan kon de krant weg.

Mijn oma kende alle puzzelwoorden. Zelf hou ik helemaal niet van kruiswoordpuzzels (en van andere puzzels ook niet) maar als er een aardige prijs mee te winnen was, wilde ik het vroeger nog wel eens proberen. Er zaten altijd wel woorden in die ik niet wist, die vroeg ik dan wel eens aan mijn oma. Die wist alle woorden. 'Oma is een wandelend puzzelboek,' zeiden wij soms.

Plaatje hier gevonden.

4 opmerkingen:

  1. Mooi, fijn en knisperend stukje, Arda!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Cees,
    Tja, dat je vond dat ik m'n eigen naam maar 's op internet moest gaan gebruiken wist ik... Ik zal maar denken dat het niemand opvalt, want censuur gaat me inmiddels te ver ;-) (Vroeger dacht ik daar anders over.)
    Maar dank voor het aardige compliment! Vooral dat knisperend bevalt me, met die kranten ;-)
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk stukje weer, schrijverdezes. Al associërend herinnerde ik mij dat mijn oPa het had over puuzels en puuzelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Foxx,
    Dank je. Mijn oma kwam van Flakkee en sprak nog altijd Flakkees ook al woonde ze er al vele jaren niet meer, maar ik weet niet of dat de verklaring voor de uitspraak puzeltje is.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen